본 연구에서는 영재교육 대상자 선발 방법 즉, 시험 선발과 자동진급에 따라 선발된 영재학생간의 학업정서, 메타인지, 자기효능감을 차이를 비교, 분석함으로써 선발 방법에 따른 영재 학생의 특성을 이해하고 효과적인 영재교육을 위한 영재교육대상자 판별 및 선발에 있어서의 타당한 근거를 마련해 보고자 한다. 첫째, 영재선발방법에 따라 선발된 영재학생간의 학업정서, 메타인지능력 및 자기효능감의 영향력 검증을 위해 t 검증을 실시하였다. 시험 선발 영재학생과 자동진급 영재학생 간에는 유의한 차이가 없었다. 영재학생이라는 동질집단의 경우에는 선발방법의 변인이 영향을 주지 않는 것으로 판단된다. 둘째, 동일 선발 방법에 따라 선발된 영재학생간의 학업정서, 메타인지능력, 자기효능감의 영향력 검증을 위해 t 검증을 실시하였다. 동일 선발 방법에 따라 선발된 영재학생의 학업정서 연구결과에서는 시험 선발과 자동진급 영재 학생 모두 초등학생이 중학생보다, 영재교육원 영재학생이 영재학급 영재학생 보다 평균과 긍정적 정서가 높았다. 메타인지능력 연구결과에서는 시험 선발과 자동진급 영재학생 모두 초등학생이 중학생보다, 영재교육원 영재학생이 영재학급 영재학생 보다 평균과 메타인지능력의 하위영역에서 유의한 차이가 있었다. 자기효능감 연구결과에서는 자동진급의 경우 영재교육원 영재학생이 일반학급 영재학생 보다 평균이 높게 나와 유의한 차이가 있었다. 셋째, 영재선발방법에 따른 학업정서, 메타인지능력, 자기효능감과의 상관관계 분석을 위해 이변량 상관분석 검증을 실시하였다. 선발방법에 관계없이 각 변인들 간의 상관이 있는 것으로 확인되었다. 선발 방법에 따라 선발된 영재학생의 학업정서, 메타인지능력, 자기효능감에는 큰 차이가 없었다. 자동진급된 영재학생들의 학습 동기 저하와 영재수업에 대한 불성실을 해결할 수 있는 대안의 강구가 필요하며 영재학생의 판별 및 선발보다는 영재교육의 운영 및 관리가 더 중요하다는 시사점을 남긴다.
The purpose of this study is to understand characteristics of the gifted and talented according to Gifted Students Selection, that is, Examination Selection and Non-examination Selection by comparing and analysing the difference of Student’s emotions, Metacognition, and Self-Efficacy of the gifted and to help to provide valid evidence in distinction and selection for effective gifted education. First, Independent two samples test was done to verify the influence of Students'' Emotion, Metacognition, and Self-Efficacy of students entered by Gifted Students Selection. There was no meaningful difference between gifted students selected by entrance exam and gifted students by Automatic promotion. Second, Independent two samples test was done to verify the influence of Students'' Emotion, Metacognition, and Self-Efficacy of students selected by the same Gifted Students Selection. There was meaningful difference in the study of students selected by the same Gifted Students Selection when it comes to Student''s Emotion; in both students selected by Gifted Students Selection and by Non-examination Selection, the average score of elementary school students was higher than middle school students and the average of students in the gifted education center was higher than gifted students in class for gifted. There was significant difference in the study of Metacognition, in both students selected by Gifted Students Selection and Non-examination Selection, the average score of elementary school students was higher than middle school students as well as the average score of students in the gifted education center was higher than gifted students in class for gifted. In the study of Self Efficacy, under the circumstance of Non-examination Selection, the average of students in the gifted education center was higher than gifted students in class for gifted. Third, Bivariate Correlation Analysis was done to analyze correlation of Students'' Emotion, Metacognition, and Self-Efficacy according to Gifted Students Selection. It turned out each variable was highly correlated at the meaningful level, irrespective of Gifted Students Selection. In conclusion, this study proved there was no difference among the gifted when it comes to Students'' Emotion, Metacognition, and Self-Efficacy. But, it is needed to consider alternatives for the gifted''s demotivation and dishonesty about the gifted class derivated from Non-entrance Selection. In addition, there are implications that it is much more significant to manage or supervise the gifted class than to adopt Gifted Students Selection or Distinction based on the study of the gifted''s characteristics The gifted have higher learning objectives, Metacognition, and Self-Efficacy than general students and static Student''s Emotion is formulated because they apply proper Learning Strategies.
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성과 목적 12. 연구 문제 33. 용어의 정의 34. 연구의 제한점 6Ⅱ. 이론적 배경 71. 영재 선발 72. 학업 정서 213. 메타인지능력 234. 자기효능감 33Ⅲ. 연구내용 및 방법 391. 연구 대상 392. 연구 대상 학생들의 선발 과정 423. 연구 절차 494. 검사 도구 505. 자료의 처리 53Ⅳ. 연구 결과 및 논의 541. 영재선발 방법에 따라 선발된 영재학생의 학업 정서,메타인지능력, 자기효능감 차이 542. 동일한 선발 방법에 따라 선발된 영재학생간의 학업정서,메타인지능력, 자기효능감 차이 643. 영재 선발 방법에 따라 선발된 영재학생의 학업 정서,메타인지능력, 자기효능감과의 상관관계 904. 영재 선발 방법에 따른 영재학생의 학업 정서와학급 특성과의 상관 관계 95Ⅴ. 결론 및 제언 971. 결론 972. 제언 102참고문헌 103Abstract 110부 록 113