메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

이경아 (부산대학교, 부산대학교 대학원)

지도교수
이동형
발행연도
2015
저작권
부산대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수1

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

오류제보하기
Abstract

The purpose of this study was to investigate the influence of gender, empathy and classroom climate on students’ participant roles in bullying.
For this purpose questionnaire surveys of empathy, classroom climate and conformity type in bullying were conducted among 509 students(275 male, 233 female) in 6th and 5th grade of elementary school located in Busan. By doing so, the influence of gender, empathy and classroom climate on students’ participant roles in bullying was studied. SPSS 18.0 program was used for statistical analysis and Pearson’s Correlation and Hierarchial Regression were conducted.
The result of this study were summarized as follows:
First, there was a correlation between male students and participant roles in bullying especially bully, follower and victim roles.
Second, there was a correlation between empathy and defender roles.
Third, there was a correlation between classroom climates and participant roles in bullying.
Fourth, the classroom climate is highly associated with the participant roles in bullying after controlling gender and empathy. Autonomous and familiar climate were more associated with defender roles whereas controlled and laissez-faire climate were associated with bully, follower, victim roles.
The results suggest that empathy and classroom climate were positively associated with actively helping victimized schoolmates. It looks apparent that to prevent bullying, it is necessary to cultivate cooperative atmosphere rather than competitive atmosphere.

key words: participant roles, empathy, classroom climates, bullying.

목차

I. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 8
3. 용어의 정의 9
Ⅱ. 이론적 배경 12
1. 괴롭힘 참여역할 12
2. 공감 16
3. 학급풍토 20
4. 성별, 공감, 학급풍토와 괴롭힘 참여역할 간의 관계 24
Ⅲ. 연구 방법 28
1. 연구 대상 28
2. 측정 도구 28
3. 연구 절차 32
4. 자료 분석 32
Ⅳ. 결과 33
1. 측정변인의 기술통계 및 상관관계 결과 33
2. 성별, 공감 및 학급풍토가 괴롭힘 참여역할에 미치는 영향 35
Ⅴ. 논의 41
1. 주요 변인들 간 관계 41
2. 성별, 공감, 학급풍토가 괴롭힘 참여역할에 미치는 영향 42
Ⅵ. 요약, 결론 및 제언 47
1. 요약 47
2. 결론 및 제언 48
참고문헌 52
부록 62
Abstract 69

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0