장애위험유아는 학급 내에서 하루일과를 진행할 때, 또래 친구와 놀이 할 때 등 여러 가지 사회적 상황에서 상호작용에서 어려움을 보이는 유아로 사회성 기술의 긍정적 사용의 부족이나 공격 행동, 방해 행동, 소음, 산만함, 정서적 위축을 보이는 유아이다. 장애위험유아의 이러한 행동은 양육하는 부모나 담당하는 교사의 지도 방법에서 어려움을 느끼게 하며 감정적인 충돌이나 지도과정에서 잦은 마찰을 가져오기도 한다. 또래 친구와의 관계에서 친밀감이나 원만한 관계를 유지하며 놀이에 참여하는 것이 어려운 것도 사실이다. 장애위험유아의 놀이시간의 모습을 관찰할 때 공격적 문제행동으로 과잉행동이 나오는 경우가 많은데 교사나 친구들의 관심을 끌기 위해 놀이에 참여하고 싶은 마음에서 다가서는 방법의 일환이기는 하지만 방법적으로 모두가 좋아하지 않는 방해하는 행동처럼 느껴지게 된다. 긍정적 사회적 활동에서 이러한 행동은 친구를 사귀거나 함께 활동하기 보다는 혼자놀이하고 고립되는 모습으로 되어가며 친구들에게 거친 행동으로 사회적 상호작용을 표현하는 유아로 인식되게 된다. 이러한 유아들은 장애아동으로 진단을 받은 것은 아니지만 적절한 시기에 교육을 받지 않을 경우 문제를 인식하지 못한 채 생활하게 되어 성장할수록 더욱 문제행동이 심각해 질 수 있으므로 교사의 조기개입이 절실히 필요하다. 교사는 유아의 하루일과 중 적절하게 조기개입으로 교육할 수 있는 방법을 모색해 볼 수 있는데 그 일환 중의 하나가 동화를 이용한 상황이야기의 구성과 동화를 반복하여 들려주고 긍정적 사회성 기술 방법을 가르쳐주는 중재 활동을 이용하여 유아의 일상생활의 변화를 지도할 수 있는 것을 생각해 볼 수 있다. 일상생활에서 일어날 수 있는 문제와 유아가 일으키는 문제행동을 사실적 상황을 이야기로 넣어서 동화를 구성하고 내용, 그림동화를 만들어서 중재를 실시하는 경우 여러 연구에서 일반유아의 사회성 증진에 긍정적 영향을 미친다는 것이 입증되어 왔다(김은경, 2007; 김정희, 2005; 김지원, 2011; 민순옥, 2007; 박나래, 2008; 이연숙, 2008). 장애위험유아가 교실 내에서 자유선택놀이 시간에 또래와의 협응이 어렵고 사회성 부분의 결여가 나타남으로써 어려움을 겪는 부분을 생각 할 때 상황이야기 중재는 장애위험유아의 사회성과 문제행동에 긍정적인 영향을 줄 수 있음을 알 수 있다. 상황이야기 중재를 진행하며 동화내용을 이야기 할 때 동화의 내용만을 단순히 읽어주는 단독활동이 아니라 동화내용을 통한 유아의 이해를 증진시키기 위한 생각 나누기 대화나 상황 이입, 역할 변경 등을 활용하여 연계활동으로 상황이야기 중재 동화의 내용이 유아에게 내면화 되어 더욱 효과적임이 선행연구를 통해 밝혀진바 있다(김미영, 2005; 김지원, 2011; 박현옥, 2006; 유효순, 2009). 본 연구에서는 상황이야기 중재를 이용하고 연계 활동으로 동화 내용에 대한 생각 나누기 대화를 실시하여 장애위험유아의 사회적 상호작용과 문제행동에 어떠한 효과를 미치는지 연구문제로 정하여 살펴보았다. 본 연구의 대상은 인천시 어린이집에 소속되어 있는 장애위험유아 3명이었다. 중재는 유아가 등원 한 후 자기 물건들을 정리하고 10분정도 지난 후 실시하였으며 상황이야기 동화책 중 유아가 좋아하는 동화를 선택 후 2가지 형태의 동화를 들은 후 연계 활동으로 동화에 대한 생각나누기 대화를 실시하였다. 본 연구에서 사용된 중재는 중다기초선 설계로 기초선, 중재, 상황의 일반화, 유지의 순서로 진행되었다. 유아의 사회적 상호작용과 문제행동의 관찰은 중재 후 자유선택놀이시간에 실시되었는데 자유선택놀이가 시작 된 지 10분이 지나서 안정적인 놀이형태가 이루어 질 때 쯤 관찰을 시작하였고 10분간 관찰을 실시하였다. 측정은 부분간격 기록법을 사용하였으며, 10분을 10초단위로 나누어서 8초 관찰, 2초 기록의 형태로 목표행동의 발생을 +, -로 기록하였다. 중재효과가 잘 진행되고 있는가를 알아보기 위해 중재 시작 후 3회기 후에 한 번씩 상황의 일반화를 관찰하였다. 상황의 일반화는 다른 시간에도 이러한 상황이야기 중재가 일반화가 되어 유지되는지를 보는 과정으로 오전 중재시간이 아닌 오후 자유선택놀이시간의 상황의 일반화가 진행되는 과정을 총 4회가를 관찰하였다. 중재가 마무리 된 후 중재효과가 유지되는지를 알아보기 위해 4주 후에 기초선과 동일한 조건에서 3회기에 걸쳐 중재 유지 효과를 관찰 하였다. 본 연구를 통하여 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 상황이야기 중재가 장애위험유아의 사회적 상호작용에 미치는 영향은 증가하였다. 상황이야기 중재를 통하여 사회적 상호작용을 변화시키는 추이를 살펴보았을 때 세 명의 장애위험유아 모두 사회적 상호작용이 증가하였다. 둘째, 증가된 사회적 상호작용이 다른 시간에도 유지되고 있는지를 관찰한 상황의 일반화의 관찰결과도 사회적 상호작용이 증가하였음을 알 수 있었다. 셋째, 중재 결과로 증가된 장애위험유아의 사회적 상호작용은 중재가 종료된 후에도 유지되었다. 넷째, 상황이야기 중재가 장애위험유아의 문제행동에 미치는 영향은 감소하였다. 상황이야기 중재가 장애위험유아의 문제행동을 변화시키는 추이는 세 명의 장애위험유아 모두 문제행동이 감소하였음을 알 수 있었다. 다섯째, 상황이야기 중재 후 감소된 문제행동이 다른 시간에는 상황의 일반화로 유지 여부를 관찰하였을 때 문제행동이 감소하였다. 여섯째, 중재결과를 보았을 때 감소된 장애위험유아의 문제행동은 중재가 종료된 후에도 유지되었다. 위의 연구결과를 종합하여 볼 때 상황이야기 중재는 장애위험유아의 사회적 상호작용을 증가시키며 다른 시간에서도 상황의 일반화로 사회적 상호작용이 증가하였으며 증가된 행동은 유지된다는 점을 알 수 있다. 같은 상황에서 관찰 했을 때 상황이야기 중재는 문제행동은 감소시키며 다른 시간에서도 문제행동도 상황의 일반화로 감소되었으며 감소된 행동은 유지된다는 점을 알 수 있다. 본 연구는 상황이야기 중재를 장애유아가 아닌 장애위험유아의 조기 중재를 위하여 적용해 보았다는 점과 대상유아와 동화를 옆에서 듣던 같은 반 유아들에게 즐거운 상호작용으로 간접 중재가 작용되어 교실 전체의 사회성부분이 긍정적으로 변화된 점에서 의의를 가진다. 일반교사가 여러 주제를 가지고 어린이집의 하루 일과 내에서 같은 형식으로 쉽게 실시할 수 있는 내용으로 구성되었다는 점도 추후 중재의 활용 가능성에 의의를 가진다고 볼 수 있다.
Young children at risk exhibit difficulties with interacting with others in many different social situations including daily routines in the class and play with peers and are characterized by a shortage of positive uses of social skills, aggressive behavior, action of disturbance, noise, distractedness, and emotional withdrawal. Those actions of young children at risk make their caregiving parents or teachers feel some difficulty with their instructional methods and cause emotional clashes and often conflicts in the process of instruction. It is also true that they suffer difficulties with maintaining intimacy and smooth relationships with their peers and participating in play. It is an often case that young children at risk show hyperactivity as an aggressive problematic behavior during play hours. It is a way of drawing the attention of their teachers and friends and approaching others to participate in play, but it does feel like an action of disturbance that no one welcomes in terms of methodology. Such actions in positive social activities make their doers turn to solitary play and isolation rather than making friends and doing activities together with others and their friends consider them as young children that express social interactions through tough acts. Even though such young children are not diagnosed with a disorder, their problematic behavior might grow serious with age if they receive no education during an appropriate period and live without perceiving their problems. That is why teachers'' early interventions are desperately needed. Teachers can search for methods for education through proper early interventions during the daily course of young children. One of them might be an intervention activity of organizing social stories based on children''s stories, repetitively telling children''s stories, and teaching positive social skills to instruct changes to their daily course. Many studies demonstrated that an intervention of organizing children''s stories with feasible problems in daily life and problematic behavior by young children as realistic situations and implementing an intervention by making content and picture stories would have positive effects on the improved sociality of common young children(E. G. Kim, 2007; J. H. Kim, 2005; J. W. Kim, 2011; S. O. Min, 2007; N. R. Park, 2008; Y. S. Lee, 2008). Considering that young children at risk have a difficult time with coordination with their peers during free choice play in the classroom and exhibit deficiency in sociality, it seems that a social stories intervention may have positive effects on the sociality and problematic behavior of young children at risk. Some previous studies reported that a social stories intervention helped young children internalize the content of interventive children''s stories and thus generated more effects through connected activities such as thought-sharing conversations, introduction of situations, and change of roles to promote their understanding through the content of children''s stories rather than a single activity of merely reading the content of children''s stories(M. Y. Kim, 2005; J. W. Kim, 2011; H. O. Park, 2006; H. S. Yu, 2009). This study thus set out to utilize a social stories intervention, implement a connected activity of sharing thoughts on the content of children'' stories, and investigate their effects on the social interactions and problematic behavior of young children at risk. The subjects include three young children at risk at a daycare center in Incheon. An intervention was implemented about ten minutes after they entered the daycare center and put their things together. They were allowed to choose their favorite children''s books on social stories, listened to two types of children''s stories, and engaged in thought-sharing conversations about the stories as a connected activity. Based on the multiple baseline design, the intervention proceeded in the order of baseline, intervention, generalization of a situation, and maintenance. Their social interactions and problematic behavior were observed during free choice play after the intervention. Observation began when they formed a stable form of play ten minutes after free choice play started and lasted for ten minutes. Measurements were made in partial interval recording. The ten minutes were divided by ten seconds with eight seconds allocated for observation and two seconds for recording. The occurrence of target behavior was recorded in + or -. The generalization of situations was also observed every three sessions after the intervention started to see whether the intervention and its effects were in good progress or not. The maintenance effects of intervention were also observed over three sessions one week after the intervention was ended under the same conditions as the baseline to see the effects of intervention were maintained or not. The procedures led to the following findings: First, the social stories intervention increased its effects on the social interactions of young children at risk. The present study tracked the changing progress of social interactions through the social stories intervention and found an increase in social interactions in all the three young children at risk. Second, the study observed whether the increased social interactions were maintained during other times, as well and found an increase in the observation results of generalization of situations observed. The increased social interactions of young children at risk thanks to the intervention were maintained after the completion of the intervention. Third, the social stories intervention reduced its effects on the problematic behavior of young children at risk. The progress of the intervention changing the problematic behavior of young children at risk showed a decrease in problematic behavior in all the three young children at risk. Finally, decreased problematic behavior after intervention increased as the generalization of situations during other times. Given the results of intervention, it was apparent that the decreased problematic behavior of young children at risk was maintained after the intervention was ended. In short, the social stories intervention increased the social interactions of young children at risk and also their social interactions as the generalization of situations during other times with the increased level of behavior maintained after the intervention. When they were observed in the same situations, it was found that the social stories intervention decreased the problematic behavior of young children at risk and also their problematic behavior as the generalization of situations during other times with the decreased level of behavior maintained after the intervention. The present study claims its significance by applying a social stories intervention as an early intervention for young children at risk rather than those with a disorder and bringing about positive changes to the sociality of the entire class as an indirection intervention worked as a pleasant interaction among the subject children and the young children listening to children''s stories beside them in the same class. The study is also significant in that it organized the content of the intervention in the same form that could be easily implemented by general teachers with many different topics throughout the daily routine of a daycare center and thus demonstrated the utilization possibilities of follow-up interventions.
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성과 목적 12. 연구문제 63. 용어의 정의 7Ⅱ. 이론적배경 101. 장애위험유아와 조기관찰 및 중재의 필요성 10가. 장애위험유아의 행동 특성과 조기관찰 10나. 장애위험유아의 조기중재의 필요성 112. 상황이야기 동화를 이용한 중재 13가. 상황이야기 동화를 이용한 중재가 유아의 사회성과 문제행동에 미치는 영향 13Ⅲ. 연구방법 161. 연구대상, 연구 참여자 16가. 연구대상 유아의 선정기준 16나. 연구대상 유아의 행동 특성 182. 실험기간 233. 실험장소 및 실험도구 23가. 실험장소 23나. 실험도구 24다. 행동발생 기록지 254. 실험 설계 및 실험 조건 26가. 실험설계 26나. 실험조건 275. 자료 수집 관찰 및 분석 36가. 목표행동의 조작적 정의 36나. 자료의 측정 396. 관찰자간 신뢰도 407. 중재 충실도 418. 사회적 타탕도 42Ⅳ. 연구결과 461. 상황이야기 중재가 사회적 상호작용에 미친 영향 462. 상황이야기 중재가 문제행동에 미친 영향 50Ⅴ. 요약 및 결론 541. 요약 및 결론 542. 제한점 573. 제언 58참고문헌 60부록 64Abstract 76