본 연구는 어린이집 주임교사의 역할수행에 영향을 어린이집 주임교사의 직업 선택 동기, 직무 환경, 원장의 변혁적 리더십을 중심으로 살펴보고, 주임교사의 역할수행을 이해하기 위한 정책적 기초자료를 제공함에 목적이 있다. 연구의 대상은 서울 및 경기 지역에 위치한 어린이집에 종사하는 주임교사 336명으로, 자기보고식 질문지법을 이용하여 자료를 수집하였다. 어린이집 주임교사의 역할수행을 측정하기 위해서 이희경·김성수(2000)가 개발한 도구를 박복매(2011)의 연구에서 보육교사 역할수행에 맞게 수정·보완한 도구를 사용하였고, 직업 선택 동기는 대한교육연합회(1983)가 제작한 ‘교사의 교직의식에 관한 설문지’를 오수진, 장영숙(2011)의 연구에서 수정·보완한 도구를 사용하였다. 직무 환경은 이형정(2009)의 연구에서 어린이집의 직무 환경을 분석하기 위해 사용된 도구를 이지현(2014)의 연구에서 수정·보완한 도구를 사용하였고, 원장의 변혁적 리더십은 노종희(1996)가 개발한 도구를 백영숙(2013)의 연구에서 어린이집 원장에 맞게 수정·보완한 도구를 사용하였다. 수집한 자료는 통계분석을 위해 t-검정과 F-검정, Pearson의 상관분석, ANOVA, 사후검정(Duncan), 그리고 중다선형 회귀분석을 실시하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 어린이집 주임교사의 경력에 따른 역할수행의 차이를 살펴본 결과, 역할수행 전체에서 유의한 차이가 나타났으며, 어린이집 주임교사의 연령, 학력, 자격증 급수에 따라서는 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 어린이집 주임교사의 직업 선택 동기, 직무 환경, 원장의 변혁적 리더십과 역할수행의 상관관계를 알아본 결과, 어린이집 주임교사의 역할수행 전체와 각 하위 요인에서 유의한 상관관계가 나타났다. 직업 선택 동기 중 교직 적성과 사회적 존경, 자아실현 가능성은 역할수행 전체 및 모든 하위 요인에서 유의한 정적 상관관계가 나타났다. 우발적 동기를 살펴보면, 역할수행 전체와 하위 요인 중 보육 및 기본생활지도, 관련적 역할에서 부적 상관관계를 보였으며, 직업적 안정성 동기는 상담 및 정서적 지원의 하위 요인에서만 유의한 상관이 보였다. 직무 환경 중 복리후생, 근무시간, 재교육지원은 역할수행 전체 및 모든 하위 요인에서 유의한 정적 상관관계가 나타났다. 담당업무량을 살펴보면, 역할수행 전체와 하위 요인 중 연구 및 반성적 실천, 관련적 역할에서 정적 상관관계가 나타났다. 원장의 변혁적 리더십의 모든 하위 요인은 역할수행 전체 및 모든 하위 요인에서 유의한 정적 상관관계가 나타났다. 셋째, 어린이집 주임교사의 직업 선택 동기, 직무 환경, 원장의 변혁적 리더십 변인이 역할수행 전체와 각 하위 요인에 미치는 상대적 영향력을 알아보았다. 먼저 어린이집 주임교사의 역할수행 하위 요인 중 보육 및 기본생활지도에서는 직업 선택 동기의 적성, 원장의 변혁적 리더십이 영향력을 미치는 것을 알 수 있었으며, 교육 및 교수활동에서는 원장의 변혁적 리더십, 직업 선택 동기의 사회적 존경과 교직 적성 순으로 영향을 미치는 것을 볼 수 있었다. 어린이집 주임교사의 역할수행 하위 요인 중 상담 및 정서적 지원에는 직업 선택 동기의 교직 적성, 원장의 변혁적 리더십, 직업 선택 동기의 사회적 존경이 영향력을 미치는 것으로 나타났으며, 연구 및 반성적 실천에는 직업 선택 동기의 사회적 존경, 원장의 변혁적 리더십, 직업 선택 동기의 교직 적성, 직업적 안정성이 영향력을 나타내었다. 관련적 역할에서는 직업 선택 동기의 교직 적성, 원장의 변혁적 리더십, 직업 선택 동기의 사회적 존경 순으로 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 마지막으로 어린이집 주임교사의 역할수행 전체에 대해 가장 영향력이 큰 변인은 직업 선택 동기의 교직 적성과 원장의 변혁적 리더십 변인이었다.
The purpose of this study is to analyze Motivation for selecting child-care profession, Job environment, Director’s transformational leadership associated with Child-care center teacher’s (lead teacher, head teacher) role performance. The subjects for this study were 336 teachers (lead teacher, head teacher) who worked in a Child-care center located in Seoul and Gyeong-gi. The data was collected through self report questionnaires. To measure Child-care center teacher’s role performance, the questionnaire which was made by Bok Mae Park(2011) who modified the Hee Kyung Lee, Sung Soo Kim’s scale(2000), was used. And for Motivation for selecting child-care profession, the questionnaire that Su Jin Oh, Young Sook Jang(2011) adapted from Korea Federation of Education Association’s ‘Survey on teachers sense of duty pride’(1983), was used. To measure Job environment, the questionnaire which was made by Ji-Hyeon Lee(2014) who modified the Hyeong Jeong Lee’s scale(2009), was used. To measure Director’s transformational leadership, the questionnaire made by Young-suk Beak(2013) who modified the Jonghee Rho’s Director’s transformational leadership scale(1996), was used. The collected data were analyzed using the IBM SPSS Statistics 23 programs, with the methods of t-test, F-test, ANOVA, pos-hoc analysis(Duncan), Pearson’s correlation analysis, and multiple regression analysis. The results of the study are as follows: First, the study intended to inquire about whether Child-care center teacher’s General characteristics(age, career, academic ability, certificate) affect Child-care center teacher’s role performance. As a result, significant difference were not found in Child-care center teacher’s age, academic ability, certificate. but found in overall role performance according to teacher’s career. Second, relation between Child-care center teacher’s Motivation for selecting child-care profession, Job environment, Director’s transformational leadership and Role performance. As a result, Teaching aptitude, Teacher’s desire for social respect, Possibility of self-realization had a significant positive correlation with overall role performance and all subordinate factors of Role performance. Random motif, had a significant negative correlation with overall role performance and child-care and basic life guide, relative activities. Occupational safety, had a positive correlation with counseling and emotional support subordinate factor of role performance. As a result, Work benefits, Work hours, Re-education support of Job environment had a significant positive correlation with overall role performance and all subordinate factors of role performance. Work load, had a significant positive correlation with overall role performance and study and reflective practice, relative activities. Director’s transformational leadership had a significant positive correlation with overall role performance and all subordinate factors of role performance. Third, relative influence levels of Motivation for selecting child-care profession, Job environment, Director’s transformational leadership, that affect overall role performance and subordinate factors were analyzed. As a result, the strongest predictor of ‘child-care and basic life guide’ was Teaching aptitude Variable, Director’s transformational leadership Variable, and the strongest predictor of ‘teaching and studying’ was Director’s transformational leadership Variable, Desire for social respect Variable, Teaching aptitude Variable. And the strongest predictor of ‘counseling and emotional support’ was Teaching aptitude Variable, Director’s transformational leadership Variable, Desire for social respect Variable. The strongest predictor of ‘study and reflective practice’ was Desire for social respect Variable, Director’s transformational leadership Variable, Occupational safety Variable. and the strongest predictor of ‘relative practice’ was Teaching aptitude Variable, Director’s transformational leadership Variable, Desire for social respect Variable. The strongest predictors of ‘overall role performance’ were Teaching aptitude Variable of Motivation for selecting child-care profession, Director’s transformational leadership Variable.
국문초록 ⅵⅠ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 103. 용어의 정의 11II. 이론적 배경 131. 어린이집 주임교사의 역할수행 132. 어린이집 주임교사의 역할수행에 영향을 미치는 변인 181) 직업 선택 동기 182) 직무 환경 213) 원장의 변혁적 리더십 24III. 연구 방법 281. 연구 대상 282. 연구 도구1) 어린이집 주임교사의 역할수행 312) 직업 선택 동기 323) 직무 환경 324) 원장의 변혁적 리더십 333. 연구 절차 354. 자료 분석 36Ⅳ. 연구 결과 371. 주요 분석 변수의 일반적 경향 372. 인구학적 변인에 따른 어린이집 주임교사의 역할수행 403. 어린이집 주임교사의 직업 선택 동기, 직무 환경,원장의 변혁적 리더십과 역할수행 간의 상관관계 424. 어린이집 주임교사의 직업 선택 동기, 직무 환경,원장의 변혁적 리더십이 역할수행에 미치는 영향 52Ⅴ. 논의 및 결론 62참고문헌 84부록 97ABSTRACT 110