최근 들어 기업의 사회적 책임에 대한 소비자들의 관심이 높아지면서 기업의 사회공헌활동의 중요성 또한 높아지고 있다. 기업의 사회적 책임에 대한 요구가 날로 증대하면서 사회공헌활동은 기업에 있어 선택이 아니라 필수가 되고 있다. 더불어 신협의 사회적 책임은 일반 기업들에 대한 사회적 책임과는 다른 신협 사업 자체에 사회적 책임과 지역사회공헌활동 등이 포함되어 있다. 정부의 보호와 배려가 있는 사회적 인프라를 필요로 한다는 점에서 신협은 공공재 성격이 강하다. 비록 신협의 사회공헌활동이 공공재적 성격이 강하다고는 하지만 신협 역시 조합원들의 복리와 편익증진을 위해 효율적인 경영 활동을 하여야 할 것이다. 이러한 측면에서 사회공헌활동이 신협의 이미지 제고로 인한 영업실적의 개선으로 이어지고 나아가 신협의 가치를 제고하는 가에 대한 분석은 매우 중요하다. 따라서 본 연구에서는 신협의 사회공헌활동이 신협의 이미지와 브랜드가치, 그리고 최종적으로 신협의 경영성과에 미치는 영향을 분석하고, 그 결과를 통하여 신협의 사회공헌활동 방법에 대한 새로운 전략을 추구하여 신협의 효율적인 경영을 통해 조합원 편익증진과 지역사회발전에 이바지 하고자 한다. 연구의 방법으로는 각종 문헌 및 자료를 활용한 문헌적 연구와 일반인 대상으로 설문조사를 병행하고자 한다. 실증분석은 기초통계와, 각 변수의 신뢰도분석 및 타당도분석, 상관관계 분석, 구조방정식모형의 경로분석을 실시하였다. 각 분석은 SPSS, AMOS 6.0 프로그램을 사용하였다. 본 연구는 다음과 같이 구성되었다. 제1장 서론에서는 연구의 배경과 방법에 대해 서술하고, 제2장에서는 이론적 배경으로 신협의 사회공헌활동의 의의 및 한계점을 서술하였으며 제3장에서는 연구에 필요한 자료와 연구방법을 설계하였으며, 제4장에서는 실증분석의 결과를 토대로 연구가설을 검증하고 실중분석의 결과를 도출하였다. 제5장은 결론으로서 연구내용을 요약하고 정리하였다. 연구분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 먼저 신협의 사회공헌활동을 측정하기 위하여 공익사업, 기부협찬, 자원봉사를 외생변수로 구분하고 이들의 이생변수가 사회공헌에 영향을 미쳐, 사회공헌이 신협 이미지와 신협 브랜드가치를 매개로 하여 결과변수인 경영성과에 어떠한 영향을 미치는지에 대해 분석하였다. 그 결과 신뢰도와 타당도 분석을 통해 외생변수인 공익사업은 전통문화재복원, 체육단체행사, 지역행사지원으로 측정하였으며, 기부협찬은 제품, 공공요금, 재해구호로 측정하고, 자원봉사활동은 재가방문, 재활서비스, 의료서비스제공으로 측정하였다. 매개변수인 사회공헌은 상호공감성, 절차적 공정성, 모두에게 접근가능성, 공정한 분배로 측정하였으며, 신협 이미지는 책임있는 금융기관, 고객서비스 수준, 신뢰할 수 있는 금융기관으로 측정하고, 신협의 브랜드는 충성도, 호감도, 좋은 평판으로 측정하였다. 결과변수인 경영성과는 신협의 상품선택, 신협의 금융상품추천, 다른 고객에게 추천, 신협과의 계속거래를 측정하였다, 측정된 설문 자료를 토대로 실증분석을 한 결과 첫째, 공익사업, 기부협찬, 자원봉사, 사회공헌, 신협 이미지, 신협 브랜드, 경영성과의 7개 잠재변수의 측정방법은 모두 가능한 것으로 채택되었다. 둘째, 외생변수인 공익사업, 자원봉사는 매개변수인 사회공헌에 정(+)의 영향을 미친다는 가설이 채택되었으며, 기부협찬은 기각되었다. 셋째, 매개효과분석에서 사회공헌과 신협 이미지는 경영성과에 유의수준 0.1에서 직접적인 영향이 있고, 사회공헌이 신협 이미지를 경로하고 신협브랜드를 통하여 경영성과에 정(+)의 영향을 미친다는 매개효과 가설은 유의수준 0.001에서 유의한 것으로 나타났다. 넷째, 조절효과분석에서는 조합원과 비조합원, 남성과 여성, 40대 미만과 40대 이상, 대학교 졸업 미만과 대학교 졸업 이상, 월 소득 300만원 미만과 월 소득 300만원 이상에 따라 조절효과가 있을 것이라는 연구가설 중 연령별차이를 제외하고 모두 조절효과가 있을 것 이라는 가설이 채택되었다. 위 결과에서 시사하는 점은 사회공헌활동 중 기부협찬 방식은 사회공헌에 영향을 주지 않으므로 최종적으로는 경영성과에도 영향을 미치지 않는 다는 것이다. 따라서 앞으로 신협의 사회공헌활동은 공익사업과 자원봉사의 비중을 높여 전략적으로 수행한다면 신협의 경영성과를 제고하는데 도움이 될 것으로 판단된다. 각각의 지역신협의 사회공헌활동과 더불어 최근 신협중앙회에서 주도적으로 설립한 사회적협동조합인 신협사회공헌재단의 사회공헌활동 방향을 기부협찬방식보다 공익사업과 자원봉사의 비중을 높여야 할 것이다. 재단의 전략적 사회공헌활동은 신협 전체의 이미지제고와 브랜드가치 제고로 전체 신협의 경영성과가 증대된다면 신협은 더욱 많은 사회서비스를 제공하고 지역사회에 기여하는 조직으로 발돋움하여 지역사회와 함께하는 신협 본연의 목적을 달성 할 것으로 보인다. 또한 조절효과 검증을 통해서 보았듯이 조합원과 비조합원, 남성과 여성, 학력의 차이, 월 소득의 차이에 따라 각 사회공헌활동이 경영성과에 미치는 영향과 매개변수에 미치는 영향이 다르게 나타났다. 따라서 신협사회공헌재단은 사회공헌활동의 대상이 조합원인지 비조합원인지, 남성인지 여성인지, 학력은 어떠한지, 월 소득의 차이 등을 고려하여 사회공헌활동의 방식을 조절하여 홍보 등의 전략적 방법을 이용한다면 신협의 이미지와 브랜드 가치 제고 등을 통해 신협의 경영성과 또한 증대 될 것으로 보인다. 그러나 본 논문은 다음과 같은 연구의 한계를 갖고 있다. 첫째, 사회공헌활동이 경영성과에 미치는 구성요소에서 대상지역을 광주 및 전남지역으로 한정한 것에 한계점이 있다. 실제로 광주 및 전남지역의 신협이 사회공헌활동에서 전국의 평균 경영실적보다 우수하나 전국적으로 설문지를 배포하여 분석하지 못한 한계점을 노출시켰다. 차후 연구에서는 전국적으로 설문지를 배포하여 전국 및 각 광역시별로 신협사회공헌활동이 경영성과에 미치는 영향을 비교분석할 필요가 있다. 둘째, 경영성과 분석 연구는 재무적 분석 및 비재무적 분석으로 구분할 수 있다. 하지만 재무적 분석을 하기 위해서는 투입비용의 자료가 있어야 하는데 그동안 신협의 사회공헌활동은 간헐적으로 진행하여 왔다. 그리고 2015년 1월 29일에야 사회공헌재단이 출범하였기 때문에 현재로서는 재무적 분석을 하는데는 현 시점에서 한계점이 있으므로 부득이 설문조사를 통해 비재무적 분석을 진행할 수 밖에 없었다. 셋째, 또한 사회공헌에 대한 외생변수로 자원봉사, 기부협찬, 공익사업으로 정하여 분석하였는데 앞으로는 사회공헌에 대한 외생변수를 더욱 확대하여 연구할 필요가 있다. 넷째, 사회적 협동조합인 신협사회공헌재단이 창립기념식(2015. 01. 29.) 및 이사회가 개최되어 협동조합기본법에 의한 사회적 협동조합인 신협사회공헌재단이 출범했다. 재단이 성공하려면 재단의 정관 제2조에서 규정하고 있는 목적과, 제6장의 ‘사업과 집행’ 의 내용에 부합하는 사회공헌활동을 지속적으로 강화해야 할 것으로 판단된다. 또한 신협정신 실천을 통해 협동조합의 참다운 모델을 실현하여야 할 것이며 지속가능한 경영을 실현 하여야 하며, 조합원에게는 신뢰를 통한 충성도 강한 조합원을 만들어야 하고 이를 통하여 자원봉사, 기부협찬, 공익사업으로 사회공헌을 하여 신협이미지 제고 및 브랜드강화를 통하여 경영성과를 창출하여야 할 것이다.
Recently, as customer''s preference on corporate social responsibilities has gradually been grown, the importance of social contribution activities has increased as well. Corporate social contribution activities are not alternative but essential because needs of corporate social responsibilities have been enlarged. Social responsibilities for Credit Union, being different from usual corporate ones, include their own social responsibilities and social contribution activities for local districts. Credit Union has characterized on public nature because Credit Union needs to have the social infrastructure operated by the government. Although the characteristic of Credit Union''s social contribution activities is public nature, Credit Union should make efficient business performance in order to give its members lots of well-fare and advantages. Therefore, this study has analysis that credit union social contribution activities influence its brand value. Even this study has a conclusion how social contribution activities affect the business performance. Through the conclusion, we try to seek after new strategies on the ways of credit union social contribution activities so as to give its members well-fare, advantages and to get local communities developed by making management efficiently. In the study, we used not only the research utilizing the literature and documents, but also the questionnaire targeting the public. In the emprical analysis, basic statistics, reliability analysis, validity analysis of the variables, path analysis and structural equation modeling were carried out. Each analysis was performed by using SPSS, AMOS 21.0 program. This study consisted of the following. We described the background and methods of research, in the introductory of the first chapter. In the second chapter, we described the significance and limitations of social contributions of credit unions in the theoretical background. We designed the third chapter for data and research methods required for research. In the fourth chapter, we tested the hypothesis based on the results of empirical analysis and derived the results of the empirical analysis. As a conclusion, the last chapter V was summarized with the research contents. The main analysis is as follows. At first, public services, sponsorship donations and volunteer was distinguished as exogenous variables in order to measure the social contribution activities of credit unions. We analyzed how each of the social contribution activities, through the recognition of the social contribution fairness, effects the variable outcome on the management by mediating the image and the brand values of credit unions. As a result, we used the ways such as the reliability and validity analysis. Public services, one of the Exogenous variables, were measured by traditional cultural property restoration, physical education group events and local event supports. And sponsorship and donations were determined by the product, public rates, and disaster relief. Volunteer activity was measured by home visits, rehabilitation services and medical services. The parameter of the fairness recognition on social contributions was measured by mutual sympathy, procedural fairness, accessible possibility to public and fair distribution. The image of credit unions was measured by using data based on the responsibilities of financial corporate, the level of customer service and the trust on financial institutions. The brand of the credit unions was measured with loyalty, favorability and reputation. Business performance such as the outcome measure was based on the measured data by the choice for credit union commodities, the recommendation of credit union''s financial products to other customers and the continuity of trading with credit unions. These are results of the empirical analysis based on the measured survey data. First, the measuring methods on public services, sponsorship donations, volunteering, social contribution fairness, credit unions Images, credit unions brand, and the financial performance of seven latent variables were adopted as possible ways. Secondly, A hypothesis that the exogenous variables like public service and volunteer work have positive(+) effects on the parameters of social contribution was adopted, but sponsorship donation was dismissed. Third, image of credit union and social contribution in mediating effect analysis had a direct impact on the business performance at the significance 0.1 level, even the mediating hypothesis, which social contribution gives positive(+) effects to the business performance after having effect on the image and the brand of credit union, was meaningful at the significance 0.001 level. Fourth, among hypotheses concerning that moderating effects could be found in the parameters like membership, sexuality, age, educational degrees and monthly income, all hypotheses were adopted as the moderating effects except the hypothesis concerned age. We can see that the social contribution activities for sponsorship donation don''t effect the recognition of social contribution from the above results. Therefore, the way of sponsorship donation does not affect the business performance. If we increase the proportion of public service, volunteer work and strategically do activities on public service and volunteer work, it is helpful to enhance the financial performance of the credit unions. The foundation of Credit Union Social Contribution recently has been established by the Federation of Credit Union. The foundation and each local credit unions should increase the proportion for social contribution activities on public services, volunteer rather than sponsorship donation. If the business performance of credit unions across the country is increased by making the image of credit unions and the credit union''s brand value enhanced through the foundation''s social contribution activities, credit unions will be able to provide more social services and to achieve the original purpose to contribute with local communities. As we tested in the moderating effect, impact on the business performance of each social contribution activities in accordance with the differences on membership, sexuality, income, and educational degree came out differently. Therefore, in case that social contribution foundation of credit union use the strategical ways on public relation and ways for social contribution activities in consideration of the membership, sexuality, educational degree, monthly income differences, credit union seems to increase its business performance by enhancing the image and the brand value of credit union. However, this paper has the following limitations of the study. First, the importance of components having effect on the business performance had regional limits. In fact, because credit unions in Kwangju and Jeonnam province are better than the average of the all credit unions business performance, this study exposed the limitation of questionnaire distribution. In the future, it is necessary to study the social contribution activities in the use of a questionnaire to compare the management impact of credit unions across the countries with one of each local credit unions. Second, this study can be divided into financial and non-financial analysis. Data concerned social contribution costs is needed so as to research for financial analysis, but credit unions contribution activities has conducted intermittently. Social Responsibility Foundation was launched on January 27 in 2015, that is the reason why there were some limitations on the financial analysis. Third, we used volunteer, sponsorship donations, public services as the exogenous variables. In the future, it is needed to expand the exogenous variables for social contributions. Finally, Social Contribution Foundation of Credit Union, a social cooperative union, held a founding ceremony(Jan 29th in 2015) and directors meeting. In the meeting, Social Contribution Foundation of Credit Union had been composited. To be a successful foundation, it is expected to strengthen the purpose of the provision in the Articles of association article 2 and social activities related to the contents of chapter 6, Business and Executive. In addition, the foundation must realize the true model by mental practice of credit union, achieve a sustainable management and make lots of loyal members. Finally, the foundation should generate business performance by doing social contributions such as volunteers, donated sponsorship, public utilities, which can enhance the image and the brand value of credit union.
목차
제1장 서 론 1제1절 연구의 필요성 및 목적 1제2절 연구의 범위 및 방법 21. 연구의 범위 32. 연구의 방법 3제3절 논문의 구성 4제2장 이론적 고찰 6제1절 신용협동조합 및 사회공헌활동에 대한 고찰 61. 신용협동조합의 개요 61) 신용협동조합의 의의 62) 신용협동조합의 특징 73) 신용협동조합의 발전과정 및 현황 84) 신용협동조합의 역할과 사회적 목표 105) 신용협동조합과 은행의 차이 122. 사회공헌활동의 개요와 유형 131) 사회공헌활동의 의의 132) 사회공헌활동의 역사적 배경 153) 사회공헌활동의 유형 16제2절 신용협동조합의 사회공헌활동과 경영성과 191. 신용협동조합 사회공헌활동의 의의 및 유형 191) 신용협동조합 사회공헌활동의 의의 192) 신용협동조합 사회공헌활동의 유형 202. 신용협동조합의 사회공헌활동 현황 231) 신용협동조합 두손모아 봉사단 232) 신용협동조합 사회공헌재단 243. 신용협동조합 사회공헌활동의 한계 261) 비자발적 기부활동 272) 경영실적에 민감 284. 신용협동조합과 타 금융기관의 사회공헌활동 비교 291) 신용협동조합의 사회공헌활동 292) 농업협동조합의 사회공헌활동 303) KB국민은행의 사회공헌활동 364) 신한은행의 사회공헌활동 385) 우리은행의 사회공헌활동 406) 하나은행의 사회공헌 활동 41제3절 사회공헌활동에 관한 선행연구 분석 431. 국외 선행 연구 432. 국내 선행 연구 443. 선행연구와의 차별성 48제4절 사회공헌활동과 각 변수와의 관계 491. 사회공헌활동과 기업이미지 491) 기업이미지의 의의 492) 사회공헌활동과 기업이미지 512. 사회공헌활동과 기업브랜드 531) 브랜드의 의의 532) 사회공헌활동과 기업브랜드 543. 사회공헌활동과 경영성과 55제3장 연구의 설계 및 조사방법 58제1절 연구모형 및 가설의 설정 581. 연구모형 설정 582. 가설설정 593. 변수의 조작적 정의 62제2절 자료의 수집과 분석방법 661. 자료의 수집 662. 설문지의 제작 및 내용 673. 설문조사 방법 및 표본의 구성 684. 통계분석방법 69제4장 실증적 분석 71제1절 기술통계 711. 표본의 일반적 특성 712. 표본에 대한 기술통계량 733. 상관관계 분석 76제2절 실증모형의 검증 771. 신뢰도 분석 및 타당성 분석 772. 수정모형과 실증가설 85제3절 수정모형의 검증과 가설 검정 891. 수정모형 검정 892. 가설 검정 903. 매개효과변수 검정 934. 조절효과 검증 955. 분석결과의 시사점 106제5장 결 론 109제1절 연구의 요약 109제2절 시사점 110제3절 연구의 한계 및 향후과제 111<참 고 문 헌> 114<국 문 초 록> 123