본 연구의 목적은 멘토링 적용을 통해 멘티교사가 독립적인 교사로 변화되어 가는 양상과 정신지체 중등특수교사들이 교실 수업에서 교수내용지식을 어떻게 형성하고, 반성적으로 성찰하면서 발달시켜 나가는지 그 변화 과정을 살펴보고자 하였다. 본 연구의 결과는 정신지체 특수학교 수업을 진행하는 교사의 전문성 향상을 위한 멘토링 연구의 기초 자료를 제공하는데 기여할 것이다. 연구를 위해 실행연구를 기반으로 하여 연구자 본인이 멘토교사로 연구에 참여하였으며, 정신지체 특수학교에 근무하는 2명의 멘티교사, 2명의 외부멘토교사가 5개월간 총 5회기의 멘토링을 실시하였다. 연구에 활용된 멘토링 프로그램은 멘토교사와 멘티교사 상호간 직접 수업 관찰, 수업협의회, 세미나, 워크샵, 반성적 저널 및 피드백으로 구성되었다. 구체적인 자료 수집 및 분석 방법으로는 멘티교사의 수업, 교수-학습과정안, 사전-사후 심층면담, 멘토교사와 멘티교사의 수업협의회, 교수관찰지, 세미나 자료, 멘티교사의 반성적 저널 자료 등의 내용을 수집하여 전사하였다. 본 연구를 위한 자료 분석 방법은 질적 연구 방법 가운데 하나로써 자료를 수집하는 동시에 분석을 실시하는 방법인 계속적 비교 분석(Constant comparative analysis)을 통해 이루어졌다. 전사된 자료들은 ‘NVivo 10.0’ 프로그램을 사용하여 정교하게 코딩 작업을 수행한 후 기술-분석-해석되었다. 이와 같은 과정을 통해 도출된 결론은 다음과 같다. 첫째, 멘토링 적용을 통해 멘티교사는 시작하기, 실행하기, 홀로서기의 과정을 거쳐 독립적인 교사로 변화하였다. ‘시작하기’ 에서 멘티교사들은 교사 내적인 이유와 독특한 학교문화로 교사 자존감이 매우 낮은 상태였다. 또한, 조언을 해줄 사람이 없었기 때문에 누군가에게 절실하게 도움을 요청하는 상황이었다. ‘실행하기’ 의 과정은 수업실행→1차 반성적 저널 및 멘토교사 피드백→수업협의회, 세미나→2차 반성적 저널→워크샵, 자기수업 다시보기→멘티의 최종정리 순이었으며, 멘토교사와 멘티교사가 끊임없이 다양한 상호작용을 하는 모습이었다. ‘홀로서기’ 에서 멘티교사들은 멘토교사와의 다양한 상호작용을 통해 ‘초임교사를 넘어서다’, ‘교육학의 특수교육 적용’, ‘학생이 만들어가는 수업’ 과 같이 자신만의 교수내용지식을 만들어갔다.
둘째, 중등특수교사의 멘토링 과정에서 교수내용지식의 변화 과정은 ‘혼돈의 단계’, ‘학습의 단계’, ‘반성적 사고의 단계’, ‘교수내용지식 내면화의 단계’ 로 나타났다. 멘토링 실행 초기에 중등특수교사들은 교수내용지식의 부족과 내·외적 환경의 어려움으로 ‘혼돈의 단계’ 에 있었다. ‘학습의 단계’ 에서 멘토교사와 멘티교사가 상호작용을 통해 교수내용지식을 익히고, ‘반성적 사고의 단계’ 에서 다양한 반성적 실천을 경험하였다. 마지막으로 멘토교사와 멘티교사는 멘토링 과정을 통해 익힌 다양한 교수내용지식을 총동원하여 ‘민주시민교육’ 이라는 단원을 구안하였다. 위의 결과에 비추어보면 멘토링 과정은 저경력 교사의 홀로서기에 효과적인 방법이며, 멘토링 실행과정을 통해 정신지체 중등특수교사의 교수내용지식 향상에 긍정적 영향을 주었음을 알 수 있었다. 이는 본 연구에서 사용한 멘토링 프로그램이 정신지체 중등특수교사인 멘토교사와 멘티교사의 교사 전문성 향상에 유용하게 사용될 수 있으며, 저경력 교사인 멘티교사에게 효율적인 지원 방법임을 의미한다.
본 연구결과의 고찰을 통해 몇 가지 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 교사 경력단계별 멘토링의 도입을 검토하여야 한다 둘째, 멘토링의 핵심 구인인 멘토교사를 위한 멘토교육 프로그램에 대한 연구가 필요하다. 셋째, 교사양성과정에 교수내용지식 과목의 개설이 필요하다. 넷째, 질적 연구와 양적 연구를 혼합한 연구가 필요하다.
The purpose of the study examined change independently of the mentee teachers to look at patterns through a mentoring. Aspect of the study is whether teachers for students with mental retardation have the pedagogical content knowledge(PCK) to evaluate what form, develop of reflective thinking in Social class. The study will contribute to provide basis for improving professionalism of teachers for students with mental retardation. A qualitative research method was adopted to serve the purpose. Five people, including the person that researchers are one mentor-teacher, two mentee-teachers and two external mentor-teachers working in mental retardation special middle school. The mentoring program was carried out five times during five months. The mentoring program consists of classroom observation between mentors and mentees, class council, seminar, workshop and feedback of reflective thinking. The researchers collected resources that were the video lessons of mentor-teacher, the video lessons of mentee-teachers, Teaching and Learning plan, contents of in-depth interviews between mentors and mentees before and after the experiment, observations and lessons council, contents of seminar, workshop and feedback of reflective thinking. The analysis methods was informations transcription of all the data. By taking advantage of the ''Nvivo 10.0'' program was detail coded. This study was analyzed, interpreted and written way through constant comparative analysis methods.
Study were as follows:
First, the mentoring was carried out ''Beginning'', ''Action'', ''Independence'' process. The step of the ''Beginning'' showed mentee-teachers who have low self-esteem for the internal cause of the teachers and the unique culture of the school. Also, they need help the situation desperately. The step of the ''Action'' was Action→ First feedback of reflective thinking and mentor feedback→ Lessons council and seminar→ Second feedback of reflective thinking→ Workshop and self-review class→Third reflective thinking. The step of the ''Independence'', mentees-teacher are made the PCK contents of ''Beyond the Beginning Teacher'', ''General education and special education to transform'', ''Student-led class'' through the interaction of mentors and mentees.
Second, teachers for students with mental retardation were improved the self-esteem and contributed to formation the PCK through the four satges; ''chaos stage'', ''learning stage'', ''reflective thinking'', ''PCK internalization''. The mentee-teachers feel a lack of pedagogical content knowledge and difficulty of internal and external environment in early mentoring program. This is the step(stage) of chaos. The step of the ''Learning phase'', the mentee-teachers are experienced pedagogical content knowledge to learn and ''Reflective thinking phase'' experienced in a variety of reflective practice through the interaction of mentors and mentees.
Finally, the teacher of mentors and mentees are made ‘The Civic Education'' of the Social Studies section by taking advantage of the variety pedagogical content knowledge.
Seeing the results of the mentoring process help make low-career teachers effective stand alone. They have been large amount of Social studies pedagogical content knowledge of due to the process in the mentally retarded secondary special education. This mentoring was a positive influence on the program for improving pedagogical content knowledge and professinal development. Also, it is effective in supporting the low-career teachers means.
Following suggestions are made from the results for this study.
First, According to the step-by-step mentoring program for teaching experience is required. Second, The most important mentor training program for the mentor teacher is required. Third, Pedagogical content knowledge studies are offered in the teacher training courses is necessary. Forth, A mixture of qualitative and quantitative research studies are needed.
목차
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 63. 용어의 정의 7Ⅱ. 이론적 배경 91. 멘토링 91) 멘토링의 정의 92) 멘토링의 원리와 관점 113) 멘토링과 교사교육 154) 특수교육과 멘토링 202. 교수내용지식 231) 교수내용지식의 정의 232) 교수내용지식의 구성요소 25Ⅲ. 연구방법 281. 연구절차 281) 연구단계와 내용 282. 연구참여자 311) 멘토교사 312) 외부멘토교사 333) 멘티교사 353. 연구환경 371) 연구 참여 학교 및 환경 372) 연구 참여 학급 394. 멘토링 프로그램 391) 수업관찰 및 협의회 412) 세미나 433) 워크샵 444) 반성적 저널쓰기 455) 심층면담 465. 자료수집 466. 자료분석 481) 분석 방법 482) 연구의 진실성 50Ⅳ. 연구결과 및 해석 551. 멘토링 적용을 통한 멘티교사의 변화 양상 551) 시작하기 552) 실행하기 713) 홀로서기 872. 멘토교사와 멘티교사의 교수내용지식의 변화 941) 혼돈의 단계 952) 학습의 단계 1083) 반성적 사고의 단계 1244) 교수내용지식 내면화의 단계 137Ⅴ. 논의 165Ⅵ. 결론 및 제언 1761. 결론 1762. 제언 179참고문헌 182영문초록 191부 록 195