호텔산업은 인적자원이 핵심요소이다. 이러한 인적자원의 효율적인 관리를 위해서는 개인 성격 특성을 정확하게 파악하여야 할 것이다. 성격 특성이 태도와 행동에 어떠한 영향을 미치는가에 대한 연구는 대단히 중요하다고 할 수 있다. 또한 호텔기업에는 다양한 부서들이 존재하며 특히 그중에서도 조리부서의 환경은 다른 부서들에 비해 특별하다. 조리사는 양질의 식음료 서비스를 고객에게 제공하므로 조리사의 역할과 위치는 매우 중요하다고 할 수 있다. 그러나 조리사들은 전문성이 높으므로 자신의 직무나 조직에 강하게 몰입할 수 있는 반면 호텔 조직 문화에 적응하지 못하여 조직을 떠나는 경우도 발생할 수 있다. 침묵은 조리사간의 의사소통과 공감대 형성을 단절시킨다. 또한 조리사간의 침묵은 낮은 직무만족과 몰입도로 나타날 수 있다. 이에 본 연구는 조리사를 대상으로 개인의 성격특성이 조직 내의 침묵에 미치는 영향과 직무만족과 조직몰입에 미치는 영향을 실증분석 하였다. 본 연구의 결과를 도출하기 위하여 관련 선행연구의 이론적 고찰 및 연구 결과를 기초로 하여 조리사의 성격특성, 조직침묵, 직무만족 및 조직몰입간의 영향관계를 가설로 설정하였고 이를 분석하였다. 조사대상을 부산지역 특1급 호텔에 재직 중인 주방 조리사를 표본으로 하였다. 2015년 4월 15일부터 4월 30일까지 16일간 300부의 설문지를 배포하여 실증분석을 실시하였다. 통계분석은 SPSS 18.0 통계 패키지 프로그램을 활용하여 빈도분석, 타당도분석 및 신뢰도분석을 실시하며 가설의 검증을 위하여 다중회귀분석을 실시하였다. 연구결과로는 첫째, 조리사의 비율은 정규직의 30대, 20대 남성의 비율이 매우 높은 것으로 나타나 이것은 주방의 특수한 환경과 업무 특성에서 비롯된 것이라 할 수 있다. 각 연구 개념의 요인분석 결과 성격특성은 친화성, 개방성, 신경증, 성실성의 4개요인, 조직침묵은 친사회적 침묵, 방어적 침묵, 체념적 침묵의 3개요인, 직무만족은 환경만족, 조직만족의 2개요인, 조직몰입은 지속적 몰입, 정서적 몰입의 2개 요인으로 구성되었다. 둘째, 조리사의 성격특성이 개방적이고 타인과 잘 어울리는 친화적인 성격의 조리사가 조직에 대해 만족을 더욱 많이 하는 것을 알 수 있다. 셋째, 조리사 4가지 성격요인이 모두 조직침묵에 영향을 미치는 것으로 나타났으며 특히 타인의 의견을 잘 받아들이고 타인과 협력하는 책임감이 강한 개방적인 성격이 강한 조리사일수록 조직침묵은 감소하는 것으로 나타났다. 따라서 조리사의 개인적 성향에 따라 다르지만 개방적인 성격을 지향할 수 있는 조직 문화를 조성하는 것이 필요하다고 할 수 있다. 넷째, 자신을 보호하기 위해 침묵하는 방어적 행동은 조리사의 만족에 영향을 미치지 않는다. 그러나 친사회적 침묵이 증가할수록 조리사의 근무조건과 근무환경에 대한 만족도는 높아지지만, 조직에 대한 만족은 감소시키는 결과가 나타났다. 다섯째, 친사회적 침묵은 타인의 이익이나 불필요한 충돌을 피하기 위해 침묵하는 것으로 조리사의 근무환경이나 조직에 대한 만족도는 높여주었다. 그러나 그 조직에 속하고 싶어 하는 몰입에는 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상과 같이 조리사들의 직무만족과 조직몰입을 높이고 생산성 향상을 통한 경영성과를 극대화하기 위하여 주방 조직내의 조리사간의 원활한 의사소통 방안을 강구하여야 할 것이다.
Human resources are one of the key elements of the hotel industry. For the efficient management of human resources, individual’s personality traits should be understood exactly. A study of the impacts of personality traits on attitudes and behaviors is very important. In addition, there are various departments in a hotel company, and in particular, the environment of culinary division is more special as compared to other departments. Cooks provide customers with quality food and beverage services, so their role and position are of great importance. However, cooks have high expertise, so they may commit themselves strongly to their job or organization, while they may not adjust themselves to the hotel organizational culture and leave the organization. Keeping silence breaks off communication and the formation of the bond of sympathy among cooks. In addition, cooks’ silence may appear as low job satisfaction and commitment. Thus, this study conducted an empirical analysis of the impacts of cooks'' personality traits on organizational silence and on job satisfaction and organizational commitment. In order to obtain results of the study, based on the theoretical considerations and research results of the relevant preceding studies, this study set up hypotheses regarding the impacts of cooks'' personality traits on their organizational silence, job satisfaction and organizational commitment. Research subjects were sampled from the cooks working in the kitchens of five star hotels in Busan. 300 copies of a questionnaire were distributed for 16 days from April 15 through 30, 2015 to conduct an empirical analysis. For a statistical analysis, using SPSS 18.0 statistical package program, frequency analysis, validity analysis and reliability analysis were conducted, and for the verification of the hypotheses, multiple regression analysis was carried out. As for research results, first, in the rate of cooks, the proportion of males in their 20s and 30s in a permanent position was very high, which may be caused by the unique environment of the kitchen and job characteristics. As a result of a factorial analysis of each research concept, personality traits were composed of four factors: friendliness, openness, neurosis and sincerity; organizational silence, three factors: pro-social silence, defensive silence and acquiescent silence; job satisfaction, two factors: environmental satisfaction and organizational satisfaction; and organizational commitment, two factors, continuous commitment and emotional commitment. Second, regarding cooks'' personality traits, it is found that open-minded, friendly cooks who get along with others are more satisfied with their organization. Third, it turned out that all four personality factors of cooks have impacts on organizational silence, and especially, open-minded cooks who accept others’ opinions and have a strong responsibility for cooperating with others have less organizational silence. Therefore, though it differs depending on cooks'' personal preference, it is necessary to create an organizational culture aiming at open-minded character. Fourth, defensive behavior of keeping silence to protect oneself has no impact on cooks'' satisfaction. However, the more their pro-social silence, the higher the cooks'' satisfaction with their working conditions and working environment became, but the less their organizational satisfaction became. Fifth, pro-social silence means keeping silence to avoid unnecessary conflict with others’ interest, which increased cooks’ working environment or organizational satisfaction. However, it had a negative impact on their commitment to the organization wanting to belong to that. As above, in order to increase cooks’ job satisfaction and organizational commitment and maximize their business performance through the increase of productivity, it is necessary to devise a measure for smooth communications between cooks in the kitchen.
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 문제제기 12. 연구의 목적 33. 연구의 방법 및 범위 5가. 연구방법 5나. 연구구성 6Ⅱ. 이론적 배경 81. 호텔주방 조리사 8가. 호텔주방의 정의 8나. 조리사의 개념 10다. 주방 조직 형태 및 업무내용 122. 성격특성 17가. 성격특성의 개념 17나. 성격특성의 종류 20다. 성격특성의 선행연구 263. 조직침묵 29가. 조직침묵의 개념 29나. 조직침묵의 유형 33다. 조직침묵의 선행연구 374. 직무만족 38가. 직무만족의 개념 38나. 직무만족의 영향요인 42다. 직무만족의 선행연구 455. 조직몰입 49가. 조직몰입의 개념 49나. 조직몰입의 영향요인 53다. 조직몰입의 유형 55라. 조직몰입의 선행연구 58Ⅲ. 연구 설계 및 분석방법 641. 연구모형과 가설설정 64가. 연구의 모형 64나. 연구의 가설 652. 조사 설계 및 측정도구 71가. 변수의 조작적 정의 71나. 자료의 수집과 분석방법 74다. 설문지 구성 75Ⅳ. 조사결과의 분석 및 논의 761. 조사 자료의 분석 76가. 표본의 일반적 특성 76나. 연구 변수의 신뢰성 및 타당성 검증 78다. 구성개념 간의 상관관계 분석 852. 연구 가설 검증 87가. 가설1의 검증 87나. 가설2의 검증 89다. 가설3의 검증 93라. 가설4의 검증 96마. 가설5의 검증 983. 연구가설의 검증 결과 요약 100가. 조사 대상자의 인구통계적 특성 102나. 각 연구 개념의 신뢰성 및 타당성 검증 103다. 성격특성과 직무만족의 관계(가설 1) 104라. 성격특성과 조직침묵의 관계(가설 2) 105마. 성격특성과 조직몰입의 관계(가설 3) 108바. 조직침묵과 직무만족의 관계(가설 4) 109사. 조직침묵과 조직몰입의 관계(가설 5) 111Ⅴ. 결론 1131. 연구결과의 요약 1132. 연구결과의 시사점 1153. 연구의 한계점 117참고문헌 119부 록(설문지) 134감사의 글 139