우리나라 초등학교의 공간디자인은 현대사회의 발달과 핵가족화의 변화에 따른 교육과정에 맞춰 많은 변화를 거쳐 왔다. 현행 7차 교육과정에 따라 초등학교 시설은 열린 교실, 다목적실, 컴퓨터실 등의 많은 변화와 개선이 이루어지고 있다. 그러나 학교의 여러 시설 중 보건·위생시설 부분은 이러한 변화에 절대적으로 미흡한 실정이다. 특히 학교생활에 익숙하며 신체 발달 단계와 성장속도가 빠른 고학년 학생보다 초등학교에 처음 입학하는 저학년 아동들에게는 학교가 낯선 공간이며, 화장실 공간은 심리적으로 위생상 불결하게 느껴져 기피하게 되는 공간이다. 이에 화장실 공간에 대한 개선이 심리적 안정과 학습효율을 위해서도 절실하며, 그러므로 공간디자인 계획 시 발달과정에 있는 아동의 신체적·행태적 특성과 심리적 선호도를 반영한 화장실 공간디자인 개선을 위한 가이드라인이 절대적으로 필요하다. 그러므로 본 연구는 초등학교 화장실 공간디자인에서, 화장실 공간과 현황에 따른 문제점 발견을 위해서 사용자 설문연구를 진행하여 분석하고 발달단계에 있는 저학년 아동이 선호하는 공간구성과 실내디자인을 위한 영향인자를 추출하여 아동이 쾌적한 화장실을 사용할 수 있는 개선방안을 위한 가이드라인을 개발하여 제안하는 것이 연구의 목적이다. 따라서 저학년 아동들이 요구하는 디자인 요소들을 추출하여 초등학교 저학년 화장실 공간디자인 계획 시 아동들에게 정서적·심리적·환경적으로 적합한 화장실 공간디자인을 위한 가이드라인 개발 및 적용사례에 관한 연구를 진행하고자 한다.
위와 같은 목적 하에서 본 논문은 다음과 같은 구조로 연구된다. 1장은 본 연구의 배경과 목적, 연구범위 및 방법을 설정하였으며 선행사례연구를 통하여 현 초등학교 화장실에 대한 문제점을 파악하고 분석하여 연구의 방향성을 제시하였다. 2장은 이론적 고찰로써 초등학교 아동의 발달특성과 발달단계에 대한 이론고찰과 초등학교 화장실에 대한 문헌 연구 및 현행되어지고 있는 초등학교 화장실에 대한 전반적 공간구성 해석과 사용자 중심의 공간디자인에 대해 종합적인 분석을 진행하였다. 선행연구와 문헌자료를 종합하여 설문연구 조사항목 및 분석요소를 추출하였으며 평가지표를 제안한다. 3장은 국내·외 사례를 중심으로 초등학교 화장실 사용현황조사 및 분석을 진행하였으며, 국내사례조사(11곳)는 2005년 이후 설립된 서울특별시 관할 공립초등학교 저학년 화장실로 한정하였다. 국외사례조사는 북미와 동남아 9곳으로 각 도시의 초등학교 중 현지방문과 사례조사, 그리고 초등학교 화장실 개선 우수사례를 인터넷과 문헌조사에 따라 선정하여 조사 분석하였다. 현황 사례조사 분석의 기준은 2장에서 도출한 평가지표를 기준으로 화장실 전체공간과 공간영역별로 출입공간, 세면공간, 배변공간으로 구분하여 분석하였으며, 이를 통하여 만족도·선호도의 문제점을 파악하고 화장실 공간디자인의 가이드라인 지표항목을 구성하였다. 4장은 설문연구 분석 단계로 초등학교 아동을 대상으로 현재 사용하고 있는 화장실 현황에 대한 ?사용행태에 따른 만족도?와 ?선호도?를 조사평가하기 위하여 공간영역별로 조사 분석하였다. 설문연구 구성은 화장실에 대한 만족도와 사용행태, 요구사항에 따른 내용으로 물리적·행태적·심리적 측면에서 공간영역에 따른 항목을 구성하고 조사하였다. 5장은 ?초등학교 화장실 공간디자인을 위한 가이드라인 개발?로 1장, 2장, 3장, 4장에서 진행된 내용에 따라 화장실 현황, 설문연구 종합분석, 그리고 화장실을 공간영역별로 구분하여 각각 아동의 발달특성에 맞게 영향인자를 포함한 가이드라인을 개발하였다. 6장은 결론으로 본 연구의 전체 내용에 대한 종합으로서 초등학교 화장실 공간디자인 가이드라인 개발에 대한 방향제시와 향후 적용사례 연구 활용 방안을 제시하였다.
본 연구가 제시하는 초등학교 화장실 공간디자인을 위한 가이드라인 개발 및 적용사례 연구를 통하여 초등학교 화장실은 아동들의 발달단계에 따라 행태적 특성에 맞게 심미적, 정서적으로 접근하는 것이 중요하다는 결론에 도달했다. 즉 물리적 측면에서 각 공간영역별로 사용자 발달특성에 맞는 환경을 제공해주고, 학생들이 쉽게 인지하고 편리하게 사용할 수 있도록 공간을 지원해주어야 한다는 것이다. 그러므로 본 논문에서 제시한 가이드라인 개발에 관한 연구는 향후 초등학교 화장실 건축설계와 새롭게 리모델링될 화장실 개선 시 제시된 가이드라인과 영향인자의 세부사항에 따른 검토를 통하여 지속적인 사용가능한 화장실 공간디자인을 위한 지표로 활용되어야 할 것이다.
Space design of elementary schools in Korea has undergone lots of change fitting the curriculum according to the family type getting smaller. According to current 7th curriculum, elementary school facilities have undergone lots of change and improvement in open class, multi-functional room, computer room, etc. Among many school facilities, however, public health and hygiene sections are absolutely inadequate for such change. Especially for low graders who ender the school for the first time, school is strange space while the toilet feels dirty psychically and sanitarily compared to high graders who are familiar with school life and whose physical development and growth are rapid. The improvement of toilet space is desperate for stable mentality and academic efficiency so at the time of planning space design, a guideline is absolutely needed to improve the space design of toilet where in-the-middle-of-development children''s physical and behavioral characters and taste are reflected. Therefore, this study has the purposes of developing and proposing a guide line for improvement of kids toilet with pleasant use by proceeding with a research based on the users questionnaire to find out problems in current space and situation of toilet in space design of elementary school toilets and by extracting influence factor for indoor design and space organization favored by low graders who are in the middle of development stage. Therefore, this study is to extract design factors required by low grade children to see the cases of development and application of a guideline for space design of toilet that fits their emotional, psychologic and environmental conditions.
Under the above purposes, this study is done with the following structure. Chapter 1 established the background, purpose, range and method of study, understood and analyzed problems in current elementary school toilets through previous case studies to propose the direction of this study. As an academic investigation, Chapter 2 studied theories on children''s development features and stages, studied documents about elementary school toilets, translated the overall space composition of current elementary school toilets, and comprehensively analyzed the space design focused on users. Research items and analysis factors of questionnaire study have been extracted by putting previous studies and document data together, and an appraisal index would be presented. Chapter 3 researched and analyzed current situation of using elementary school toilets focused on domestic and foreign cases, and domestic cases (11 places) were limited to low graders toilets in public elementary schools under Seoul Special City that were built after 2005. Overseas cases are done in 9 places of North America and South-East Asia by visit and case studies, while exemplar cases of elementary school toilet improvement were selected and analyzed by the Internet and documentary research. To analyze current cases, the overall space of toilets were divided into spaces for incoming and outgoing, face-washing and defecation to the standard of the appraisal index that was extracted from Chapter 2, through which the problems of satisfaction and preference were understood and the index items of guideline was organized for space design of toilets. As a stage of questionnaire study and analysis, Chapter 4 researched and analyzed each space section to investigate and assess ''satisfaction according to usage types'' and ''preference'' for the current situation of toilets that are now used by elementary school students. For questionnaire study, space area items were organized and studied from physical, behavioral and mental aspects for satisfaction, usage type and requirements of toilets. As ''Development of Guide Line for Space Design of Elementary School Toilets,'' Chapter 5 comprehensively analyzed current situation, studied questionnaire about toilets according to the results of Chapters 1 to 4, and developed a guide line including the influencing factor fitting the development features of each children. As conclusion, Chapter 6 puts the overall content of this study together, presenting a direction of guideline development for space design of elementary school toilets and ways to use this study for the application cases in the future.
Through the study on development and application cases of guideline for space design of elementary school toilets, it has been concluded that elementary school toilets must approach aesthetically and emotionally to fit their behavioral characters according to development stages of elementary school students. In other words, each space section must offer them environment fitting their development characters physically, and must provide the students with the space to easily recognize and use them. Therefore, the study on guideline development presented by this study must be used as an index of available space design of toilets by reviewing precise items of the presented guide line and influencing factors at the time of improving elementary school toilets to be freshened and of planning construction of elementary school toilets in the future.
목 차국문초록 i표목차 vii그림목차 xi부록목차 xiii1. 서론 11.1. 연구의 배경 및 목적 11.2. 연구의 범위 및 방법 31.3. 연구 구성도 61.4. 선행사례 연구 조사 72. 이론적 고찰 152.1. 초등학교 아동의 특성 152.1.1. 아동의 발달특성 152.1.2. 물리적·행태적 측면 192.1.3. 심리적 측면 222.2. 초등학교 화장실 공간디자인 322.2.1. 초등학교 화장실 공간구성 332.2.2. 초등학교 화장실 공간요소 392.2.3. 초등학교 화장실 지침에 대한 고찰 502.3. 분석요소 추출과 평가지표 제안 542.3.1. 아동의 행태심리 특성 542.3.2. 화장실 공간디자인 공간영역별 구성 562.3.3. 분석을 위한 평가지표 제안 583. 초등학교 화장실 현황분석 593.1. 분석 대상 및 방법 593.2. 초등학교 화장실 현황 사례조사 653.3. 사례조사 결과 분석 863.3.1. 국내 사례조사 결과 분석 863.3.2. 국외 사례조사 결과 분석 953.3.3. 종합 분석 평가 1033.4. 소결 1104. 초등학교 화장실 설문연구 분석 1134.1. 설문연구 분석 방법 1134.2. 초등학교 화장실 설문연구 조사 분석 1234.2.1. 설문응답자의 일반적 특성 1234.2.2. 설문지 조사 결과 분석 1244.2.3. 아동화 조사 결과 분석 1554.3. 소결 1765. 화장실 공간디자인을 위한 가이드라인 개발 1815.1. 화장실 공간디자인 종합분석 1815.1.1. 출입공간 종합분석 1825.1.2. 세면공간 종합분석 1845.1.3. 배변공간 종합분석 1865.2. 화장실 공간디자인을 위한 가이드라인 개발 1945.2.1. 가이드라인 선정기준 1945.2.2. 가이드라인 개발 1966. 결론 2036.1. 종합 고찰 2036.2. 연구 활용 방안 212참고문헌 214[부록 1] 아동화(B-J) 219[부록 2] 설문지 228ABSTRACT 233감사의 글 237