메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

조세진 (광주대학교, 광주대학교 대학원)

지도교수
김승희
발행연도
2015
저작권
광주대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수16

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to develop the paper-folding activity program to enhance young children’s self-regulation and to find out the effects of the program. It is the program connected with life theme at the childhood education field and has its significance in providing the basic data about the effective teaching-learning method. From ‘S’ kindergarten in Gwangju Province, 76 5-year-old children (33 boys and 43 girls) were chosen as experimental group (for the paper-folding activity program) and comparative group (for the life theme activity). The experimental group who participated in the paper-folding activity was consisted of 38 children (17 boys and 21 girls) and the comparative group who participated in the life theme activity was consisted of 38 children (16 boys and 22 girls).

To check young children’s self-regulation, Self-Control Rating Scale: SCRS (Kendal & Wilcox, 1969) complemented by Lee Soon-Kyu(1995) and Kim Ji-Ah(2002) was used. The results of preliminary inspection and post-inspection from experimental group and comparative group was implemented through the two-way analysis of variance using SPSS 18.0 program.
To find out whether the sex affects young children’s self-regulation, the data of preliminary inspection and post-inspection from experimental group who participated in the paper-folding activity was proved by two-way analysis of variance.

The results of this study are as in the following:
First, it is appeared that the self-regulation of experimental group who participated in the paper-folding activity program is statistically much higher than of comparative group who participated in the life theme activity. The subordinate scope of young children’s self-regulation - self-control, reducing impulsiveness, and concentration - were appeared higher in the experimental group who participated in the paper-folding activity than the comparative group.
Second, it is appeared that the effects of the paper-folding activity program affect positively more to the girls’ self-regulation than to the boy’s. Regarding the interaction according to the different sex, the paper-folding art activity program is effective in reducing impulsiveness but not in self-control and concentration.
These results show that the paper-folding activity program is effective in enhancing young children’s self-regulation. Therefore, the paper-folding activity program can be a good alternative for the teaching-learning method at childhood education field.

목차

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 6
3. 용어의 조작적 정의 7
가. 자기조절능력 7
나. 종이접기 미술활동 7
Ⅱ. 이론적 배경 8
1. 자기조절능력 8
가. 자기조절능력의 개념 8
1) 행동적 자기조절능력 13
2) 정서적 자기조절능력 15
3) 인지적 자기조절능력 21
나. 자기조절능력에 관한 이론 24
1) 자기조절능력 이론 24
2) 유아의 자기조절능력 발달 수준 29
(1) 인지적 자기조절능력 발달 30
(2) 정서적 자기조절능력 발달 31
다. 자기조절능력에 영향을 미치는 요인 36
1) 개인 내적 변인 36
(1) 기질 36
(2) 연령 38
2) 개인 외적 요인 40
(1) 부모와의 관계 40
(2) 교사와의 관계 43
2. 종이접기 미술활동과 자기조절능력 46
가. 미술활동과 정서발달 46
나. 종이접기와 자기조절능력 49
Ⅲ. 종이접기 미술활동 프로그램 개발 55
1. 프로그램 개발 절차 55
2. 프로그램 개발을 위한 문헌고찰 56
3. 프로그램 개발을 위한 요구도 조사 61
4. 프로그램 개발 63
가. 프로그램의 목적 63
나. 프로그램의 목표 66
다. 프로그램의 내용 70
라. 프로그램의 교수-학습 방법 71
마. 교사의 역할 74
바. 프로그램에 대한 평가 76
5. 종이접기 미술활동 프로그램 78
가. 프로그램의 구성 체계 78
나. 프로그램의 내용 81
1) 목적 및 목표 81
2) 교육 내용 82
3) 교수-학습 방법 82
4) 평가 84
Ⅳ. 종이접기 미술활동 프로그램 효과 86
1. 연구 방법 86
가. 연구 대상 86
나. 연구 도구 86
다. 연구 절차 87
1) 교사훈련 87
2) 사전검사 88
3) 실험처치 88
4) 실험집단 수업의 실제 90
5) 사후검사 실시 97
라. 자료 처리 및 분석 97
2. 연구 결과 98
가. 종이접기 미술활동 프로그램이 유아의 자기조절능력에 미치는 효과 98
나. 종이접기 미술활동 프로그램이 유아의 성별에 따라 자기조절능력에 미치는 효과 104
3. 프로그램의 현장 적용 109
1) 교사의 현장 경험 109
① 도면을 따라 하기에 어려운 활동 109
② 유아 발달에 적합한 수업 111
③ 자기조절능력에 효과적인 교육 113
2) 프로그램 적용 결과 115
Ⅴ. 논의 및 결론 117
1. 논의 117
2. 결론 121
3. 제언 123
참고 문헌 124
부 록 148
1. 유아 자기조절능력 검사지 149
2. 종이접기 미술활동 프로그램의 세부 내용 154
3. 차시별 종이접기 미술활동 프로그램 157
4. 유아의 미술작품 사진 208

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0