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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

정지희 (경상대학교, 慶尙大學校)

지도교수
鄭奇漢
발행연도
2015
저작권
경상대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

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이 논문의 연구 히스토리 (3)

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Recently, the domestic smartphone market entered the maturity stage after its growth phase. The use of smartphone, in Korea, spread rapidly due to launching competition among big three companies during the second half of 2009, resulting in an increase of smartphone users to approximately 37 million people as of November 2013.
Combined with smart phone functions, mobile application creates a synergy with its various functions and by extending contents infinitely. The users can continuously add new applications on their smartphones. These various applications offer unique features that were not available in traditional mobile phones, and have the added value of being useful in terms of helping users conduct practical daily matters as well as being entertaining, enjoyable and fun.
The samples consist of 226 survey data drawn from a smartphone users. The collected data were analyzed by SPSS 21.0 and AMOS 21.0. According to results of the reliability and validity test, all were found reliable, and all items were included. The test using Structural Equation Modeling supports 11 out of 13 hypotheses.
This study examines the use of smartphone, which is recently becoming a hot item in daily life, and user satisfaction level that compares expectations before use with product performance evaluations after use. In addition, in order to find out the effects of smartphone use with respect to users’ attitudinal loyalty and continuance intention, variables were configured based on previous research and tested on actual smartphone users.

목차

제 1 장 서론 1
제 1 절 연구의 배경 1
제 2 절 연구의 목적 4
제 3 절 연구의 구성 5
제 2 장 이론적 배경 7
제 1 절 스마트폰에 관한 연구 7
1. 스마트폰의 정의 및 특성 7
2. 스마트폰의 확산과 현황 9
2.1 국외 시장의 현황 9
2.2 국내 시장의 현황 12
3. 스마트폰의 마케팅 연구 동향 14
제 2 절 기대일치모형 및 연구 개념 19
1. 기대일치모형 19
2. 기술수용모형 24
2.1 지각된 유용성 25
2.2 지각된 유희성 27
3. 만족 32
3.1 고객만족 32
3.2 스마트폰의 고객만족 35
4. 태도적 충성도 37
4.1 고객충성도 37
4.2 태도적 충성도 39
5. 지속사용의도 41
제 3 장 연구 설계 45
제 1 절 연구모형 45
제 2 절 연구가설 46
1. 기대일치의 영향 46
2. 지각된 유용성의 영향 47
3. 지각된 유희성의 영향 48
4. 만족, 태도적 충성도, 지속사용의도 간의 영향 49
5. 사용 기간의 조절효과 51
제 3 절 변수의 조작적 정의 53
제 4 장 실증분석 55
제 1 절 조사 설계 55
1. 표본 설계 및 자료분석 55
2. 표본의 특성 55
제 2 절 측정항목 평가 58
1. 신뢰성 및 타당성 분석 58
2. 상관관계분석 60
제 3 절 가설검정 62
1. 경로분석 및 연구가설 검정 62
2. 다중집단분석 및 연구가설 검정 66
제 4 절 추가분석 및 해석 72
1. 제품에 따른 집단분석 72
2. 기대일치에 따른 집단분석 75
제 5 장 결론 78
제 1 절 연구결과의 요약 78
제 2 절 연구의 시사점 81
제 3 절 연구의 한계점 및 연구방향 84
참고문헌 85
Abstract 102
설문지 103

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