메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

이치형 (동국대학교, 동국대학교 대학원)

지도교수
권익현
발행연도
2015
저작권
동국대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수0

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to examine the moderating effect on student dissatisfaction and complaint behavior after service failure in university settings.
First, the moderating effect of compliance as personality and service failure causal factors as situational characteristics on student dissatisfaction were studied.
Second, assertiveness as personality and problem solving possibility as situational characteristics on complaint behavior were analyzed as moderating variances.
The hypothesis test results are as followings, using SPSS 21.0 program for Regression Analysis.
The hypothesis [1] that student dissatisfaction would be higher as student perceives service failure higher was adopted, because it was significant statistically(p=0.000).
The hypothesis [2] that dissatisfaction on service failure would be moderated on compliance was rejected as the p-value 0.104, but it showed consistent direction when Z value was used by spotlight method.
The hypothesis [3] that dissatisfaction on service failure would be moderated on service failure causal factors(task/relation) was rejected(beta=-0.044, p=0.059).
The hypothesis [4] that complaint behavior would be higher as dissatisfaction is higher was adopted; the value of dissatisfaction expression intention is beta=0.457, p=0.000, the value of personal complaint behavior is beta=0.536, p=0.000, and the value of public complaint behavior is beta=0.450, p=0.000.
The hypothesis [5] that complaint behavior on dissatisfaction would be moderated on assertiveness was adopted partially; the value of dissatisfaction expression intention is beta=0.059, p=0.081, the value of personal complaint behavior is beta=-0.012, p=0.698, and the value of public complaint behavior is beta=0.097, p=0.007, when the analysis was done by median split method.
The hypothesis [6] that complaint behavior on dissatisfaction would be moderated on problem solving possibility was adopted; the value of dissatisfaction expression intention is beta=0.129, p=0.000, the value of personal complaint behavior is beta=0.158, p=0.000, and the value of public complaint behavior is beta=0.082, p=0.022.
In conclusion, dissatisfaction to service failure and complaint behavior to dissatisfaction were significant. The moderating effect of compliance was insignificant, and the moderating effect of service failure factors(task/relation) was insignificant. The assertiveness’s and problem solving possibility’s moderating effect showed partially and fully significant p-value levels each other.
Many universities are suffering from the sharp decrease in student admission rate and the government’s restructuring policy. Facing such a crisis, university should deal with student dissatisfaction and complaint behavior very carefully to keep and maximize a university’s good reputation. Also it is needed not to let students transfer to other universities domestically or abroad that leads to negative result in tuition profits and university’s stable growth.

목차

제 1 장 서론 1
제 1 절 연구의 목적과 배경 1
제 2 절 연구의 내용과 방법 3
제 2 장 이론적 배경 6
제 1 절 서비스실패에 대한 연구 6
1. 서비스실패의 정의와 유형 7
2. 서비스실패의 원인과 결과 15
제 2 절 고객불만족에 대한 연구 22
1. 불만족의 정의와 유형 22
2. 불만족에 대한 제반 연구 이론 26
3. 고객불만족에 영향을 미치는 특성 변수 28
제 3 절 고객불평에 대한 연구 38
1. 불평의 정의와 유형 38
2. 불평의 원인과 결과 41
3. 고객불평에 영향을 미치는 특성 변수 45
제 4 절 대학교에서의 학생 불만족과 불평에 대한 연구 50
1. 대학 환경 변화 50
2. 대학 교육서비스의 개념 및 연구 54
3. 학생 불만족 및 불평의 원인과 결과 58
제 3 장 연구의 설계 및 실증분석 68
제 1 절 연구모형 및 연구가설 68
1. 연구모형 68
2. 연구가설 설정 69
제 2 절 연구설계 및 연구방법 74
1. 실험설계 74
2. 실험변수 및 측정 78
제 3 절 연구분석 및 가설검증 86
1. 표본의 구성 및 해석 86
2. 연구분석 86
3. 연구의 가설검증 87
제 4 장 결론 97
1. 연구 결과의 요약 97
2. 연구의 시사점 및 향후 연구 과제 100
참고문헌 106
설문지 135
ABSTRACT 143

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0