심리적인 회복효과에 대한 이론중의 하나인 주의력회복이론(Attention Restoration Theory: ART)에 의하면, 현대인들의 일상생활은 대부분 심리적·육체적으로 피로를 가중시키는 활동으로 이루어져 있고 특정한 정보에 주의를 집중하기 위해서는 정신적인 노력을 기울어야 하는데, 의도적인 집중력의 지속은 정신적 피로감을 유발하며 이는 회복특성을 가진 환경에서 회복될 수 있다고 한다. 회복환경이란 소진된 지향적 주의능력을 회복시켜 효과적인 일상생활을 가능케 하는 환경으로 인간의 심리와 신체에 누적된 스트레스를 저감시킬 수 있다. 도시민들은 일상생활의 피로를 해소하기 위해 자연경관이 좋은 곳에 위치하며 문화, 오락, 스포츠 등 다양한 휴양시설과 장기체류를 위한 필요시설이 고루 구비되어 있는 리조트를 찾게 된다. 리조트는 일상에 지친 도시민들에게 벗어남, 매혹감, 적합성 그리고 짜임새 등의 회복적 특성을 제공함으로써 그들의 스트레스와 피로감을 완화시켜주는 기능을 수행할 수 있다. 특히, 리조트 서비스스케이프는 리조트를 방문해서 리조트 내에서 휴식을 취하고 오락과 여가를 즐기려는 고객과 리조트와의 상호작용이 일어나는 물리적 환경으로 쾌락적 동기에서 서비스가 이루어지고 서비스 환경에서의 체류시간이 긴 편에 속하기 때문에 서비스스케이프가 소비자 감정이나 행동의도에 미치는 영향이 더 커지게 된다. 따라서 본 연구에서는 리조트를 대상으로 회복환경지각에 영향을 미치는 리조트 서비스스케이프 구성요소의 상대적 중요성을 살펴보고 회복환경으로서 스트레스를 저감시키는 리조트 서비스스케이프의 특징과 유형들을 분류하고 제시하고자 한다. 이를 위하여 회복환경지각에 영향을 미치는 리조트 서비스스케이프 요인을 파악하고, 리조트 서비스스케이프가 여가만족에 미치는 영향과 그 관계를 파악하며, 두 변수들 간의 관계를 매개하는 회복환경지각의 하위요인의 매개역할을 살피고자 한다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해서 문헌연구를 통해 가설을 도출하였다. 연구의 표본은 국·내외 리조트 이용자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 총 400부를 배포하여 389부를 회수하였으며, 최종적으로 378부를 이용하여 분석을 실시하였다. 조사결과는 SPSS WIN 18.0 통계패키지를 활용하여 회수된 설문지를 토대로 빈도분석을 실시하였다. 측정도구의 신뢰성과 타당성을 검증하기 위하여 신뢰도 분석과 요인분석을 실시하였다. 가설을 검증하기 위하여 상관관계분석, 회귀분석 등을 이용하여 가설을 검증하였다. 실증분석의 결과 다음과 같은 연구결과를 도출하였다. 첫째, 리조트의 서비스스케이프와 회복환경지각의 영향관계를 검증한 결과, 인적·주변요소는 회복환경지각의 요인 모두에 정(+)의 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 오락성과 심미성은 짜임새를 제외한 회복환경지각 요인에 정(+)의 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 마지막으로 기능성 요인은 회복환경지각에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 회복환경지각이 여가만족에 미치는 영향관계를 검증한 결과, 벗어남·매혹감과 적합성은 정서·휴식적 여가만족과 교육·심리적 여가만족에 정(+)의 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 짜임새는 정서·휴식적 여가만족에만 정(+)의 유의한 영향을 미칠 뿐 교육·심리적 여가만족에는 유의한 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 셋째, 리조트의 서비스스케이프가 여가만족에 미치는 영향관계에서 서비스스케이프 하위요인 중 오락성과 심미성은 정서·휴식적 여가만족과 교육·심리적 여가만족에 정(+)의 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 인적·주변요소와 기능성은 정서·휴식적 여가만족에만 정(+)의 유의한 영향을 미칠 뿐 교육·심리적 여가만족에는 유의한 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 넷째, 리조트의 서비스스케이프와 여가만족의 영향관계에서 벗어남·매혹감과 적합성 그리고 짜임새의 매개효과를 분석한 결과, 벗어남·매혹감과 적합성은 서비스스케이프가 정서·휴식적 여가만족에 미치는 영향을 매개하는 것으로 나타났고, 오락성과 심미성이 교육·심리적 여가만족에 미치는 영향만을 부분매개 하는 것으로 나타났다. 짜임새 요인은 오직 인적·주변요소가 정서·휴식적 여가만족에 미치는 영향관계에서만 매개효과를 지니는 것으로 나타났다. 본 연구는 회복환경지각에 영향을 미치는 서비스스케이프의 구성요소를 파악하고, 리조트의 서비스스케이프가 여가만족의 영향관계에서 회복환경지각 요인의 매개효과를 검증하였다는 점에서 기존의 선행연구들과 다르다고 볼 수 있다. 회복환경의 인공적인 상업환경에서의 연구에 기초가 될 것이며, 서비스 분야의 관련된 연구의 확대를 도모하였다. 본 연구는 서비스 기업 중 리조트 이용고객만을 표본으로 하였기 때문에 일반화 하는데 한계가 있으므로 향후 후속연구에서는 표본의 대상범위도 확대되어야 할 것으로 판단된다.
According to ART(Attention Restoration Theory), one of the theories in existing psychological restorative effect, modern daily life most likely is comprised with activities that increases mental and physical fatigue, and it requires intensive use of directed attention which requires psychological effort. This prolonged directed attention causes mental fatigue and it can be restored in the restorative environment. Restorative environment helps to recover fatigued directed attention and helps to make an effective environment that reduces accumulated mental and physical stress. To recover from stress, urban citizens choose resorts equipped with amenities for longer stay, and with great natural scenic views as well as with varieties of cultural, recreational, and sports facilities. By providing restorative settings with characters of being away, fascination, extent, and compatibility, resort can release the stress and the fatigue of urban citizens. The level of Impact of the resort servicescape, where service is provided in physical environment with hedonic intension to resort users who came to relax and enjoy leisure activities, becomes greater on the consumer’s emotion and behavioral intention in resort service environment since duration of the stay is longer compared to other service facilities. By examining the relative importance of different components in resort servicescape on perceived restorativeness, this study analyses and suggests the characters and patterns of resort servicescape which reduces stress as a restorative environment. This study investigated resort servicescape factors affecting on perceived restorativeness and how resort servicescape impacts the leisure satisfaction of resort users. It also studied the mediating role of perceived restorativeness factors between the resort servicescape and the leisure satisfaction. To achieve this study goal, we extracted hypothesis thru existing studies in this area. We use the survey and sample consists of domestic and foreign resort users. Total 400 surveys were distributed, 389 were submitted, and 378 were selected for the study. SPSS WIN 18.0 Statistics package was used for frequency analysis on this survey. Also, reliability analysis and factor analysis were conducted to measure reliability and feasibility. Correlations analysis and regression analysis were used to prove the hypothesis. Through empirical analysis, followings study results were extracted. First, after reviewing the relationship between the resort servicescape and perceived restorative environment, it was concluded that social/ambient factor affects positively on all aspects of perceived restorativeness. Study also found that entertainment and aesthetics have a positive impact to perceived restorativeness except extent. Lastly, functionality does not impact perceived restorativeness. Second, after reviewing the impact of perceived restorativeness on leisure satisfaction, being away, fascination and compatibility impact positively on emotional/restful satisfaction as well as educational/psychological satisfaction. Extent impacts positively on emotional/restful satisfaction, but not on educational/psychological satisfaction. Third, entertainment and esthetics, sub-factor of servicescapes, impact positively on emotional/restful satisfaction as well as educational/psychological satisfaction, but, social/ambient factor and functionality impact positively on emotional/restful satisfaction, but not on educational/psychological satisfaction. Fourth, after analyzing the mediating effect of being away, fascination, compatibility and extent between resort servicescapes and leisure satisfaction, being away, fascination, and compatibility mediates impact on emotional/restful leisure satisfaction. But, it was found that entertainment and esthetics partially mediates on educational/psychological leisure satisfaction. Study also found that Extent mediates only in the case where social/ambient factor impacts emotional/restful satisfaction. This study identifies factors of servicescape that impact perceived restorativeness, and it is different from previous studies from the fact that it validated the mediation effect on how resort servicescape impacts leisure satisfaction in perceived restorativeness. This study will become the foundation in restorative environment study conducted within artificial industrial environment by expanding the scope to service area. This study was conducted with resort users only among various service industries, thus there is a limitation before it could be generalized. So, in this future studies, it is recommended to expand covered service area.
제1장 서 론 1제1절 문제제기 및 연구목적 11. 문제제기 12. 연구목적 4제2절 연구방법 및 구성 51. 연구방법 52. 연구의 구성 5제2장 이론적 배경 7제1절 서비스스케이프 71. 서비스스케이프의 개념 및 구성요소 72. 서비스스케이프의 선행연구 113. 본 연구에서의 서비스케이프의 구성요소 22제2절 회복환경 261. 주의력회복이론(Attention Restoration Theory; ART) 262. 회복환경에 대한 선행연구 303. 서비스산업분야에서의 회복환경에 대한 선행연구 324. 회복환경지각척도 36제3절 여가만족 381. 여가만족의 개념 및 구성요소 382. 여가만족의 선행연구 41제3장 연구설계 43제1절 연구모형 및 가설설정 431. 연구모형 432. 연구가설 44제2절 변수의 조작적 정의 및 설문지 구성 491. 변수의 조작적 정의 492. 설문지 구성 54제3절 조사방법 및 분석방법 561. 조사방법 562. 분석방법 56제4장 실증분석 58제1절 조사대상자의 인구통계학적 특성 58제2절 타당성과 신뢰성 601. 타당성 검증 602. 신뢰성 검증 66제3절 가설검증 701. 구성요인간의 상관관계 702. 가설의 검증 71제4절 가설의 결과 정리 91제5장 결 론 93제1절 연구의 요약 93제2절 연구의 시사점 961. 이론적 시사점 962. 실무적 시사점 98제3절 연구의 한계점 및 향후 방향 99참고문헌 101설 문 지 113Abstract 119