본 연구에서는 최근에 증가하는 외상 사건들이 직접 경험하지 않은 사람들에게도 전달되어 그들의 삶의 질을 떨어뜨리는 간접 외상스트레스인 이차적 외상스트레스, 대리 외상과 아동상담자의 외상 경험 간의 관계에 대해서 알아보고자 하였다. 이를 위해 아동상담자의 전문적 경험 특성에 따른 이차적 외상스트레스와 대리외상의 차이를 살펴보고, 외상경험이 이차적 외상스트레스와 대리외상간의 관계에서 상담자의 수퍼비젼, 자기분석, 상담자의 사회적 지지, 자기효능감의 조절효과를 밝히고자 하였다. 이러한 목적을 달성하기 위해 본 연구는 만 18세 미만의 아동을 상담하고 있는 총 203명 아동상담자를 대상으로 하였다. 연구에 사용된 척도는 아동기 외상 경험 척도, 이차적 외상스트레스 척도, 대리 외상 척도 등이며, 연구자가 타당도와 신뢰도를 검증한 후 사용하였다. 또한, 상담자의 사회적 지지 척도, 상담자의 자기효능감 척도는 신뢰도를 검증한 후 사용하였고, 상담자의 특성과 내담자의 특성, 상담자의 수퍼비젼과 자기분석의 측정에는 선행연구를 참고하여 본 연구자가 직접 작성한 질문지를 사용하였다. 자료 분석은 빈도와 백분율, 탐색적 요인분석, 확인적 요인분석, Cropmbach''α 계수, 기술통계, t-검증과 F-검증, 사후검증 Duncan 검증, 적합도 지수, 다중집단분석 등을 실시하였다. 본 연구에서 밝혀진 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 아동상담자들은 수퍼비젼 경험이 없거나, 기간이 짧고, 횟수가 적을수록 대리외상의 일면으로 자신과 타인에 대한 신뢰감이 더 부정적으로 지각됨을 알 수 있었다. 둘째, 자기분석을 받지 않은 상담자들이 자기분석을 받은 상담자들에 비해 이차적 외상스트레스의 회피와 각성이 더 높게 나타났고, 대리 외상 경험 중 친밀감 영역에서 부정적으로 경험한 것으로 나타났다. 또한, 아동상담자의 자기분석 기간이 길수록 대리 외상 경험 중 자존감을 낮게 경험하는 것으로 나타났고, 분석 횟수가 적을수록 신뢰감을 부정적으로 인식하고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 아동상담자의 외상 경험과 이차적 외상스트레스와 대리 외상 간의 관계에서 수퍼비젼 기간은 조절 효과가 없었으나, 수퍼비젼 횟수는 대리외상에만 조절 효과가 있는 것으로 밝혀졌다. 넷째, 자기분석 기간은 아동상담자의 외상 경험이 대리 외상에 미치는 영향에서 유의미한 조절 변수인 것으로 나타났으나 이차적 외상스트레스에는 조절하지 않은 것으로 나타났다. 자기분석 횟수는 이차적 외상스트레스와 대리 외상에 대해 조절 효과가 있음이 밝혀졌다. 다섯째, 아동상담자의 외상 경험은 이차적 외상스트레스와 대리 외상에 유의미한 영향을 주는 것으로 나타났으나 본 연구에서 조절변인으로 설정한 사회적 지지와 자기효능감은 적절하지 않는 것으로 밝혀졌다. 이러한 결과를 보다 구체적으로 살펴보기 위해 사회적 지지와 자기효능감을 상하 집단으로 구분하여 다중집단 비교분석을 실시한 결과 사회적 지지와 자기효능감이 높은 집단의 경로계수가 낮은 집단의 경로계수에 비해 크게 나타나 본 연구의 가설과 방향적으로는 일치하는 결과를 보여주고 있음을 확인하였다. 종합하면 수퍼비젼과 자기분석은 이차적 외상스트레스와 대리외상에 직접적인 영향을 주고 있으므로 외상경험 내담자를 만나는 상담자 또는 아동기 외상경험을 가지고 있는 상담자는 상담자로서의 전문적인 활동을 통해 극복하는 방안을 모색해야할 것이다. 또한, 기간보다는 횟수가 조절효과를 발휘한 결과로 보아 수퍼비젼을 받게 된 기간에 중요성을 두기보다는 질 높은 참여와 과정이 중요함이 강조되었다. 이를 통해 상담자가 전문가적인 개입을 받게 되면 상담자로서의 자신을 보호하고 상담과정에 도움을 받게된다는 것을 확인할 수 있었다. 한편, 자기분석은 기간과 횟수 모두 중요한 변인으로 자기분석을 임하는 과정 자체가 질적이고 자신을 탐색하고 이해하는 과정의 한 부분으로써 자기를 수용하고 통찰하며 변화되기 위해서는 양적, 질적 과정이 모두 필요함을 밝힐 수 있었다.
ABSTRACT
Traumatic Experience of Counselor for Children, Secondary traumatic Stress, and Moderating Effect of Counselor Variable for Vicarious Trauma
Traumatic events which have been recently increasing can be experienced both directly and indirectly and lead to indirect traumatic stress which degrades the quality of life and affects counselors. Counselors who gain indirect experience with traumatic events of interviewee in the counseling process would experience far greater indirect traumatic stress. This study was intended to examine the secondary traumatic stress and vicarious trauma which were the indirect traumatic stress faced by ''counselor for children'' and identify the factors that might had a moderating effect on secondary traumatic stress and vicarious trauma by defining the supervision, self-analysis, social support, and self-efficacy of counselors on which the previous traumatic experience of counselors for children would have a moderating effect in relationship between secondary traumatic stress and vicarious trauma. The subjects of this study were 203 counselors for children who were providing counseling guidance to children less than 18 years old. The criteria used in this study were the childhood trauma experience criteria, secondary traumatic stress criteria, and vicarious trauma criteria which were verified by this researcher before being applied. Moreover, the social support criteria and self-efficacy criteria for counselors were validated for reliability before being applied. To measure the characteristics of counselors and interviewees, supervision and self-analysis of counselors, we used the questionnaires prepared directly by this researcher with reference to the preceding studies. The data were processed for frequency and percentage, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, Cropmbach''α coefficient, descriptive statistics, t-test and F-test, post-test Duncan test, suitability index, and multiple group analysis The results of this study can be summarized as follows: 1) We examined the difference in secondary traumatic stress and vicarious trauma based on the supervision experience of counselors for children in relation to the professional experience. The results showed that the level of trust towards themselves and others based on vicarious trauma experience was more negative as the supervision period was shorter and the supervision occurred less frequently. 2) We looked into the difference in secondary traumatic stress and vicarious trauma based on self-analysis experience regarding the professional experience of counselors for children. The results suggested that counselors who did not undergo self-analysis had higher degree of avoidance and realization of secondary traumatic stress and had negative experience in intimacy area in connection with vicarious trauma experience than those who underwent self-analysis. In addition, the extent of experience with negative self-esteem was lower as the self-analysis period of counselors for children was higher in connection with vicarious trauma experience. Meanwhile, the perception of negative trust was higher as the self-analysis frequency was smaller. 3) We examined the moderating effect on supervision experience which was the professional experience in the relationship among trauma experience, secondary traumatic stress, and vicarious trauma of counselors for children. The results showed that the supervision period did not have any moderating effect on secondary traumatic stress and vicarious trauma and that the supervision frequency had a moderating effect on vicarious trauma but did not have any moderating effect on secondary traumatic stress. 4) We examined the moderating effect on self-analysis experience in the relationship among trauma experience, secondary traumatic stress, and vicarious trauma of the counselors for children. The results showed that the self-analysis period was a significant moderating variable in relation to the effect that the traumatic experience of counselors for children would have on vicarious trauma and did not have any moderating effect on secondary traumatic stress. The self-analysis frequency was found to have a moderating effect on secondary traumatic stress and vicarious trauma. 5) We looked into the moderating effect of social support and self-efficacy. The results showed that the traumatic experience of counselors for children had a significant effect on secondary traumatic stress and vicarious trauma. The social support and self-efficacy defined as moderating variable were not appropriate. For closer look into such results, we conducted the multiple group comparative analysis by dividing the social support and self-efficacy into upper group and lower group. The group with higher social support and self-efficacy was found to have higher path coefficient than the group with lower social support and self-efficacy. This result was consistent with the hypothesis and direction of this study. From a comprehensive perspective, the supervision and self-analysis, which are the professional experience of counselors for children, had a direct effect on secondary traumatic stress and vicarious trauma, and therefore, the counselors who met interviewees with traumatic experience or had any experience with trauma needed to explore countermeasures through professional activities rather than the countermeasures through non-professional activities. In addition, high quality participation and process were emphasized, rather than the period, considering that the frequency had a moderating effect compared to supervision and self-analysis period. Counselors tended to protect themselves as counselors if they were given professional intervention, which also had a helpful effect on counseling process. Meanwhile, the social support and self-efficacy of counselors had lower statistical significance in relationship between secondary traumatic stress and vicarious traum
목차
국문초록 ⅰⅠ. 서 론 11. 연구의 목적 및 필요성 12. 연구문제 63. 연구모형 74. 용어정의 9Ⅱ. 이론적 배경 121. 외상 경험 122. 이차적 외상스트레스와 대리 외상 141) 이차적 외상스트레스 142) 대리 외상 233. 외상 경험과 이차적 외상스트레스, 대리 외상간의 관계 321) 외상 경험과 이차적 외상스트레스간의 관계 322) 외상 경험과 대리 외상간의 관계 344. 외상 경험과 이차적 외상스트레스, 대리 외상의 조절요인 351) 전문적 교육경험(수퍼비젼과 자기분석) 392) 사회적 지지 443) 자기효능감 47Ⅲ. 연구방법 511. 연구대상 512. 연구절차 531) 예비조사 532) 본조사 533. 연구도구 541) 외상경험 542) 이차적 외상스트레스 553) 대리 외상 564) 상담자 전문교육경험 575) 상담자 사회적 지지 576) 상담자의 자기효능감 584. 자료분석 60Ⅳ. 연구결과 621. 측정 변수의 특성 622. 상담자의 전문적 교육경험에 따른 차이 631) 상담자의 수퍼비젼 경험에 따른 차이 632) 상담자의 자기분석 경험에 따른 차이 653. 조절효과 검증 671) 전문적 교육경험의 조절효과 672) 사회적 지지의 조절효과 713) 자기효능감의 조절효과 724) 사회적 지지와 자기효능감의 다중집단 분석 73Ⅴ. 논의 및 제언 761. 논의 762. 제언 86참고문헌 88부 록 1. 탐색적 요인분석 110부 록 2. 확인적 요인분석 114부 록 3. 상관분석 116부 록 4. 설문지 117ABSTRACT 134