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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

김준우 (경희대학교, 경희대학교 관광대학원)

지도교수
신홍철
발행연도
2015
저작권
경희대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

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이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

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This study examined the effects of the Quality of PMS on Perceived Usefulness, User Satisfaction and Customer Orientation. Based on existing literature, 9 hypotheses and a conceptual model were developed regarding the relationship of the 6 constructs: System quality, Information Quality, Service Quality, Perceived Usefulness, User satisfaction and Customer Orientation. Focused on hotel employees in Rooms Division, the survey was conducted to collect data on the quality of PMS, perceived usefulness, user satisfaction and customer orientation from respondents. As a result, 300 respondents represented 11 deluxe hotels in Seoul City Area. Structural equation modeling was conducted to test the hypothesized relationship in the study.
The results suggested that System Quality, Information Quality and Service Quality of PMS (Property Management System) had positive relationship with perceived usefulness. Among them System Quality had the highest positive impact on perceived usefulness.
Second, System Quality, Information Quality and Service Quality of PMS (Property Management System) had positive impacts on user satisfaction.
Third, perceived usefulness of PMS users had a positive influence on user satisfaction.
Fourth, perceived usefulness and user satisfaction of PMS users had positive relationship with customer orientation. Compared with user satisfaction, perceived usefulness had a greater influence on customer orientation.
Fifth, the quality of PMS, perceived usefulness, user satisfaction had a direct or indirect impacts on customer orientation.
The research results suggest the managements to renew their views on PMS. Hotel managements perceive PMS as one of the hotel information systems that is used to operate a hotel without any errors. This study’s results emphasize that PMS is the core module of the hotel information systems that should be improved and maintained in order to achieve the higher level of service and guest satisfaction.
In addition, the study results showed that it is important to manage the quality of the PMS. First, the system quality is the most important factor of the PMS quality and should be managed on the first hand. Second, the required levels of system performance and information quality reflect the users'' opinions. Third, the quality of PMS cannot meet all the subjective requirements of users, therefore, should be managed in terms of its usefulness rather than focusing on subjective matters of users. Fourth, hotel managements should develop quality control index for improving the PMS quality, conduct the quality control activities consistently and notify the results to PMS users periodically.
Hotel managements could improve employees’ customer orientation by conducting the PMS quality control activities attentively and maintaining the quality level of PMS consistently based on the results of this study. The PMS quality control activities with the service training program of hotel managements could create a synergy for the enhancement of employees’ customer orientation and furthermore, could help to achieve the goals in terms of customer performance and financial performance in both direct and indirect ways. Therefore, this study provides practical and theoretical implications extending the further research ideas about the hotel information system for hotel industry.

목차

제 1 장 서 론 1
제 1 절 연구 배경 1
제 2 절 문제 제기 3
제 3 절 연구 목적 4
제 4 절 연구의 중요성 5
제 5 절 연구 구성 7
제 2 장 이론적 배경 9
제 1 절 호텔정보시스템과 PMS 9
1. 호텔정보시스템의 개념 9
2. 호텔정보시스템의 구성 10
3. PMS의 정의 및 특징 16
4. PMS의 주요 기능 19
제 2 절 정보시스템의 품질에 관한 선행연구 21
1. 시스템 품질 25
2. 정보 품질 28
3. 서비스 품질 31
제 3 절 지각된 유용성에 관한 선행연구 34
제 4 절 사용자 만족에 관한 선행 연구 37
제 5 절 고객지향성에 관한 선행연구 41
제 3 장 연구방법 46
제 1 절 표본조사 설계 및 예비조사 46
1. 모집단 및 조사대상 46
2. 예비조사(Pre-test) 47
제 2 절 연구모형의 설계 48
제 3 절 연구가설의 설정 49
제 4 절 변수의 조작적 정의 및 설문지의 구성 50
1. 변수의 조작적 정의 50
2. 설문지 구성 55
제 5 절 분석방법 56
제 4 장 실증연구 결과 58
제 1 절 표본의 특성 58
1. 응답표본의 인구통계학적 특성 58
2. 응답표본의 일반적 특성 60
제 2 절 구성개념 내 측정변수의 기본적 특성 62
1. 독립변수에 대한 측정요인의 기술통계 및 신뢰성 검증 62
2. 매개변수에 대한 측정요인의 기술통계 및 신뢰성 검증 65
3. 종속변수에 대한 측정요인의 기술통계 및 신뢰성 검증 67
4. 신뢰성 검증 결과 종합 68
제 3 절 단일차원성 확인적 요인분석 69
1. 호텔영업시스템(PMS)의 품질에 대한 확인적 요인분석 69
2. 지각된 유용성에 대한 확인적 요인분석 74
3. 사용자 만족에 대한 확인적 요인분석 75
4. 고객지향성에 대한 확인적 요인분석 77
5. 확인적 요인분석 결과 79
6. 판별타당성의 검증 80
제 4 절 모형의 적합도 평가와 연구가설의 검증 82
1. 구조모형의 적합도 평가 82
2. 구조모형 검증 및 연구가설의 검증 84
3. 각 요인 별 직·간접효과 87
제 5 장 결 론 89
제 1 절 연구의 요약 및 시사점 89
제 2 절 연구의 한계점 및 향후 과제 93
참고문헌 95
설문지 103
Abstract 108

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