메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

신명진 (조선대학교, 조선대학교 디자인대학원)

지도교수
허유성
발행연도
2016
저작권
조선대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수5

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
Purpose: The purpose of this study was to evaluate effects of a group art therapy on emotional awareness and expression, and stress coping ability on school-aged children with emotional and behavior problem. Methods: A quasi-experimental with non-equivalent control group pretest-posttest design was conducted. The participants were 52 children with emotional and behavioral problem on 4 elementary school in G city (Experimental group=23. Control group=29). The experimental group received the group art therapy program, and the comparison group received the program after the experiment. Data were collected during June 1st and August 15th, 2015 through self-administered questionnaires at two times: prior to the intervention and after the intervention. Data were analyzed using χ2-test and t-test. Results: After the intervention, school-aged children with emotional and behavior problem in the experimental group reported significant differences in emotional awareness and expression(t=2.076, p=.043), and stress coping ability(t=2.052, p=.046), compared to the control group. Conclusion: These results indicate that a group art therapy program for school-aged children with emotional and behavior problem is effective in improving emotional awareness and expression, and stress coping ability. Therefore further study should be done with larger and varied participants to confirm the effects of the grooup art therapy program for school-aged children.

목차

ABSTRACT ⅰ
제1장 서 론 1
제1절 연구의 필요성 1
제2절 연구문제 3
제3절 용어 정의 4
제2장 이론적 배경 6
제1절 학령기 아동 6
제2절 집단미술치료 12
제3장 연구방법 15
제1절 연구설계 및 자료수집 15
제2절 측정도구 19
제3절 집단미술치료 프로그램 21
제4절 자료 분석 방법 23
제 4 장 연구결과 24
제1절 연구참여자의 주요변수에 대한 사전 동질성 검정 24
제2절 집단미술치료 프로그램 적용 후 효과 25
제3절 집단 미술치료 프로그램에서 나타난 변화 26
제 5 장 논의 및 결론 43
제1절 논의 43
제2절 결론 및 제언 46
참고문헌 47

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0