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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

이한석 (공주대학교, 공주대학교 경영행정대학원)

지도교수
위오기
발행연도
2016
저작권
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이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

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This study draws as perceived quality, the image of the area of brand, brand awareness and the ease of use as the factors affecting the purchase and repurchase intention of the high-quality brands of rice based on the preceding research and attempts to examine the impacts of these factors on the repurchase intention and to compare the rice Gomatnaroo with high-quality brands of rice.
As a result of the study, it was judged that the perceived quality, brand image of the area and the ease of use among the factors affecting the repurchase intention of the rice Gomatnaroo had positive (+) effects, but the brand awareness was dismissed as it did not have a significant impact.
These results seem to be caused by the lack of consumers'' awareness about rice brands or their low awareness about the brands themselves with the recent release of various rice brands by a regional unit. Many responded that purchase experience and price as elements they considered in purchasing rice; however, low awareness about brands leads to no purchase experience, that is, not purchasing high-quality brands of rice, and in the results of the survey, consumers were very satisfied with the quality and taste of the rice Gomatnaroo, and the rate of repurchase was high.
As a result of a comparison between rice Gomatnaroo and high-quality brands of rice, there were differences in the excellence of taste, trust in products, selection of brands, the diversity of distributors and appropriate price.
It is noted that these differences may be caused by the regional differences. Since the consumers in the Chungnam, Sejong and Daejeon areas had relatively more chances to experience the rice Gomatnaroo, they had higher positive awareness, but those in other regions did not have various places for purchasing and had lower brand awareness.
In the future, it would be necessary to take measures to promote the taste, quality, safety and function of the rice Gomatnaroo and to diversify distribution channels. In addition, more modernized actions for the packing unit and design should be taken.

Keyword:Repurchase Intention, Rice Gomatnaroo, High-Quality Brands of Rice

목차

제 1 장 서론 1
제 1 절 연구배경 및 목적 1
제 2 절 연구대상 및 연구방법 4
제 3 절 논문의 구성 4
제 2 장 이론적 배경 6
제 1 절 쌀시장 현황 6
1. 쌀 수급 현황 6
2. 쌀시장의 변화 9
제 2 절 브랜드 쌀 9
1. 브랜드의 개념 9
2. 농산물 브랜드 11
3. 고품질 브랜드 쌀 14
4. 쌀 브랜드 평가 16
5. 고맛나루쌀 22
제 3 절 선행연구 24
1. 재구매의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 24
2. 재구매의도에 관한 연구 26
제 3 장 연구의 설계 32
제 1 절 연구 가설 및 모형 32
제 2 절 연구 변수의 조작적 정의 35
제 4 장 실증분석 36
제 1 절 설문지 구성 및 자료 수집 방법 36
제 2 절 표본대상에 대한 일반적인 분석 37
제 3 절 빈도 분석 39
제 4 절 타당성 분석 및 신뢰성 분석 42
제 5 절 회귀분석 및 교차분석 44
제 5 장 결론 53
제 1 절 연구 결과의 요약 53
제 2 절 연구의 한계 및 향후 연구방향 54
참고문헌 56
ABSTRACT 60
[부록] 설문지

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