직업과 취미와 같은 사회적 범주의 구성원들이 서로 얼마나 유사한지에 대한 개념인 범주 응집성이 범주기반 속성 일반화에 미치는 효과에 대한 연구에는 많은 진전이 있었다. 그러나 범주 응집성만이 속성추론에 영향을 미치는 것은 아니며, 사회적 범주의 속성추론에 영향을 미칠 수 있는 다양한 요인들이 여전히 존재한다. 먼저 사회에서 일반적으로 나타나는 속성의 기저율을 신문이나 잡지에서 확인하는 상황과 같이 기저율을 명시된 언어로써 습득하는지 아니면 한 사람 한 사람의 속성을 경험하면서 습득하는지에 따라 추론양상이 달라질 수 있다. 또한 특정 범주에서 반복적으로 관찰되는 속성이 일반적으로 다수가 선호하는 속성인지 아니면 소수가 선호하는 속성인지에 따라 추론 양상이 달라질 가능성도 있다. 더하여 범주 응집성이 속성 일반화에 미치는 효과의 기제에 대해서도 설명할 필요가 있다. 본 연구는 이러한 질문에 답하기 위한 목적에서 4가지 실험을 진행하였다. 먼저 실험 1은 50% 대 50%의 기저율 습득이 언어적일 때와 경험적일 때를 구분한 후 실험참가자들이 어떻게 일반화하는지 관찰하였다. 결과적으로 기저율을 언어적으로 습득했을 때는 기저율 자체를 반영하여 일반화하고, 기저율을 경험적으로 습득했을 때는 응집성이 높은 범주 (비행기 승무원)에서 반복 관찰되는 속성을 낮은 범주 (과외교사)에서 반복 관찰되는 동일한 속성보다 강하게 일반화하는 현상을 확인하였다. 실험 2는 범주 구성원이 선호하는 속성을 역균형화 (한 조건은 옥수수식빵을 우유식빵보다 선호, 다른 조건은 우유식빵을 옥수수식빵보다 선호)시키더라도 실험 1과 동일한 경향성이 나타남을 확인하면서 실험 1의 결과가 속성에 의한 것이 아님을 검증하였다. 실험 3은 30% 대 70%로 속성의 기저율에서 차이가 날 때 사람들이 어떻게 일반화하는지 관찰하였다. 먼저 기저율이 30%인 조건의 참가자들은 응집성이 높은 범주에서 반복 관찰되는 속성을 낮은 범주에서 반복 관찰되는 속성보다 강하게 일반화하는 현상을 관찰한 반면, 기저율이 70%인 조건의 참가자들은 기저율에 입각해서 일반화하는 현상을 관찰하였다. 실험 4는 기저율을 경험적으로 습득할 때와 기저율이 낮을 때 범주 응집성의 효과가 나타나는 근본에 ‘선호의 이유 지각’이 기제로 작용할 것이라는 탐색적 가설을 확인하기 위해 이루어졌다. 결과적으로 응집성이 높은 범주가 낮은 범주보다 특정 속성을 선호하는 이유가 있을 것에 대한 지각이 강해짐을 확인하면서 범주 응집성이 속성 일반화에 영향을 미치는 근본에 ‘선호의 이유 지각’이라는 기제가 있음을 제안하였다. 끝으로 본 연구의 시사점, 한계, 그리고 향후연구방향에 대해 논의하였다.
There has been much progress in research on how category coherence, which is the concept of how members of social categories like occupation and hobby are similar to one another, affects category-based property generalization. However, category coherence is not the only factor that affects property induction; there are still many factors that may affect property induction of social categories. The induction aspects may differ according to whether the base rate is acquired as an elucidated language like the situation of checking the base rate of properties that generally occur in the society in newspapers or magazines, or whether it is acquired by experiencing the property of each individual. Furthermore, there is also a possibility that the induction aspects may vary according to whether the properties that are repeatedly observed in a specific category are generally preferred by the majority or by the minority. Moreover, it is necessary to explain the mechanisms of the effects of category coherence on property generalization. This study conducted four experiments to answer the questions above. Experiment 1 observed how participants generalize when they acquire the base-rate information from one-by-one experience or verbal statement. As a result, when acquired the base-rate information verbally, they generalized the repeatedly observed feature of a social category according to base-rate itself without reference to category coherence level. But when they empirically get the base-rate information, they generalized the observed feature much stronger for high coherent category (flight attendant) than for low coherent category (private tutor). Experiment 2 showed the generalization tendency similar to experiment 1 even if one category shows counterbalancing conditions; the one preferring corn bread to milk bread and the other preferring milk bread to corn bread. In short, the result of experiment 1 did not be caused by the feature itself in the social category. Experiment 3 observed how people generalized when the base-rate of the feature was 30% or 70%. Consequently, a group of participants generalized the repeatedly observed feature much stronger for high coherent category than for low coherent category when the base-rate was 30%. But the other group of participants generalized it just according to the base-rate itself when it was 70%. Experiment 4 was conducted to confirm the exploratory hypothesis that perception of the reason for preferred feature is the cause to lead the category coherence work much stronger when the base-rate is acquired empirically or the base rate is low (30%). In summary, (as observed stronger perception of participants that a certain feature must be preferred in high coherent category than low coherent category), this study suggests that the perceived reason for preferred feature is the fundamental mechanism when people generalize category’s feature by its coherence. Finally, the implication, limitations, and suggestions for future research were discussed
목차
Ⅰ. 서론 1Ⅱ. 실험 1 14Ⅲ. 실험 2 23Ⅳ. 실험 3 26Ⅴ. 실험 4 31Ⅵ. 종합논의 38Ⅶ. 결론 54Ⅷ. 참고문헌 54