본 연구는 보육교사의 이직의도에 대해 살펴보았으며, 보육교사의 정서지능 및 직무만족도가 이직의도에 어떠한 영향을 미치는지, 알아보고자 한다. 연구대상은 서울, 경기, 인천지역 어린이집에 재직 중인 405명의 보육교사를 대상으로 하였으며 설문지를 사용하여 자료를 수집하였다. 보육교사의 정서지능을 알아보기 위해 Wong과 Law(2002)가 개발한 정서지능 척도 WLEIS(Wong and Law Emotional Intelligence)를 한지현, 유태용(2005)이 번안한 척도를 사용하였다, 직무만족도를 알아보기 위해 대한교육연합회(1982)의 교사 직무만족도 척도(Korean Teacher Opinionnaire: KTO)를 참고한 노종희(2001)의 교사 직무만족도 질문지(Teather Job Satisfaction Questionnaire)를 기초로 하여 수정·보완한 김명수(2012)의 질문지를 사용하였다. 보육교사의 이직의도를 측정하기 위해 Allen과 Meyer(1990)가 개발한 척도를 소병만(1998)이 제작한 질문지를 사용하였으며, 보육교사에게 적합한 문장으로 수정한 안재현(2013) 설문지를 사용하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 SPSS 18.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 분석방법으로는 Cronbach''s α, 빈도, 백분율, 평균, 표준편차, t-test, ANOVA, 사후검증(Scheffe)을 실시하였고, Pearson의 상관분석, 위계적 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 사회 인구학적 변인에 따른 보육교사의 정서지능은 연령, 학력, 경력에서 유의미하게 나타났다. 연령은 40대 이상, 학력은 대학교 졸업이상, 경력은 많은 보육교사의 정서지능이 높게 나타났다. 급여와 설립유형에서는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 사회 인구학적 변인에 따른 보육교사의 직무만족도에 대해서는 연령, 학력, 급여, 경력, 설립유형 전체에서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 직무만족도의 보상관계와 행정적 지원에서 연령은 20대, 학력과 경력에서는 전체에서 높은 것으로 나타났으며, 급여가 높고 설립유형이 국·공립, 직장/법인의 어린이집 보육교사의 직무만족도가 높은 것으로 나타났다. 셋째, 사회 인구학적 변인에 따른 보육교사의 이직의도에서는 학력, 급여, 설립유형에서 유의미한 결과가 나타났다. 연령과 경력에서는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 넷째, 보육교사의 정서지능, 직무만족도, 이직의도 간의 관계에서 정서지능, 직무만족도 전체에서 유의한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 정서지능, 직무만족도가 높은 교사일수록 이직의도가 낮은 것으로 나타났다. 다섯째, 보육교사의 이직의도에 대한 사회 인구학적변인(학력, 급여, 설립유형), 정서지능, 직무만족도의 상대적 영향력을 살펴보면 다음과 같다. 미지원 시설(민간, 가정) 어린이집의 보육교사보다 지원시설(국·공립, 직장/법인) 어린이집의 보육교사 이직의도가 낮은 것으로 나타났다. 또한 정서조절을 잘하고, 근무환경이 좋으며, 원장의 지지와 격려를 받고, 전문성을 높게 인식하는 보육교사의 이직의도가 낮다는 것을 알 수 있었다. 본 연구의 결과를 바탕으로 보육교사의 이직의도의 수준을 낮추기 위한 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 정서지능을 높이기 위해 정서에 대한 다각적인 지지와 배려가 필요하다. 둘째, 보육교사의 직무만족을 높이기 위해 직무환경개선을 위한 정책적 방안과 대책이 필요하다. 셋째, 보육교사의 이직의도에 영향을 미치는 변인들에 관한 지속적인 후속 연구가 이루어져 이직을 일으키는 변인을 개선하여, 보육교사의 이직의도를 낮추고, 질 높은 보육교사를 확보하여 보육의 질을 높일 수 있도록 노력한다. 키워드 : 정서지능, 직무만족도, 이직의도
ABSTRACT
This study looks at the turnover intention of child-care teachers, emotional intelligence in the child care teachers, job satisfaction, and investigate the impact on turnover intention. The subjects were 405 teachers working in child-care education institutions, located in Seoul, Gyeonggi-do, Incheon area. The data was collected by questionnaire method. Han Ji Yeon, Yu Tae Yong adapted Emotional Intelligence Scale WLEIS(Wong and Law Emotional Intelligence) devised by Wong and Law(2002) in 2005 and it was used to measure Emotional intelligence of child-care teacher. To measure job satisfaction, This was based on the teacher''s job satisfaction No Jong hui(2001) made with reference to teacher job satisfaction of Korea Education Association. Kim, Myung ? Soo(2012) is modified?supplement by questionnaires were used. A measure of the Allen and Meyer(1990) developed to measure the turnover intention, So Byeong Man(1998) was produced. Ahn Jae-Hyun(2013) was used for the modified questionnaire. The method of data analysis was used by SPSS 18.0 program. Cronbach''s α coefficient, frequency, percentage, average, standard deviation, t-test, ANOVA, Scheffe, correlation analysis of Pearson, hierarchial regression analysis were carried out. The results of this study were as follows. First, emotional Intelligence of child care teachers in accordance with the socio-demographic variables were significantly in age, education and experience. Age over 40, education is more than University graduation, the more experience a high emotional intelligence of the child care teachers. Pay and establishment types, there is no difference. Second, job satisfaction of child care teachers in accordance with the socio-demographic variables were significantly in age, education and pay, experience, establishment types full. The relationship between compensation and administrative support job satisfaction is higher in 20 years. The higher the overall experience and education. High pay, national and public child care teachers, work / corporate day care center that job satisfaction is high. Thrid, turnover intention of child care teacher in accordance with the socio-demographic variables were significantly in education, pay, establishment types. Age, experience there is no difference. Fourth, emotional intelligence and overall job satisfaction are correlated. Higher emotional intelligence, job satisfaction is also low turnover intention. Fifth, look at the relative influence of socio-demographic background(education, pay, establishment types), job satisfaction, emotional intelligence on turnover intention, Child care teachers support facilities(national and public, work / corporate) is also a lower turnover intention than the unsupported facilities(private, homes). Also good for emotional regulation, it has good working environment, and the support and encouragement of the ledger, turnover intention is low even when highly recognized expertise. Based on the results of this study also suggestions for lowering the level of turnover intention of child care teachers. First, it must be a multifaceted emotional support and care for of child care teachers to increase emotional intelligence. Second, improve working environment, policy options and measures are needed for job satisfaction. Thrid, continuous follow-up studies on the factors influencing the turnover intention is necessary. This lowers the turnover intention, and to securing high-quality child care teachers to improve the quality of care.