본 연구의 목적은 어린이집 원장이 인식하는 보육교사 채용의 어려움이 어떠한가를 알아보고 보육교사 채용 시 어려움을 야기하는 다양한 요인을 밝히는 것이다. 연구대상은 부산광역시에 위치한 어린이집 원장 83명을 대상으로 설문지 및 면담을 통해 어린이집 원장이 생각하는 보육교사 채용에 대한 인식을 살펴보았다. 연구도구는 선행연구들(김경자, 2013; 김옥희, 2007; 박미리, 2012; 안옥해, 2009)에서 사용한 설문지 및 연구결과를 바탕으로 구성한 보육교사 채용에 영향을 미치는 요인들에 대한 설문지와 면담을 위한 질문이었다. 자료 분석은 수집된 자료에 대해 Fisher exact test와 일원변량분석을 통해 이루어졌고, 사후검증으로는 Scheffe 검증을 하였다. 면담 자료는 연구 목적에 맞게 의미 있는 부분을 찾아 범주화하는 방법으로 분석하였다. 연구 결과 어린이집 원장들은 보육교사 채용이 어렵다고 인식하고 있음을 알 수 있었다. 가정 및 민간어린이집의 경우 법인?국공립어린이집보다 더욱 어려움을 호소하는 것으로 나타났으며, 그 이유로는 교사들의 열악한 교사처우 및 복지라는 응답이 가장 많았다. 보조교사제도 역시 보육교사 수급에 악영향을 미친다고 인식하고 있었으며 이 역시 법인?국공립어린이집 보다 가정 및 민간어린이집이 더 민감하게 인식하는 것으로 나타났다. 이러한 문제가 개인시간을 가지길 원하고 과중한 업무에 따른 책임을 꺼려하는 태도에서 비롯된 것으로 보았으며, 문제해결 방안으로는 보육교사의 처우개선 방안 마련을 최우선 대안으로 인식하고 있었다. 향후 유보통합에 따른 교원자격 일원화 역시 보육교사 충원을 위해서 필요한 절차로 인식하고 있으며, 원활한 일원화를 위해서는 보육교사 자격기준 및 보수교육을 강화해야 한다는 의견이 지배적이었다.
This study aims to provide preliminary data for making alternative ways to solve the obstacles to hire a teacher in daycare center through investigating the daycare director"s perception of what are difficult things about teacher recruitment and looking into the diverse factors causing the difficulties. The research objects were 83 daycare directors in day care centers located in Busan. The questionnaire that developed by pre-researches(Kim, K. 2013; Kim, O. 2007; Park, M. 2012; An, O. 2009) was consisted of questions about the influence factors on the problems of the employment of daycare teacher. For data analysis, we practiced Fisher exact test and one-way ANOVA, and implemented scheffe test by posteriori tests. Also the data collected by depth interview was categorized after searching for meaningful spots and analyzed for its goal. The results of this research were as follow: Daycare directors have perception of difficult with hiring daycare teachers. The leaders in Family and private daycare centers appealed for difficulty of teacher recruitment than them in corporational and national public daycare centers. The number of respondents who think that is why the poor treatment and welfare service of teachers is highest. Besides, they have perception of that the teaching assistant system also affects demand and supply on childcare teacher, that is more sensitive in Family and private daycare centers than in corporational and national public daycare centers as well. They are aware the problems are caused by attitude of daycare teachers who seek easy works and the ways for solving this problem are making measure to give better treatment as the first priority alternative way. Most are aware of needing unification for certification of teachers by combining kindergarten with childcare center from now on for hiring additional childcare teacher and the opinion that insists on enhancing a teacher’s training process and refresher training prevails.