시설에 거주하는 아동은 부모의 유기로 좌절, 분노, 심리적 불안정으로 인한 낮은 정서로 타인 공감에 어려움을 가지고 있다. 이러한 시설보호아동에게 사회성은 꼭 다루어야할 중요한 부분이라는 점에서 집단미술치료가 시설보호아동의 사회성에 미치는 영향을 연구주제로 삼았다. 본 연구는 시설보호아동에게 분노를 조절하도록 도움을 주고 자신의 감정과 타인의 감정을 공감·수용하는 능력을 향상시켜 줌으로써 긍정적인 사회성을 증진하고자 하였다. 연구대상은 전라북도 I시에 소재하고 있는 아동보호시설 두 곳에서 생활하는 아동 12명을 추출하여 실험집단 6명, 통제집단 6명으로 무선할당 하였다. 실험집단은 2015년 6월 18일부터 2015년 9월 11일까지 주 2회 60분씩 사전ㆍ사후검사 변화를 포함하여 총 25회기 집단미술치료를 실시하였고 통제집단은 무 처치하였다. 집단미술치료의 효과를 검증하고자 기술통계 사용하였고 실험집단과 통제집단의 프로그램 실시 전과 실시 후의 차이는 공변량분산분석(ANCOVA)을 하였다. 통계는 SPSS for Window(Version 22.0, SPSS Inc.,)를 이용하여 분석하였고, 질적 분석으로는 K-HTP, KSD와 집단미술치료 회기별 일지를 기본으로 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 집단미술치료가 시설보호아동의 사회성 향상에 긍정적 효과가 있었다. 시간의 경과에서는 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다(p=.023<.05). 둘째, 집단미술치료가 시설보호아동의 분노조절 향상에 긍정적 효과가 있었다. 반복측정분산분석결과 집단 간에는 통계적으로 유의한 차이가 있음을 알 수 있고(p<.001), 시간의 경과에서도 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다(p<.001). 또한 집단간 시간의 경과에서도 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다(p<.001). 셋째, 집단미술치료가 시설보호아동의 공감능력 향상에 긍정적 효과가 있었다. 반복측정분산분석결과 집단 간에는 통계적으로 유의한 차이가 있음을 알 수 있고(p<.001), 시간의 경과에서도 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다(p<.001). 또한 집단 간 시간의 경과에서도 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다(p=.001<.01). 넷째, 집단 미술치료가 시설보호아동의 K-HTP, KSD 사전·사후검사에서 형태적, 내용적 평가에 긍정적 변화가 있었다. 투사검사를 통해 피험자들 행동 및 태도의 변화에 따른 분노와 공감능력 증진을 통해 사회성 향상이 관찰되었으며 매회기 프로그램의 일지를 통해 변화가 나타나는 것을 얻을 수 있었다. 따라서 본 연구 결과를 통해 집단미술치료는 시설보호아동에게 분노감정을 조절할 수 있었고 자신의 감정과 타인의 감정을 공감 수용하는 능력으로 향상시켜 줌으로써 사회성향상에 도움을 가져왔다. 이러한 연구결과는 시설보호아동에게 심리정서에 도움이 될 수 있는 예술치료 프로그램으로써 임상현장에서 적극적으로 활용되어지기를 기대해본다.
Children in institutional care facilities express their unstable emotion through anger distortedly because they think they were abandoned by their parents, and low emotional intelligence from the lack of psychological stability causes them to have difficulty empathizing others. The effects of group art therapy on the sociality of children in institutional care facilities were chosen as a subject of research in that, for children in institutional care facilities, sociality is an issue to be necessarily addressed. The study is designed to increase positive sociality by helping children in institutional care facilities to control anger and enhance abilities to empathize and accept their own emotions and others'' emotions. The study was conducted with 12 children in two institutional care facilities in I city, Jeollabukdo. They were randomly assigned into experiment group (6) and control group (6). Experiment group was given a total of 25-session group art therapy programs including pre- and post-test, 60 minutes 2 times a week, from June 18 to September 11, 2015. Control group was given nothing. Technical statistics were used to verify the effectiveness of group art therapy, and the differences before and after the program were analyzed through ANCOVA. Statistics were analyzed using SPSS for Window(Version 22.0, SPSS Inc.), and qualitative analysis was conducted on the basis of K-HTP, KSD, and sessional records of group art therapy. The results of the study are as follows. First, group art therapy had positive effects on improving sociality of children in institutional care facilities. while there is statistically significant difference in the passage of time(p=.023<.05). Second, group art therapy had positive effects on improving abilities of children in institutional care facilities to control anger. According to the results of Repeated Measure ANOVA, there is statistically significant difference between groups(p<.001), in the passage of time(p<.001), and in the passage of time between groups(p<.001). Third, group art therapy had positive effects on improving empathic ability of children in institutional care facilities. According to the results of Repeated Measure ANOVA, there is statistically significant difference between groups(p<.001), in the passage of time(p<.001), and in the passage of time between groups(p=.001<.01). Fourth, group art therapy had positive effects on the evaluation of form and content in K-HTP and KSD tests of children in institutional care facilities. Through projective test, sociality was observed to improve through the improvement of anger control and empathic ability depending on the changes of clients'' behaviors and attitudes. The records of the program each session showed the changes. Therefore, according to the results of the study, group art therapy helped improve sociality by enabling children in institutional care facilities to control the emotion of anger and enhancing their abilities to empathize and accept their own and others'' emotions. These results are expected to be utilized in clinical settings as an art therapy programs helpful in stabilizing psychological emotions of children in institutional care facilities.
목차
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 및 가설 43. 용어 정의 4Ⅱ. 이론적 배경 71. 아동기의 개념 및 특성 72. 시설보호아동의 개념 및 특성 173. 시설보호아동과 집단미술치료 164. 선행연구 19Ⅲ. 연 구 방 법 221. 연구대상 222. 연구도구 243. 연구설계 및 절차 304. 집단미술치료프로그램 325. 자료수집 및 통계처리 78Ⅳ. 연 구 결 과 791. 동질성 검증 792. 실험집단과 통제집단의 사회성 검사 사전ㆍ사후검사 변화 803. 실험집단과 통제집단의 분노 검사 사전ㆍ사후검사 변화 864. 실험집단과 통제집단의 공감능력 검사 사전ㆍ사후검사 변화 925. 투사그림검사 K-HTP, KSD 사전ㆍ사후검사 변화(실험집단) 996. 투사그림검사 K-HTP, KSD 사전ㆍ사후검사 변화(통제집단) 111Ⅴ. 결론 및 논의 1231. 결론 1232. 논의 126