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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

이양 (공주대학교, 공주대학교 대학원)

지도교수
이종호
발행연도
2015
저작권
공주대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

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Chinese smart phone messenger app from we chat is booming, a situation that is popular to users than other smart phone messenger app. However, a study on the impact factors on user satisfaction and continuing use of we chat are short of. This study is one of among the fastest growing smart phone messenger app we chat to identify the reasons that popular to users, and users can meet and analysis for the purpose of factors that affect the degree of continuing use. It also wants to provide information identifying the influence of continuous use through research that provides services to the Chinese smart phone messenger app that will help the marketing strategy and product development necessary to enter foreign markets.
The survey was conducted by the users who have experience with we chat from South Korea and China(in Beijing, Shanghai, etc. hubaeyi) from 317 people, including college students and office workers who live in the area.
This study focused on determining the reason for popularly rapid growing of users and analyzing the factors affecting user satisfaction and continuing use for we chat users.
The results are as follows.
First, individual innovation was verified to be a great influence on user satisfaction and continuing use of we chat. The size of smart phone market is gradually expanding so the smart phone messenger application users are expected to increase researches and practical implications.
Second, a smart phone messenger service may need to be equipped for much functions in a more convenient smart phone messenger. Again, it is necessary for mobile online exchange app with simpler and easier to use not complicated.
Third, user satisfaction of the study variables made significant effects on continuous use. Therefore, increasing user satisfaction should develop new features of the smart phone messenger to be used continually.
Fourth, for smart phone messenger companies, it is necessary to establish an authentication and security system with the newest technologies. And personal information protection should be kept from their exposures thoroughly by companies.

목차

목 차
제 1 장 서론 1
제1절 연구배경 및 목적 1
1.1 연구배경 1
1.2 연구목적 3
제2절 연구방법 및 구성 4
2.1 연구방법 4
2.2 연구구성 4
제 2 장 이론적 배경 및 선행연구 6
제1절 스마트폰 메신저 앱에 관한 선행연구 6
1.1 스마트폰 메신저 앱의 정의 및 특성 6
1.2 스마트폰 메신저 앱의 관한 선행연구 9
1.3 중국 스마트폰 메신저 앱의 이용현황 11
제2절 웨이신 서비스에 관한 선행연구 12
2.1 웨이신의 개념 12
2.2 웨이신의 현황 13
제3절 품질요인에 관한 선행연구 18
3.1 시스템품질에 관한 연구 18
3.2 서비스품질에 관한 연구 18
3.3 정보품질에 관한 연구 19
제4절 사용자 특성요인에 관한 선행연구 20
4.1 자기효능감에 관한 연구 20
4.2 개인혁신성에 관한 연구 22
4.3 개인친숙도에 관한 연구 22
제5절 사용자만족 및 지속사용의도에 관한 선행연구 23
5.1 사용자만족에 관한 연구 23
5.2 지속사용의도에 관한 연구 25
5.3 정보시스템품질과 지속사용의도간의 사용자만족 매개효과 관한 연구 26
제 3 장 연구모형 및 가설설정 27
제1절 연구모형 27
제2절 연구가설의 설정 28
2.1 시스템품질에 대한 가설설정 28
2.2 서비스품질에 대한 가설설정 29
2.3 정보품질에 대한 가설설정 29
2.4 개인혁신성에 대한 가설설정 29
2.5 자기효능감에 대한 가설설정 30
2.6 개인친숙도에 대한 가설설정 30
2.7 사용자만족에 대한 가설설정 31
2.8 매개변수에 대한 가설설정 31
제3절 변수의 조작적 정의 및 측정항목 설계 32
3.1 변수의 조작적 정의 32
3.2 변수의 측정항목 설계 34
3.2.1 시스템품질 34
3.2.2 서비스품질 35
3.2.3 정보품질 35
3.2.4 자기효능감 36
3.2.5 개인혁신성 37
3.2.6 개인친숙도 38
3.2.7 사용자만족 38
3.2.8 지속사용의도 39
제 4 장 실증분석 및 가설검증 40
제1절 자료수집 및 연구대상의 특성 40
1.1 자료수집 및 조사방법 40
1.2 연구대상의 특성 41
제2절 측정항목의 평가 43
2.1 신뢰도분석 43
2.2 탐색적 요인분석 44
2.3 측정모델의 확인적 요인분석 47
2.4 측정모델의 타당성분석 49
2.5 측정모델의 적합도 평가 50
제3절 가설검증 52
3.1 가설검증 52
3.2 매개효과분석 56
제4절 가설검증 결과논의 57
제 5 장 결론 61
제1절 연구결과의 요약 및 시사점 61
1.1 연구결과의 요약 61
1.2 연구의 시사점 63
제2절 연구의 한계점 및 향후 연구방향 64
참고문헌 65
ABSTRACT 70
부록1(설문지-한) 72
부록2(설문지-중) 77

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