본 연구의 목적은 2009 개정 교육과정에 따른 중학교 1, 2학년 영어 교과서 어휘 활동이 학습자의 어휘력 향상을 돕기 위해 어휘 활동 유형에 따라 어떻게 제시되고 있는지, 학년별 어휘 활동 내용과 다양성은 어떤 차이를 보이는지를 분 석하여 향후 더 보완해야 할 어휘 활동에는 어떤 활동이 있는지를 알아보는데 있다. 이를 위해 중학교 1, 2학년 영어 교과서 중 3종을 선택하여 교실 현장에서 활용되는 어휘 활동 유형 가운에 어휘 학습에 도움이 되는 정의 중심 어휘 지도, 문맥 내 어휘 추론, 어휘 관계, 단어 형성, 자유 연상, 시청각 자료, 게임 활동을 분석 기준으로 두고 이러한 일곱 가지 유형에 맞춰 각각의 교과서 어휘 활동을 1과부터 10과까지 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기 중에서 어휘 활동이라 여겨지는 부분 을 중심으로 유형별 어휘 활동 수와 내용을 분석하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 1, 2학년 3종의 영어 교과서는 대체로 다양한 유형의 활동을 제시하고 있으나 일부 교과서의 어휘 활동이 특정 활동 유형과 내용에만 지나치게 편중되 어 제시되고 있다. 일곱 가지 활동 유형 중 문맥 내 어휘 추론과 시청각 자료를 활용한 활동의 비중이 가장 높게 나타났으며 평균 비율을 보면 1학년 교과서에 서는 각각 39%, 24%를, 2학년 교과서에서는 35%, 24%를 차지하고 있다. 이러한 활동 유형의 편중은 활동 내용에서도 마찬가지로 나타나고 있는데 문맥 내 어휘 추론 활동 내용은 ‘빈칸 채우기’가 대부분이었고, 시청각 자료 활동 내용은 ‘그림 이나 사진과 어울리는 단어 찾기’가 가장 많았다. 둘째, 어휘 활동 수와 활동 내용의 다양성 분석은 학년별로 차이를 보였다. 1학년에서 2학년으로 학년이 올라갈수록 교과서의 전체 어휘 활동 수가 감소하 였고 활동 내용도 전반적으로 부족해졌다. 1학년 교과서는 문맥 내 어휘 추론과 시청각 자료의 활용은 양호했지만 어휘 관계와 단어 형성의 활용이 부족해 향후 활동 추가가 좀 더 필요하고, 2학년 교과서는 1학년 교과서에 비해 어휘 관계와 단어 형성 활동의 활용은 좋았지만 문맥 내 어휘 추론, 자유 연상과 시청각 자료 를 활용한 활동을 보다 다양하게 제시할 필요가 있다. 이와 같이 중학교 1, 2학년 영어 교과서 어휘 활동은 특정 유형과 내용에만 편중되어 제시되고 있다는 연구 결과를 바탕으로 향후 영어 교과서는 학습자들 이 어휘 학습에 흥미를 갖고 보다 효과적으로 어휘력을 향상시킬 수 있도록 하 기 위해 여러 가지 유형과 내용으로 어휘 활동을 보완해 나가야 할 것이다.
The purpose of this study is to analyze vocabulary activities in middle school first and second year English textbooks by the 2009 curricular revision in order to see how vocabulary activities in English textbooks are presented to improve learner’s vocabulary ability for communication and how different the number of vocabulary activities and the diversity of activity contents are in those textbooks. By doing so, this study intends to suggest vocabulary activities needed to be supplemented in the future. To achieve this goal, three middle school first and second year English textbooks were chosen. Seven types of vocabulary activities were analyzed based on such analysis criteria as definition, contextual inferencing, lexical relations, word formation, free association, audio-visual aids and vocabulary games used in the classrooms for learner’s effective vocabulary learning are established. In accordance with these seven criteria of analysing vocabulary activities, based on activities presented in listening, speaking, reading and writing from unit 1 to 10 of the textbooks, the number of vocabulary activities and the diversity of vocabulary activity contents were analysed. The results of this study can be summarized as follows: First, three middle school first and second year English textbooks generally presented various vocabulary activities. However, a few kind of activities such as contextual inferencing, audio-visual aids are excessively emphasized. The average rate of contextual inferencing and audio-visual aids activities of three middle school English textbooks showed respectively the rate of 39%, 24% in the first year English textbooks and the rates of 35% and 24% in the second year English textbooks. In addition, some kinds of activity contents such as ‘fill-in-the-blank’, ‘finding words related to the picture’ are more focused on the textbooks than other activity contents. Second, there were differences of the number of vocabulary activities and the diversity of vocabulary activity contents between first and second year English textbooks. Compared to the first year English textbooks, in the second year English textbooks, the number of vocabulary activities decreased and the diversity of vocabulary activity contents became insufficient. The first year English textbooks utilized contextual inferencing and audio-visual aids well but it needs to supplement more vocabulary activities using lexical relations and word formation. The second year English textbooks made good use of lexical relations and word formation but it should add a variety of free association, audio-visual aids vocabulary activities. In conclusion, based on the above findings, this study suggests that particular types and contents of vocabulary activities are given too much presentations in middle school first and second year English textbooks. For organizing the next English textbooks, vocabulary activities should be presented without being concentrated in certain type of vocabulary activities and contents. To give students interests in learning vocabulary and help them learn vocabulary effectively to communicate in English, various types and contents of vocabulary activities should be suggested.
목차
Ⅰ. 서론 11.1 연구의 필요성 및 목적 11.2 연구 문제 및 구성 3Ⅱ. 이론적 배경 42.1 어휘의 중요성 42.2 어휘 지도 방법 52.2.1 명시적 어휘 지도 62.2.2 암시적 어휘 지도 72.3 어휘 지도 활동 유형 82.3.1 정의 중심 어휘 지도 92.3.2 문맥 내 어휘 추론 92.3.3 어휘 관계 102.3.4 단어 형성 122.3.5 자유 연상 132.3.6 시청각 자료 132.3.7 게임 142.4 선행 연구 15Ⅲ. 연구 방법 193.1 분석 대상 교과서 193.1.1 분석 교과서의 구성 체계 203.1.1.1 A와 D 교과서 구성 체계 203.1.1.2 B와 E 교과서 구성 체계 213.1.1.3 C와 F 교과서 구성 체계 233.2 분석 방법 24Ⅳ. 연구 결과 254.1 출판사별 어휘 활동 유형에 따른 어휘 활동 수 분석 254.1.1 중학교 1학년 A, B, C 교과서 분석 254.1.2 중학교 2학년 D, E, F 교과서 분석 284.2 학년별 어휘 활동 내용 및 다양성 차이 분석 304.2.1 학년별 어휘 활동 내용 분석 304.2.1.1 정의 중심 어휘 지도 344.2.1.2 문맥 내 어휘 추론 364.2.1.3 어휘 관계 394.2.1.4 단어 형성 414.2.1.5 자유 연상 434.2.1.6 시청각 자료 454.2.1.7 게임 484.2.2 학년별 어휘 활동의 다양성 분석 50Ⅴ. 결론 및 제언 555.1 결론 555.2 연구의 제한점 및 제언 57참고문헌 58Abstract 62