메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

배정순 (경북대학교, 경북대학교 대학원)

지도교수
김춘경
발행연도
2015
저작권
경북대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수22

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to examine the influence of life-respect consciousness on suicidal risk, aggression and meaning in life and to explore the effect of Life-respect Literatherapy Program on them. The subjects were some middle schools students in Daegu. The sheets of questionnaires were handed out to 630 students in these schools, and 464 sheets among them were analysed. And 16 students(who were given high scores of aggression scale suicidal risk scale) participated in this study to examine the influence of literatherapy program based on life-respect, 8 students(randomly) among whom took part in Life-respect Literatherapy Program and the other 8 students didn’t participate in any program during the same period.
The influence of life-respect consciousness on each variable was found through this research. If a student has higher life-respect consciousness, he or she will have higher level of meaning in life and have lower level of suicidal risk and aggression. There were a positive correlation between life-respect consciousness and meaning in life, a negative correlation between life-respect consciousness and suicidal risk, and also a negative correlation life-respect consciousness and aggression. In secondary analysis, simple regression analysis analyzed each variable. The influence of life-respect consciousness was proved. Therefore, it is possible to predict levels of suicidal risk, aggression and meaning in life by the level of life-respect consciousness. The influence of life-respect literatherapy program was also proved. That is, literatherapy program based on life-respect can decrease suicidal risk, aggression, and increase life-respect consciousness and meaning in life.
These findings indicate Life-respect Literatherapy Program has effects on control levels of life-respect consciousness, suicidal risk, aggression and meaning in life. Therefore, Life-respect Literatherapy Program will be helpful in decreasing suicidal risk, aggression, and increasing life-respect consciousness, meaning in life, I think it’s better to consider life-respect consciousness variable in counseling, education and literatherapy program for middle school students who have gone through a series of problems in suicidal risk and aggression.

목차

Ⅰ. 서 론
1. 연구의 필요성 및 목적
2. 연구 문제
Ⅱ. 이론적 배경
1. 생명존중의식과 생명
2. 생명존중의식과 자살
3. 생명존중의식과 공격성
4. 생명존중의식과 삶의 의미
5. 생명존중의식과 생명존중프로그램
6. 생명존중의식과 문학치료프로그램
Ⅲ. 생명존중의식이 자살, 공격성, 삶의 의미에 미치는 영향
1. 연구대상
2. 측정도구
3. 자료처리 및 분석
4. 연구결과
1) 생명존중의식, 자살, 공격성, 삶의 의미 간의 상관관계
2) 성별에 따른 생명존중의식, 자살, 공격성, 삶의 의미 간의 차이검증
3) 생명존중의식이 자살, 공격성, 삶의 의미에 미치는 영향Ⅳ. 생명존중기반 문학치료프로그램의 효과
1. 연구대상
2. 측정도구
3. 생명존중기반 문학치료프로그램
1) 프로그램의 목표
2) 프로그램의 구안절차와 타당화
3) 최종 치료프로그램
4. 자료처리 및 분석
5. 연구 결과
1) 생명존중기반 문학치료프로그램이 생명존중의식에 미치는 효과
2) 생명존중기반 문학치료프로그램이 삶의 의미에 미치는 효과
3) 생명존중기반 문학치료프로그램이 자살에 미치는 효과
4) 생명존중기반 문학치료프로그램이 공격성에 미치는 효과
5) 생명존중기반 문학치료프로그램 참여자의 프로그램 평가
6) 생명존중기반 문학치료프로그램의 내용 분석
7) 프로그램 참여자들의 생명존중의식의 변화
Ⅴ. 논의
1. 생명존중의식이 자살, 공격성, 삶의 의미에 미치는 영향
2. 생명존중기반 문학치료프로그램의 효과
Ⅵ. 결론 및 제언
참고문헌
영문초록
부록

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0