본 연구는 부산광역시를 중심으로 어린이집 원장의 배경변인별 보육교사 채용의 어려움과 교사의 자질에 대한 인식을 살펴봄으로써 바람직한 보육교사 수급대책 마련과 함께 양질의 교사양성방안을 강구하기 위한 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 보육교사 채용에 대한 어린이집 원장의 인식은 어떠한가? 1-1. 보육교사 채용의 어려움에 대한 어린이집 원장의 인식은 어떠한가? 1-2. 보육교사 채용 문제에 영향을 미치는 요인에 대한 어린이집 원장의 인식은 어떠한가? 1-3. 보육교사 채용 문제 해결방안에 대한 어린이집 원장의 인식은 어떠한가? 연구문제 2. 보육교사 자질에 대한 어린이집 원장의 인식은 어떠한가? 2-1. 바람직한 교사상 및 자질에 대한 어린이집 원장의 인식은 어떠한가? 2-2. 보육교사 자질에 영향을 미치는 요인에 대한 어린이집 원장의 인식은 어떠한가? 2-3. 보육교사 자질을 높이기 위한 방안에 대한 어린이집 원장의 인식은 어떠한가? 본 연구는 부산광역시에 위치한 어린이집에 근무하는 교사 531명을 대상으로 하였으며, 설문지는 어린이집 원장의 보육교사 채용 및 자질에 대한 인식을 알아보기 위해 연구자가 직접 고안하였다. 본 연구절차는 설문조사와 면담으로 각각 구분하여 실시하였으며, 설문조사는 보육교사 채용 및 자질에 대한 어린이집 원장의 인식을 파악하기 위해 Fisher exact test와 일원변량분석(One way ANOVA)을 실시하고 사후검증으로는 Games-Howell test를 실시하였다. 추가적으로 바람직한 보육교사상과 교사의 자질에 대한 어린이집 원장의 인식을 살펴보기 위해 일원변량분석(one-way ANOVA)을 실시하고 사후검증으로 Scheffe test를 실시하였다. 수집된 데이터는 SPSS 19.0을 이용하여 분석하였다. 면담은 Bogdan and Biklen(1991)의 준거에 따라 분석하였으며, Lincoln and Guba(1985)가 제안한 바에 따라 Member check 과정을 거쳤다. 본 연구의 결론을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 어린이집 원장들은 보육교사 채용의 어려움을 보육교사 수급체계 때문이라고 인식하고 있었다. 즉, 보육교사 자격증의 남용으로 보육교사 자격증 소지자는 많으나 자격 있는 교사를 채용하는 데 어려움이 있다고 인식하였다. 보육교사의 채용에 영향을 주는 요인은 교사의 이직 결정요인, 근무지 선택 시 결정요인, 보조교사 제도와 관련이 있었다. 이직 결정요인은 직무와 관련된 것으로 낮은 임금과 업무과중으로 나타났으며 보조교사제도가 보육교사 수급에 부정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 보육교사 채용 문제의 해결방안으로는 우선 고급인력들이 많이 지원할 수 있도록 보육교사에 대한 직무 이미지 개선이 시급하다고 볼 수 있으며, 이를 위해서는 보육교사의 처우 및 업무환경 개선을 통하여 교사의 자긍심 강화를 위한 방안 마련이 필요한 것으로 나타났다. 둘째, 보육교사 자질에 대한 어린이집 원장의 인식은 바람직한 교사상으로 교사의 윤리적인 측면을 가장 높게 인식하는 것으로 나타났다. 보육교사 자질에 영향을 미치는 요인으로는 2·3년제 대학 졸업 이상의 학력, 2-4년 정도의 경력, 영아들에게는 기혼 교사 유아들에게는 미혼교사의 자질이 요구되고, 20~40대 연령이 보육교사로 적절한 자질을 갖춘 것으로 나타났다. 또한 보육교사 자질 향상방안에 대해서는 보육교사 자격 검정 방식 개선과 교원자격 일원화가 필요한 것으로 밝혀졌다.
The purpose of this study is to examine how the preschool director''s perception on recruitment difficulties and the qualities of preschool teachers in preschool centers will turn out by the type of institutions, director''s age, career, educational background, major and institution''s capacity. This study was conducted by using a method of quantitative research through questionnaire in parallel with a method of qualitative research to materialize the unexplained parts from the way of quantitative research. It is expected to provide basic data for devising teacher training system in high quality with preparing measures to the desirable demand and supply of preschool teachers. The research questions to achieve its goal are as follows: Question1. what is the preschool director''s perception for preschool teacher recruitment? First, what is the preschool director''s perception on the difficulties in preschool teacher recruitment? Second, what is the preschool director''s perception on the factors affecting a matter of preschool teacher recruitment? Third, what is the preschool director''s perception on the solution to the matter of preschool teacher recruitment? Question2. what is the preschool director''s perception on the quality of preschool teachers? First, what is the preschool director''s perception on the desirable teachers models and the quality of preschool teachers? Second, what is the preschool director''s perception on the factors affecting the quality of preschool teachers? Third, what is the preschool director''s perception on the counterplan for improving the quality of preschool teachers? The research objects are 531 teachers in preschool centers located Busan. The questionnaire was developed by researcher of this study and is consisted of questions about the preschool director’s perception on recruitment difficulties of preschool teachers and influencing factors of preschool teacher qualities. The collected data was analysed by SPSS 19.0 program and Fisher exact test and one-way ANOVA(whit Welch test) were conducted and also Games-Howell test and Scheffe test were carried out as post-hoc test for its goal. Besides, the interview data was analysed by criteria of Bogdan and Biklen(1991) and went through the Member check process under the proposal of Lincoln and Guba(1985). The results of this research were as follow: First, preschool directors think that the difficulty with hiring preschool teachers is because of the demand and supply system of preschool teachers. Namely, there are many qualification holders by abusing the daycare teacher certification but they feel difficulty with hiring a qualified teacher. The factors affecting daycare teacher recruitment are related to the factors of teacher''s turnover decision, their working place choice, teaching assistant system. Also, It appears that the factor of turnover decision is lower pay and excessive work related to their duties, and teaching assistant system negative affects the demand and supply of daycare teacher. The solution to a matter of daycare teacher recruitment is that it is urgent for daycare teachers to improve the image of preschool teacher''s duties in order to encourage high-quality teachers to apply for a preschool teacher. For this, it definitely needs to prepare the counterplan for enhancing pride of their job through improvements in the treatment of preschool teachers and work environment. Second, the preschool director''s perception about the quality of preschool teacher is that the ethical aspects of a teacher is very important in desirable teachers models. It shows that the factors affecting the quality of a preschool teacher are educational background of 2, 3year college diploma or higher, a career of 2~4years, a married person for infants and a single person for early children and an age of 20s~30s and these are proper qualities to be a preschool teacher. Also, it needs not only to reform the preschool teacher qualification examination system but also to unification of teacher certification in the way of improving the qualities of preschool teachers.
목차
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 63. 용어의 정의 64. 연구의 제한점 7Ⅱ. 이론적 배경 81. 보육교사 채용 82. 보육교사의 자질 18Ⅲ. 연구방법 331. 조사연구 331) 연구대상 332) 연구절차 353) 자료처리 및 분석 422. 면담 421) 연구대상 422) 연구절차 443) 자료처리 및 분석 47Ⅳ. 연구결과 및 해석 49Ⅴ. 논의 및 결론 2151. 논의 2152. 결론 및 제언 230참고문헌 232Abstract 243부 록 247