본 연구에서는 설명담화 다시말하기 과제를 사용하여 학령기 다문화가정 아동과 일반가정 아동의 mazes 특성, 발화 양, 구문복잡성 및 구문길이를 비교하였다. 특히, 설명담화와 같이 친숙하지 않고 인지적으로 어려운 내용을 말할 때 mazes가 증가할 수 있으므로 아동의 설명담화 산출에서 mazes를 측정함으로써 설명담화를 다루는 아동의 능력에 대한 정보를 얻을 수 있을 것이다. 또한 본 연구에서는 아동의 수행을 촉진시키기 위한 변인으로 그림을 사용하였다. 설명담화에서 시각자료는 인지적인 내용을 기억하는데 도움을 주고, 중요한 정보를 시각적으로 반복해주는 역할을 한다. 따라서 시각자료와 함께 설명담화를 제시하였을 때 아동의 발화 양이 증가하고, mazes가 감소될 것이라고 예측할 수 있다. 본 연구는 초등학교 1-3학년 다문화가정 아동 16명과, 일반가정 아동 16명을 대상으로 선정하였다. 두 집단에게 그림이 제시된 조건과 제시되지 않은 조건에서 두 동물을 비교하는 설명담화를 들려준 후 다시말하기를 수행하도록 하였다. 자료 분석은 두 집단의 발화 양을 비교하기 위해 어절 수를 측정하였으며, 어절을 기준으로 mazes 빈도를 측정한 후 이를 비율로 변환하여 mazes 비율과 유형별 mazes 비율을 계산하였다. 또한 구문복잡성 및 구문길이를 알아보기 위해 C-unit을 분석하였다. 구문복잡성은 C-unit 당 종속절 수로 측정하였으며, 구문길이는 C-unit 당 평균어절길이로 측정하였다. 집단과 제시조건 간 차이를 통계적으로 검증하기 위하여 반복측정 이원분산분석(two-way ANOVA with repeated measures)을 실시하였다. 연구 결과, 집단 간 비교에서 다문화가정 아동은 일반가정 아동에 비해 두 제시조건 모두에서 더 적은 수의 어절과 C-unit을 산출하였으며, 더 높은 mazes 비율을 나타내었다. 두 집단의 구문복잡성과 구문길이는 차이가 없는 것으로 나타났다. 다문화가정 아동은 일반가정 아동보다 간투사와 수정 유형을 더 많이 사용한 것으로 나타났다. 제시조건 간 비교에서는 두 집단 모두 그림이 제시된 조건에서 더 많은 수의 어절과 C-unit을 산출하였다. 그러나 일반가정 아동은 두 제시조건에서 비슷한 mazes 비율을 나타낸 반면, 다문화가정 아동은 그림이 제시된 조건에서 mazes 비율이 상대적으로 크게 감소하였다. 이상의 결과를 종합해보면, 다문화가정 아동은 익숙하지 않은 내용의 설명담화 산출할 때 일반가정 아동보다 문장의 내용을 형성하거나 단어를 인출하는데 더 많은 시간을 필요로 하며, 개념을 잘못 형성하거나 다른 어휘로 잘못 시작하는 등의 오류를 더 많이 나타낸다는 것을 알 수 있다. 본 연구에 사용된 그림 자료는 어휘와 내용을 시각적으로 한 번 더 반복해주는 역할을 하므로 그림이 다문화가정 아동의 어휘와 의미 산출의 어려움을 보완해주어 mazes를 감소시켰다고 볼 수 있다. 본 연구는 표준화된 언어검사에서 나타나지 않는 다문화가정 아동의 언어 및 구어 산출의 문제를 기술했다는 점에서 의의가 있으며, 다문화가정 아동의 어휘와 의미 산출의 어려움을 보완하기 위한 방법으로 시각자료를 활용할 수 있다는 점을 제안하였다.
In this study, retelling of expository discourses was used for comparing mazes characteristics of school-age multicultural children(MC) and non-multicultural children (NMC). Mazes can increase when children speak about unfamiliar or cognitively difficulty subjects, such as expository discourses. By measuring mazes from expository discourses production, it is possible to obtain information on children''s ability to handle expository discourses. In this study, pictures were used as a variable that promote performance of children. In expository discourses, pictures help remember cognitive contents and visually repeat important information. It is assumable that children''s speech production will increase and mazes decrease when pictures are presented along with expository discourses. Subjects of this study were 16 MCs and 16 NMCs in the first to third grades in elementary school. The children first listened to expository discourses comparing two animals with and without pictures, and were asked to retell them. In order to compare the amount of speech production between the two groups, the numbers of words were counted. Mazes frequency was measured based on words and the percentages of mazes and different types of mazes were calculated. In order to examine mazes characteristics according to syntactic complexity and syntactic length, C-unit was analyzed. Syntactic complexity was measured based on the number of dependent clauses in a C-unit, and syntactic length based on the mean length of a word in a C-unit. Two-way ANOVA with repeated measures was performed in order to statistically verify difference between the groups and between presentation conditions. The result showed that MCs, in both presentation conditions, produced less words and C-units and more mazes than NMCs. There was no difference in syntactic complexity and length between the two groups. MCs used more interjections and revision types han NMCs. In comparison of presentation conditions, both groups produced more words and C-units in presence of pictures. However, while NMCs produced similar percentages of mazes in both presentation conditions, MCs produced much less mazes in presence of pictures. The findings suggest that MCs tend to hesitate and being incorrectly when producing expository discourses more than NMCs. These errors are made because MCs have difficulty with producing unfamiliar vocabulary and meanings. In this study, pictures visually repeated vocabulary and contents and, thereby, assisted MCs in producing vocabulary and meanings. This study was meaningful in that it discussed linguistic problems of MCs that are not found in standardized language tests.
목차
Ⅰ. 서론1. 연구의 필요성 및 목적2. 연구 문제Ⅱ. 연구 방법1. 연구 대상2. 연구 도구3. 연구 절차4. 자료 분석Ⅲ. 연구 결과Ⅳ. 논의 및 결론참고문헌부 록Abstract