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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

박인성 (경상대학교, 경상대학교 대학원)

발행연도
2015
저작권
경상대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

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The demand for more convenience and higher safety of vehicles by people is on the rise, and therefore, a paradigm shift of vehicles into higher safety, more convenience and environment-friendliness, as well as technological performance improvement, takes place. Although, average speed of driving and load capability increased, due to engine performance improvement, concerning current vehicle technology development, the braking capability has not been adequately developed. A large commercial vehicle requires high braking capability, when it goes down a slope in a excessively loaded state. For this reason, an auxiliary brake device is mounted to a large vehicle, and it is the hydraulic retarder.
The purpose of this research is to identify the torque characteristics, according to hydraulic retarder improvement, and to draw the form generating maximum torque. This research carried out a numerical analysis by changing the numbers of stator and rotor blades, and angles of stator and rotor blades as variables. As a result of the numerical analysis, the stator form in the hydraulic retarder should be 21 blades and 45° in angle. The rotor will be 2856 Nm, when rotor blades are 18 and 45° in angle. Actually, the biggest torque occurs in this case.

목차

Ⅰ. 서론 1
1.1 연구 배경 1
1.2 연구 목적 2
1.3 연구 동향 4
Ⅱ. 유압식 리타더의 기본 특성 7
2.1 유압식 리타더의 구조 7
2.2 유압식 리타더의 작동원리 8
2.3 유압식 리타더의 특징 10
Ⅲ. 수치해석 이론 및 방법 11
3.1 연속방정식 11
3.2 Navier-Stokes 방정식 15
3.3 주요 가정 및 수치해석 방법 20
Ⅳ. 수치 해석 22
4.1 수치해석 모델 22
4.2 경계조건 28
4.3 해석결과 30
Ⅴ. 결론 39
참고 문헌 40

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