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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

이기욱 (부산대학교, 부산대학교 대학원)

지도교수
박관수
발행연도
2015
저작권
부산대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

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As a result of environmental regulations at emissions control area, the demand for ships to use LNG as fuel is expected to increase. Demand for LNG carrier due to the increasing demand for natural gas has also increased together. Orders for domestic shipbuilders to produce LNG carriers are steadily increasing. However, major appliances such as Spray Pump, Main Cargo Pump and others has been relied on imports. Therefore, development of pump motor using at Cryogenic temperature is necessary. In the interior of LNG carrier, there are one Main Cargo Pump and two Spray Pump.
In this paper, the study presents the development of 34kW class cryogenic induction motor using LNG Pump. Operating temperature of an induction motor using LNG Main Cargo Pump is at ?163℃. Due to variation of the resistivity, these motor have different torque characteristics. So, it should design to considering the resistivity change. The most important consideration of induction machine operating is cryogenic temperature. If the temperature rise, LNG is vaporized. it is a major cause of pump failure. There are several causes of heat source like coreloss, hysterisysloss, copperloss.
This paper analyzed the thermal distribution of the induction motor at rated speed operation.

목차

제 1 장 서 론 1
1.1 연구배경 1
1.2 연구내용 5
제 2 장 상온용 유도전동기의 설계 및 동작특성 8
2.1 설계사양 8
2.2 상온용 유도전동기 설계 10
2.3 상온에서의 동작특성 21
제 3 장 극저온용 유도전동기의 설계 및 동작특성 30
3.1 극저온환경에서의 동작특성 변화 30
3.2 극저온용 유도전동기 설계 35
3.3 극저온에서의 동작특성 38
3.4 극저온용 유도전동기와 상온용 유도전동기의 특성비교 48
제 4 장 극저온 유도전동기의 열 분포 해석 50
4.1 극저온 유도전동기의 열 해석 50
4.2 극저온 유도전동기의 열 분포 해석 53
제 5 장 결 론 56
참고문헌 58

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