본 연구의 목적은 가정에서의 문해환경이 유아의 친사회적 행동에 어떠한 영향을 미치는지 알아보려는 데 있다. 본 연구를 통하여 가정의 문해환경이 유아의 문해발달을 지원해주고 이에 따라 친사회성이 증진될 수 있도록 실증적 기초자료를 제공하고자 한다. 나아가 가정의 문해환경 뿐만 아니라 교육기관 및 사회의 문해환경과 유아의 친사회적 행동과의 관계를 논의하는 연구들로 확장되도록 도움이 되고자 한다.
본 연구목적에 따라 다음과 같이 연구문제를 설정하였다.
1. 유아의 친사회적 행동은 유아의 성별, 연령에 따라 차이가 있는가? 2. 가정의 문해환경과 유아의 친사회적 행동의 관계는 어떠한가? 3. 가정의 문해환경과 유아의 성별, 연령이 유아의 친사회적 행동에 미치는 상대적 영향력은 어떠한가?
연구대상은 수도권 지역의 유아교육기관에 재원중인 만 4세와 만 5세 유아 252명을 대상으로 하였다. 가정의 문해환경을 알아보기 위한 측정도구는 Morrow(1997)를 참고하여 수정?보안한 총 31개 문항의 설문지를 사용하였다. 유아의 친사회적 행동 측정 도구는 Weire와 Duveen(1981)의 교사용 친사회적 행동 검사(Prosocial Behavior Questionnaire : PBQ)와 Doescher(1986)의 수정판 교사용 친사회적 행동검사를 참고하여 수정 보안한 20개 문항의 어머니용 설문지를 사용하였다. 자료분석은 SPSSWIN 15.0 프로그램을 활용하여 평균, 표준편차, Cronbach''s α, t검증, 피어슨 상관분석, 그리고 위계적 중다회귀분석을 실시하였다.
본 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 유아의 성별에 따라 유아의 친사회적 행동은 유의미한 차이가 없다. 다음으로 유아의 연령에 따라 유아의 친사회적 행동은 유의미한 차이가 나타났다. 만 5세 유아가 만 4세 유아보다 친사회적 행동이 유의미하게 더 높았다. 둘째, 가정의 문해환경과 유아의 친사회적 행동 간에는 유의미한 정적 상관이 있다. 가정의 문해자료, 문해활동, 부모의 독서경향은 유아의 친사회적 행동인 돕기, 나누기, 협력하기, 편안하게 하기와 각각 유의미한 정적 상관을 보였다. 셋째, 유아의 친사회적 행동에 대한 변인들의 상대적 영향력을 분석한 결과, 문해활동이 가장 큰 영향을 미쳤으며, 다음으로는 유아의 연령이 영향을 미쳤다. 가정에서의 문해활동이 많을수록 유아의 친사회적 행동이 증가하였으며, 만 4세보다는 만5세 유아가 친사회적 행동을 더 많이 한다. 본 연구결과, 유아의 친사회적 행동을 증진시키기 위해서는 가정의 문해환경 특히, 문해활동을 풍부하게 지원해주어야 함을 알 수 있다.
The purpose of this research was to explore the influence of home literacy environment on children’s prosocial behavior. This research will be helpful in providing empirical data for the improvement of children’s prosocial behavior, and in expanding the scope of research to discussing not only home literacy environment but also the relationship between school and community literacy environment and children’s prosocial behavior. The research problems were as follows:
1. Is there difference in children’s prosocial behavior according to the gender and age of the children? 2. What is the relationship between home literacy environment and children’s prosocial behavior? 3. What are the relative influences of home literacy environment, children’s gender, and age on the children’s prosocial behavior?
The subjects of this study were 252 children between the age of 4 and 5 who were in early childhood education institutions in the capital area. The questionnaire composed of 31 questions, which was revised and supplemented based on Morrow (1997), was used for measuring home literacy environment. The questionnaire composed of 20 questions, which was revised and supplemented based on Prosocial Behavior Questionnaire (PBQ) of Weire and Duveen (1981) and revised version of PBQ of Doescher (1986), was used for the mothers of the children for measuring the prosocial behavior of children. SPSSWIN 15.0 program was used to analyze the data in calculating the average, standard deviation, Cronbach''s α, t-test, Pearson’s correlation analysis, and hierarchical regression analysis. The results of this research were as follows:
First, there was no significant difference in children’s prosocial behavior regarding the children’s gender. However, there was significant difference in children’s prosocial behavior regarding the children’s age. 5-year-old children showed significantly more prosocial behavior than 4-year-old children. Second, there was significantly positive relationships between home literacy environment and children’s prosocial behavior. Literacy materials, literacy activity, and the reading attitudes of parents showed significant positive relations to children’s prosocial behavior in helping, sharing, co-working, and being comfortably.
Third, the result of analyzing the relative influences of independent variables on children’s prosocial behavior showed that the literacy activity had the most influential power, and then the age of children had the second influential power. The more home literacy activity was, the more children’s prosocial behavior increased. And 5-year-old children showed more prosocial behavior than 4-year-old children. This research suggested that home literacy environment, especially literacy activity should be strongly supported in order to increase children’s prosocial behavior.
<표> 목차 ……………………………………………………………………… ⅳ국문초록 ……………………………………………………………………………ⅴⅠ. 서론 …………………………………………………………………………11. 연구의 필요성 및 목적 ………………………………………………………12. 연구문제 …………………………………………………………………………63. 용어정의 ………………………………………………………………………6Ⅱ. 이론적 배경…………………………………………………………………… 81. 친사회적 행동 ……………………………………………………………… 81) 친사회적 행동의 개념 …………………………………………………… 82) 친사회적 행동의 범주 …………………………………………………… 113) 유아의 성별과 연령에 따른 친사회적 행동의 차이 …………………… 162. 가정의 문해환경 ………………………………………………………………183. 가정의 문해환경과 유아의 친사회적 행동 간의 관계…………………24Ⅲ. 연구방법………………………………………………………………………261. 연구대상…………………………………………………………………………262. 측정도구…………………………………………………………………………283. 연구절차………………………………………………………………………304. 자료분석방법…………………………………………………………………31Ⅳ. 연구결과…………………………………………………………………………321. 측정변수의 일반적 경향……………………………………………………………322. 유아의 성별, 연령에 따른 유아의 친사회적 행동의 차이……………………333. 가정의 문해환경과 유아의 친사회적 행동 간의 관계…………………………354. 유아의 가정문해환경, 성별, 연령이 유아의 친사회적 행동에 미치는 상대적 영향력 …………………………………………………………………………………37Ⅴ. 논의……………………………………………………………………………391. 논의 ……………………………………………………………………………392. 제언 ……………………………………………………………………………43참고문헌……………………………………………………………………………… 47부록 ………………………………………………………………………………………62ABSTRACT …………………………………………………………………………… 70