21세기는 지식을 적절히 활용할 줄 아는 능력과 창의적인 사고가 요구된다. 학교 현장에서는 이와 같은 시대의 흐름을 반영하여 발명 교육을 통해 미래 사회에 필요한 창의적인 사고력 및 능력을 길러줄 수 있는 장이 되어야 한다. 본 연구에서는 발명교육 프로그램의 주제로 ‘한글 발명’을 선정하였다. 한글은 국어와 사회과 교육과정에서 한글의 역사와 원리를 여러 차시에 걸쳐 다루고 있으며, 의사소통의 도구로서 학생들이 일상생활 속에서 친숙하게 접할 수 있기 때문에 초등학생을 대상으로 한 발명 교육에 적합하다고 할 수 있다. 한글이 우수한 글자임에는 틀림없지만 한글도 표현하지 못하는 소리가 존재하며, 대표적인 예로 영어의 ‘F’, ‘V’, ‘TH’, ‘Z’, ‘R’ 발음을 꼽을 수 있다. 따라서 이 연구에서는 한글의 문제점을 해결해줄 한글 자음을 발명하는 한글 발명 프로그램을 개발하여 보고, 이를 실제 초등학교 교육 현장에 적용해봄으로써 발명 태도에 어떠한 효과와 변화가 있는 지 알아보고자 하였다. 이를 위해 교육과정 분석 및 문헌 연구, 주제 설정 및 관련 교육과정 분석, 프로그램의 목표 설정, 프로그램 내용 선정 및 조직, 프로그램 내용 작성, 프로그램 평가, 프로그램 수정 및 보완의 과정을 거쳐 10차시에 걸친 한글 발명 프로그램을 개발하였다. 이 한글 발명 프로그램은 서울Y초등학교 영재학급 총 12명의 학생을 대상으로 4주에 걸쳐 적용하였다. 10차시의 수업은 수업 내용의 유사성에 따라 묶어 1~2차시, 3~5차시, 6~7차시, 8~10차시의 4차례 실시하였다. 학생들은 문제를 인식하고, 창의성을 발휘하여 자신만의 한글을 발명하였으며, 자신만의 훈민정음을 편찬·반포하였다. 한글 발명 프로그램을 적용하기 전과 후, 시행한 발명 태도 검사와 매주 수업 후 실시한 학생별 인터뷰를 토대로 학생들의 한글 발명 과정 및 발명 태도 변화를 분석하였다. 그 결과, 이 프로그램은 발명태도의 4가지 요인인 관심적 태도, 인지적 태도, 실천적 태도, 정서적 태도의 4가지 요인 모두 긍정적인 방향으로 신장된 것으로 분석되었다. 프로그램 적용 후 학생들은 발명에의 흥미를 느꼈으며, 생활 속에서의 발명 실천의지와 자신감을 가졌고, 발명의 필요성을 인지한 모습을 볼 수 있었다. 이 연구의 결과에 기초하여 언어에 대한 이해도가 높은 중고등 학생을 대상으로 한글 발명 프로그램을 개발하려는 연구 및 한글이외의 다양한 우리나라의 발명품들을 주제로 발명교육 프로그램이 개발될 필요가 있다.
In the twenty-first century, the ability of applying knowledge and creative thinking are the two most demanded skills by society. Therefore, schools should help developing those skills of students, and one of the most effective ways to do so is through invention activities. Among such activities, this paper focuses on Hangul invention. The reason for this is that Hangul is the friendliest invention to elementary school students. They are taught its fundamentals and history in many classes such as Korean and Society, and they also use it every day as a communication mean. Hangul is an excellent alphabet, but it does not mean that it is perfect in every way. One good example is its phonetic limitation; namely, it cannot represent ‘F’, ‘V’, ‘Th’, ‘Z’, and ‘R’ sounds in English. Thus, this paper develops the Hangul consonant invention program, which encourages students to invent new consonants that solves Hangul’s such limitations, and investigates the effect of the program by comparing students’ attitudes towards invention before and after it. To be specific, after carefully analyzing the elementary school curriculum, studying relevant literatures, establishing the program’s goal and contents, and evaluating and modifying the program, this paper suggests ten hour Hangul consonant invention program. When the program was conducted over four weeks to a twelve student class at Y elementary school in Seoul, the participant students were able to recognize the problem correctly, and create and publish their own Hangul. Two surveys, before and after the program, and four interviews at the end of each four sessions were also conducted to measure students’ attitudes towards inventions. The result shows that there were positive effects on the all four major attitudes towards invention ? attentive attitudes, cognitive attitude, practical attitude, and emotional attitude. After the program, it was observed that the students indeed felt interests in inventions, had a practice will and confidence in inventions, and understood the need of inventions. Based on this result, this paper suggests further studies on extending the Hangul consonant invention program to middle and high school students who have higher level of language understanding. Moreover, extensions to Korean inventions other than Hangul are very much needed.
목차
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구 문제 33. 연구의 제한점 3Ⅱ. 이론적 배경 41. 발명과 한글 42. 발명교육 프로그램 83. 창의적 문제해결 모형 9Ⅲ. 연구 방법 131. 연구 대상 및 실험 설계 132. 검사 도구 153. 연구 절차 17Ⅳ. 연구 결과 및 논의 181. 한글 발명 프로그램의 개발 182. 한글 발명 프로그램의 적용 313. 결과 및 분석 37Ⅴ. 결론 및 제언 501. 결론 502. 제언 51참고 문헌 52외국어초록 54부록 57