본 연구는 아동기 정서적 외상경험이 대학생의 우울 및 불안수준에 미치는 영향을 살펴보고, 자아탄력성에 따라 대학생의 우울 및 불안수준이 달라지는지를 검증하고자 하였다. 자료수집은 2014년 12월 1일부터 12월 14일까지의 기간동안 경상북도 대구광역시와 경산시에 소재한 3개 대학교에 재학 중인 대학생 444명을 표집 하였으며, 아동기 정서적 외상질문지, 우울척도, 불안척도, 자아탄력성 척도를 사용하여 구조화된 설문지를 통해 자기기입식 설문조사를 하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0 프로그램을 통해 분석하였고, 빈도분석과 기술통계, 아동기 정서적 외상경험이 대학생의 우울 및 불안수준에 미치는 영향에서 자아탄력성의 조절효과 검증을 위하여 정서적 외상경험과 자아탄력성의 상호작용항을 위계적으로 투입하는 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 주요 분석결과는 다음과 같이 요약될 수 있다. 첫째, 아동기 정서적 외상경험이 많을수록 대학생의 우울수준은 높게 나타나는지를 알아본 결과 아동기 정서적 외상경험이 많을수록 대학생의 우울수준은 높게 나타났다. 둘째, 아동기 정서적 외상경험이 많을수록 대학생의 불안수준은 높게 나타나는지를 알아본 결과. 아동기 정서적 외상경험이 많을수록 대학생의 불안수준은 높게 나타났다. 셋째, 자아탄력성에 따라 아동기 정서적 외상경험과 대학생의 우울수준간의 관계가 달라지는지 살펴본 결과, 아동기 정서적 외상경험과 대학생의 우울수준에 미치는 영향을 자아탄력성이 유의미하게 조절하고 있는 것으로 나타났다. 넷째, 자아탄력성에 따라 아동기 정서적 외상경험과 대학생의 불안수준간의 관계가 달라지는지 살펴본 결과, 아동기 정서적 외상경험과 대학생의 불안수준에 미치는 영향을 자아탄력성이 유의미하게 조절하고 있는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 통해 도출한 이론적 함의는 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서는 아동기 정서적 외상경험으로 인한 부정적 영향력을 밝히는데서 그치지 않고 선행연구에서 시도되지 않았던 대학생의 정신건강문제 중 우울과 불안을 구체적으로 살펴보고, 아동기 정서적 외상경험으로 인한 부정적 영향을 완화시키는 보호요인의 조절효과를 중심으로 살펴봄으로써 아동기 정서적 외상경험이 성인기 정신건강에 미치는 영향에서 보호요인을 규명하였다는 데에 의의가 있다. 둘째, 본 연구에서는 탄력성연구에서 연구대상으로 비율이 가장 낮은 대학생을 대상으로 연구하였으며, 아동기 정서적 외상경험이 성인기 우울 및 불안수준에 미치는 부정적인 영향이 증가한다는 선행연구와 일치하는 본 연구결과를 살펴볼 때, 아동기에 정서적 외상경험이 있는 대학생에게 적용할 수 있는 기존의 성인기 정신병리문제로 위험에 처해있는 대학생들에게도 개인의 특성으로 작용하는 자아탄력성이 긍정적인 역할을 할 수 있다는 점을 시사해준다. 다음으로 본 연구를 바탕으로 한 실천적·정책적 함의는 다음과 같다. 첫째, 아동기 정서적 외상을 경험한 아동에게 지속적으로 개입해야 할 필요성을 시사해준다. 정서적 학대 및 방임을 경험한 아동은 학대예방차원에서 장기적으로 보호해야 되며, 학대유형별로 신체적 학대 예방서비스, 성학대 예방서비스, 정서적 학대예방 서비스 등 지속적이고 구체적으로 개입되어야 할 필요성을 시사해준다. 둘째, 부모교육을 장기적으로 실시할 필요가 있다. 부모의 언어적 폭력이나 정서적 학대 및 방임은 대부분 자녀양육에 대한 정보나 방법부족, 양육태도와 같은 요인이 있으며, 아동은 아직 발달을 이루어 나가는 단계에 있기 때문에 적은 충격에도 여파가 지속되거나 강하게 남을 수 있고, 본 연구결과와 같이 아동기 정서적 외상경험이 성인기에 지속적으로 아동이 경험하게 되는 학대는 아동의 생애과정에 주요하게 영향을 미칠 수 있기 때문이다. 셋째. 정책적 함의는 다음과 같다. 대학교에서는 자아탄력성을 향상시킬 수 있는 미시적 수준에서의 접근과 장기적으로 대학생들의 삶을 건강한 삶으로 이끌어 내기 위한 지속적인 상호작용 체계가 구축되어야한다. 학교의 미시적인 수준에서의 접근을 통해 지속적으로 탄력성을 향상시킬 수 있는 상호작용 체계가 구축되어, 성인기 초기인 대학생의 삶을 건강한 삶으로 이끌어 내기 위한 학교의 역할이 필요함을 시사한다. 따라서 본 연구의 이론적·실천적·정책적 함의를 바탕으로 추후 연구에 있어서, 성적학대, 신체학대를 포함시킨 다양한 아동기 외상경험을 확대해서 연구할 필요가 있으며, 본 연구에서는 보호요인 중 자아탄력성을 중심으로 살펴보았기 때문에, 다양한 보호요인을 밝히는 후속연구가 이루어질 필요가 있다고 사료된다.
(Abstract)
The purpose of this study was to examine the effects of emotional trauma in childhood on the depression and anxiety level for college students and to determine how the depression and anxiety level for college students depended on their ego-resilience. 444 students at three colleges in Daegu and Gyeongsan, North Gyeongsang Province were sampled to collect data through a survey, which was conducted using a structured questionnaire based on emotional trauma in childhood, depression, anxiety, and ego-resilience scales from December 1 to 14, 2014. The collected data were analyzed using an SPSS 18.0 program. Frequency analysis and descriptive statistics were used to assess the socio-demographic characteristics of the respondents. Reliability analysis was carried out to assess reliability of the instruments and correlation among the independent variables was analyzed before testing the questions. To assess the moderating effects of ego-resilience on the effects of emotional trauma in childhood on the depression and anxiety level for college students, multiple regression analysis was performed by hierarchically inputting the terms of interaction between emotional trauma and ego-resilience. The results of this study can be summarized as follows: First, the more emotional trauma the college students had in childhood, the more depressed they were. Second, the more emotional trauma the college students had in childhood, the more anxious they were. Third, as for the moderating effects of ego-resilience on the association between emotional trauma in childhood and the depression level for college students, the effects of emotional trauma in childhood on the depression level were significantly moderated by ego-resilience. Fourth, as for the moderating effects of ego-resilience on the association between emotional trauma in childhood and the anxiety level for college students, the effects of emotional trauma in childhood on the anxiety level were significantly moderated by ego-resilience. The theoretical implications drawn from these results are as follows: First, this study is significant in that it not only identified the negative effects of emotional trauma in childhood but also specifically examined depression and anxiety among the mental health problems for college students, which had not been dealt with in previous research, focused on the moderating effects of a protective factor to relieve the negative effects of emotional trauma in childhood, and identified the protective factor in the effects of emotional trauma in childhood on mental health in adulthood. Second, this study was conducted in college students, who had least frequently participated in research on resilience, and found that the negative effects of emotional trauma in childhood on the depression and anxiety level in adulthood might increase, consistent with the findings of literature review; therefore, this study has an implication that ego-resilience, which may also serve as a personal characteristic for college students at risk due to the existing psychopathic problems in adulthood that can be applied to those with emotional trauma in childhood, can play a positive role. The practical and policy implications based on this study are as follows: First, it is necessary to make a continuous intervention in children experiencing emotional trauma in childhood. Specifically, it is necessary to give long-term protection to children experiencing emotional abuse and neglect in terms of abuse prevention and to make continuous and specific interventions according to abuse types: physical abuse prevention service, sexual abuse prevention service, and emotional abuse prevention service. Second, it is necessary to provide long-term parent education. Parents'' verbal violence or emotional abuse and neglect is mostly due to such factors as poor information or methods of child-rearing and parenting attitude and children are still at the stage of development and can be affected continuously and strongly even by a small shock. As shown by the results of this study, emotional trauma in childhood, which is caused by abuse the child may continuously experience in adulthood, can have crucial effects on his/her life course. Third, this study has the following policy implications: Colleges need to make a microscopic approach that can improve ego-resilience and to build a system for continuous interaction with the objective of allowing college students to lead a healthy life in the long term. Through the microscopic approach, it is necessary for colleges to build an interaction system that can continuously improve resilience and to play a role in allowing college students to lead a healthy life at the initial stage of adulthood. On the basis of the theoretical, practical, and policy implications, therefore, further research should be conducted to investigate a diversity of traumatic experiences in childhood, including sexual and physical abuse, and to identify other protective factors than ego-resilience on which this study focused.
Ⅰ. 서 론 11. 문제 제기 12. 연구의 의의 및 목적 43. 연구문제 5Ⅱ. 이론적 배경 61. 선행연구동향 62. 아동기 정서적 외상경험 83. 대학생의 우울 114. 대학생의 불안 145. 자아탄력성 15Ⅲ. 연구방법 181. 연구모형 182. 조사대상 193. 조사도구 194. 분석방법 21IV. 연구결과 221. 조사대상자의 일반적 특성 222. 주요변수의 기술통계 233. 주요변수의 자료특성과 분포특성 244. 변수 간 상관관계 및 다중공선성 검증 245. 연구문제 검증 25Ⅴ. 결론 및 함의 311. 결론 312. 함의 323. 연구의 한계 및 후속연구에 대한 제언 35참고문헌 37영문초록 43<부 록> 46