학습장애학생은 주의집중력과 기억시스템 등의 다양한 문제들로 인해 읽기학습에 심각한 장애를 겪고 있다. 그러므로 학습장애학생의 주의를 집중시키고 능동적인 자기조절과 통제능력을 향상시킬 수 있는 읽기중재전략이 필요하다. 이러한 이유들에 근거하여 본 연구는 마음챙김기반 읽기중재가 학습장애학생의 주의집중행동과 읽기능력에 어떤 긍정적인 효과를 미치는지를 알아보기 위한 목적으로 실시하였다. 이와 같은 목적을 수행하기 위해서 본 연구는 단일대상연구의 대상자간 중다기초선설계를 바탕으로 하여, 초등학교 5학년에 재학 중인 3명의 학습장애학생을 대상으로 마음챙김기반 읽기중재를 실시하였다. 중재는 준비와 도입, 마음챙김 명상, 읽기유창성 검사, 읽기중재, 읽기중재 후 마음챙김 명상, 평가와 마무리의 6단계로 나누졌으며, 매회기 총 50분간 20회기가 실시되었다. 이에 대해 주의집중행동은 직접관찰기록, FAIR집중력검사, 마음챙김 자기점검표, 일화기록과 간단한 부모면담을 통해 자료를 수집하였고, 읽기능력은 BASA읽기유창성검사, 구조화된 읽기이해검사를 실시하여 자료를 수집하였다. 이러한 자료의 수집을 통해 빈도와 백분율, 검사치수, SPSS Statistics ver 21.0을 사용한 통계 값 등의 양적인 수치를 계산하였으며 표와 그래프로 시각적인 분석하였고 일화기록과 면담을 통해 질적인 부분을 분석하여 결과를 도출하였다. 이에 따른 결과를 바탕으로 논의하였으며 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 마음챙김기반 읽기중재는 학습장애학생의 주의집중행동을 향상시키는 효과가 있다. 과제회피성 행동이 감소되었고, 선택적주의집중력, 자기통제력, 지속적주의집중력이 높아졌으며, 자기점검표를 통한 자기 평가도 향상되었다. 둘째, 마음챙김기반 읽기중재는 학습장애학생의 읽기능력을 향상시키는 효과가 있다. 읽기유창성의 읽기정확도와 읽기속도 및 읽기이해력이 향상되었다. 이러한 결론을 통해 본 연구자는 후속연구에 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 연구대상자와 장소에 대한 제한점을 극복하여 학습장애학생의 실제 생활과 연관된 역동적인 연구와 통계적인 데이터를 확보가 요구된다. 둘째, 마음챙김기반 중재를 실시한 이후에 뇌파검사와 fMRI 등을 이용한 임상학적인 연구를 실시하여 마음챙김기반 중재의 효과를 증명하고 가정 또는 교육과정 내에서 직접적으로 중재를 활용하고 발전시키는 것이 필요하다.
(Abstract) Students with learning disabilities is undergoing a serious disorder to read due to a number of problems, such as attention and memory system. Therefore, the reading intervention strategies need to concentrate the attention of students with learning disabilities and to improve the active self-regulation and the control ability. The purpose of this study was to investigate the effects of the mindfulness-based reading interventions on the attention behavior and the reading ability of students with learning disabilities. For this purpose this study conducted the mindfulness-based interventions for 3 students with learning disabilities of fifth grade in elementary school, based on a Multiple Baseline Across Subjects Design of Single Subject Research. The Intervention was divided into the six stages of preparation and adoption, mindfulness meditation, reading fluency test, reading intervention, mindfulness meditation after reading intervention, and the evaluation and conclusion, and the program was carried out 20 activities for 50 minutes in each activity. The data of this behavior were collected through a direct observations for attention, FAIR concentration test, mindfulness self checklists, anecdotal records, and the simple interviews with parents. And the data of reading ability were collected through the BASA reading fluency test and the structured reading comprehension tests. The quantitative values of such statistics like the frequency, the percentage rate, and check dimensions were calculated with the collected data using SPSS Statistics ver 21.0, and were analyzed visually through the tables and graphs. And the qualitative parts like the interviews and the anecdotal records were to analyzed, and the results of this analysis were derived. The Conclusions of this study is as follows. First, the mindfulness-based reading interventions are effective in improving the attention behaviors of students with learning disabilities: reducement of Task-Avoidance behaviors, increase of selective attention, self-control ability, and continuous attention, and improvement of the self-assessment through self checklist. Second, the mindfulness-based reading interventions is effective to improve the reading skills of students with learning disabilities. The reading accuracy, reading speed, and reading comprehension of the reading fluency was improved. The implications of this conclusions and the suggestions for the further studies are as follows: First, a dynamic research and the securement of statistical data, associated with the real life of students with learning disabilities, are required through the overcoming of the limitations in the subjects and locations of the study. Second, after conducting the mindfulness-based interventions it is necessary to prove its effect through the clinical study using EEG, fMRI, and etc., and to utilize and develop the interventions directly within a home or the school curriculum.
목 차Ⅰ. 서론 11. 연구 필요성 12. 연구 목적 53. 용어 정의 54. 연구 제한점 7Ⅱ. 이론적 배경 81. 학습장애학생의 주의집중행동 82. 학습장애학생의 읽기능력 163. 학습장애학생의 마음챙김 274. 선행연구 고찰 35Ⅲ. 연구 방법 431. 연구 대상 432. 연구 설계 493. 연구 도구 504. 연구 절차 625. 자료 처리 73Ⅳ. 연구 결과 761. 주의집중행동에 미치는 효과 762. 읽기능력에 미치는 효과 118Ⅴ. 논의 1251. 연구 방법에 대한 논의 1252. 연구 결과에 대한 논의 135Ⅵ. 결론 및 제언 1461. 결론 1462. 제 언 147참고문헌 148영문초록 161부록 163부록 1. 마음챙김기반 읽기중재프로그램 참여 및 연구자료 활용 동의서 163부록 2. 마음챙김명상 지문 예시 165부록 3. 마음챙김기반 읽기중재 지도안 예시 167부록 4. 읽기유창성검사 지문 예시168부록 5. 읽기이해 검사 예시169부록 6. 과제회피성행동 관찰기록지 171부록 7. 일화기록지172부록 8-1. 마음챙김기반 자기점검표 (1) 173부록 8-2. 마음챙김 자기점검표 (2) 174부록 9. 중재 충실도 질문지 175부록 10-1. 사회적 타당도 질문지 (1) 176부록 10-2. 사회적 타당도 질문지 (2) 177