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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

한정흔 (국민대학교, 國民大學敎 自動車工學專門大學院)

지도교수
장시열
발행연도
2015
저작권
국민대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수4

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이 논문의 연구 히스토리 (5)

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This paper is studied to provide parameters about load-capacity of bearing. These days, due to growing demand of down-sizing designed engine, it is important to improve the bearing performance to reduce power loss caused by the friction and to improve durability of the engine. Generally, the engine has sleeve type bearings operated by sliding contact. This bearing must be lubricated by the oil. Therefore, the lubricant in the bearing is very important.
In order to improve the performance of the bearing, increasing the supply pressure of the lubricant causes the friction power loss. Therefore, this study contains new designs of the bearing. One handles the oil groove location and the other handles cross-section profile of the bearing. It makes the parameter of the design of the bearing be provided.

목차

1. 서론 1
1.1 연구 배경 1
1.2 연구 목적 2
2. 이론적 배경 3
2.1 엔진의 구성요소와 베어링 3
2.2 커넥팅로드 베어링이 받는 하중 4
2.3 저널 베어링의 윤활방정식 8
2.4 상용프로그램 AVL EXCITE에서의 윤활방정식 10
3. 커넥팅로드 대단부 베어링의 오일 그루브 위치에 따른 하중지지력 특징 12
3.1 해석 모델 13
3.2 해석 조건 15
3.3 그루브 위치에 따른 하중지지력 해석결과 21
4. 커넥팅로드 대단부 베어링의 단면 프로파일에 따른 하중지지력 특징 51
4.1 단면 프로파일 해석 배경 및 조건 51
4.2 베어링 단면 프로파일 type 선정 53
4.3 단면 프로파일에 따른 하중지지력 해석 결과 56
5. 결론 및 고찰 74
References 76
Abstract 78

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