본 연구는 학교 교육과정과 연계한 수학여행을 통해 학생들에게 자율 성, 책임성, 자기주도적 학습능력, 공동체 의식, 건강 및 체력 등을 함양 하여 교육의 목적인 전인적 인격형성을 이룰 수 있도록 수학여행의 방향 성을 제시하는데 있다. 따라서 본 연구에서는 수학여행의 유형과 지각된 가치, 만족, 교육효과 간의 영향관계에 대한 모형을 제시하고 이들 요인간의 상호관련성을 실 증분석을 통해 검증해보고자 한다. 이와 같은 목적을 달성하기 위한 구 체적인 세부목표는 다음과 같다. 첫째, 수학여행, 지각된 가치, 만족, 교육효과에 대한 개념을 각종 문헌 및 선행연구를 통해 체계화한다. 둘째, 수학여행 유형, 지각된 가치, 만족, 교육효과 간의 이론적 모형을 개발하고 이를 실증분석을 통해 검증한다. 셋째, 수학여행의 유형에 따라 학생들이 지각하는 가치, 만족, 교육효 과의 차이를 분석한다. 넷째, 학생들이 지각한 가치가 수학여행의 만족도와 교육효과에 어떠 한 영향관계가 있는지 검증한다. 다섯째, 실증분석을 통한 결과를 바탕으로 교육계 및 여행관련업계에 이론적, 실무적인 시사점을 제시한다. 여섯째, 본 연구의 의의 및 한계점을 제시하고 후속연구의 방향을 제 시하고자 한다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 연구의 범위는 공간적, 시간적, 대상 적, 내용적 범위로 구분하여 연구를 수행하였다. 먼저 공간적 범위는 서 울 지역으로 한정하였고, 시간적 범위는 2015년을 기준년도로 설정하였 다. 대상적 범위는 수학여행을 참여했던 경험이 있는 고등학생으로 한정 하였다. 내용적 범위로는 수학여행 유형에 따른 지각된 가치, 만족, 교육효과의 영향관계로 한정하고 전체 5개의 장으로 구성하였으며, 이를 구체적으로 살펴보면 다음과 같다. 제1장은 서론으로 문제제기, 연구목적, 연구범위, 연구방법을 기술한다. 제2장은 연구의 이론적 배경으로 수학여행, 지각된 가치, 만족, 교육효 과와 각 요인들 간의 관계 등에 대한 이론을 기술한다. 제3장은 연구모형 및 조사설계로서 선행된 이론적 배경을 바탕으로 연 구모형 및 가설 설정, 변수의 조작적 정의, 조사 및 분석방법, 설문지 구 성 등을 기술한다. 제4장은 실증분석결과로서 조사 대상자의 인구통계적 특성과 측정도구 의 신뢰도 및 타당성을 검증하고 연구모형과 가설을 검증한다. 또한 분 석결과와 이를 바탕으로 한 연구의 시사점을 기술한다. 제5장은 결론으로 본 연구의 결과 및 시사점을 체계적으로 정리하고 본 연구의 한계 및 향후 연구방향을 제시한다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 문헌연구(Documentary study)와 실증연구(Empirical study)를 병행하여 실시하였다. 먼저, 문헌연구는 연 구주제와 관련된 국내·외 논문과 서적, 통계자료, 간행물, 인터넷 등의 자료조사를 통하여 수학여행, 지각된 가치, 만족, 교육효과에 대한 이론 적 체계를 구축하고 실증연구의 틀을 구성하였다. 실증연구에서는 선행연구를 바탕으로 변수들의 내용을 계량적으로 측 정할 수 있는 설문지를 개발하였고, 수학여행을 참여한 경험이 있는 서 울지역 고등학생의 표본을 추출하여 설문조사에 대한 충분한 교육을 한 후, 조사 대상자가 직접 기입하는 자기기입방식(Self- administered questionnaire survey method)으로 설문조사(survey)를 실시하였다. 회수된 설문지는 PASW statistics 18.0 통계 프로그램을 이용하여 빈도분석 (Frequency Analysis), 신뢰도분석(Reliability Analysis), 요인분석 (Factor Analysis), 상관관계분석(Correlation Analysis), 회귀분석 (Regressin Analysis) 등을 실시하였다. 또한, 본 연구는 수학여행의 유형과 지각된 가치, 만족, 교육효과 간의 영향관계에 대한 모형을 제시하고 이들 요인간의 상호관련성을 실증분석 을 통해 검증해봄으로써 학교, 선생님, 학생 및 학부모에게 수학여행의 의미와 중요성을 바르게 인식시키고 교육의 목적인 전인적 인격형성을 이룰 수 있도록 수학여행의 방향성을 제시하는데 그 목적이 있다. 이러 한 목적을 달성하기 위해 본 연구에서는 서울지역에 위치한 고등학교를 중심으로 수학여행 경험이 있는 고등학생을 모집단으로 설정하였고, 수 학여행을 가장 많이 실시하는 시기에 맞추어 설문조사를 실시한 후 총 629명의 유효표본을 최종 실증분석 자료로 이용하였다. 따라서 본 연구 는 다음과 같은 의의를 가진다. 첫째, 본 연구는 그 동안 수학여행에 관한 연구에서 잘 다뤄지지 않았 던 수학여행유형(테마)과 교육적 효과를 접목하여 연구를 진행하였다는 것이다. 기존의 연구들은 대부분 수학여행의 만족 또는 불만족 요인에 따른 개선방안 및 만족도 제고 방안에 대한 연구들로 한정되어 이루어져 왔다. 따라서 본 연구는 수학여행유형(테마)에 따라 학생들이 느끼는 지 각된 가치와 만족, 교육효과에 차이가 있으며, 수학여행의 교육적 효과를 제고시킬 수 있는 요인들을 실증분석을 통하여 검증하였다는데 의의를 가진다. 둘째, 2014년 발생한 세월호 침몰사고나 수학여행 시 발생하는 각종 안전사고들로 하여금 수학여행의 존폐여부에 대해 논란이 일고 있는 가 운데 수학여행이 가지는 교육적인 중요성 및 필요성을 인지시키고 수학 여행을 통
This study is to suggest directivity of school excursion, by providing school curriculum-related trips, so that students can foster autonomy, responsibility, self-directed learning ability, community spirit, health, and physical fitness to form well-rounded characteristics, which is the purpose of education. Therefore, the study intends not only to present model for influencing relationship between types of school excursion and perceived value, satisfaction, and effects on education, but also to verify correlations among those factors through empirical test. The first details to achieve this goal are as follows: First of all, concepts for school excursion, perceived value, satisfaction, and educational effects should be systematized through a variety of literatures and preceding researches. Secondly, theoretical models for types of school excursion, perceived value, satisfaction, and effects on education are to be developed and verified via empirical test. Thirdly, the study should analyze how different they are among students’ perceived value, satisfaction, and effects on education in accordance with types of school excursion. Fourthly, it is necessary to verify influential relationship between students’ perceived value and excursion’s satisfaction and educational effects. Fifthly, based on empirical test results, theoretical and practical implications should be suggested to both educational circles and travel-related businesses. Lastly, this study is to suggest significance and limitation of the study and give directivity for follow-up studies. In order to achieve the purpose of the study, the research was conducted with classified ranges: space, time, targets, and contents. First, range of space was limited to Seoul, and range of time was set in 2015 as standardized year. The range of targets was restricted to students who have participated in school excursion. As for range of contents, 5 chapters were composed according to the influential relationship between types of school excursion and perceived value, satisfaction, and educational effects. Details are as follows: As introduction, chapter 1 presents problems, and states purpose, range, and the methods of the study. With theoretical background, chapter 2 states theories in regard to relationships between each factor and perceived value, satisfaction, and educational effects of school excursion. In chapter 3, research model and hypothesis setting, definition for operant variables, methods for investigation and analysis, and survey compositions are elaborated based on theoretical backgrounds which were precedently researched models and survey designs. In chapter 4, as results of empirical test, it verifies demographic characteristics of investigation targets, credibility and validity of measurement, as well as research models and hypothesis. Also, it explains result of analysis and implications of the research based on the analysis. Chapter 5 is conclusion, which organizes results and implications of the study systematically; in addition, it suggests limitations and future direction of the research. In order to achieve the purpose of the study, both documentary study and empirical study run parallel. To begin with, the documentary study constitutes frame for empirical study, and systematizes theories regarding school excursion, perceived value, satisfaction, and educational effects by studying through domestic and international research papers, literatures, statistics, publications, and internet that are related to subject of the research. In empirical study, the survey which is able to measure variables quantitatively based on preceded researches was developed. Also, after selecting students in Seoul who have experience of school trip, the researcher conducted survey with self-administered questionnaire survey method, which type is to fill out their questionnaire by themselves after sufficient orientation. Returned surveys were executed with Frequency Analysis, Reliability Analysis, Factor Analysis, Correlation Analysis, AVOVA, and Regression Analysis, using PASW statistics 18.0 program. In addition, this research not only proposes models of influential relationship between types of school excursion and perceived value, satisfaction, and educational effects, but also verifies correlations among those factors. By doing this, the study is to suggest directivity of school excursion, as well as to make parents and teachers aware of meaning and significance of it. In order to achieve the goal, the researcher set high school students who have experience for school excursion within Seoul as population, and used 629 of valid samples as final empirical analysis data after conducting survey during the period when schools go on the excursion the most. Therefore, this study has importance as follows: First of all, this research proceeds with types of school excursion (theme) along with educational effects, which was not well dealt with in the research regarding school trips. Existing studies are mostly limited to satisfaction or dissatisfaction of school trips and how to improve dissatisfactory factors as well as improve satisfactory factors. Thus, this research has significance in that it proves there are differences among students’ perceived value, satisfaction, and educational effect in accordance with the theme of school trip; in addition, it verifies factors that can foster educational effects through empirical analysis. Secondly, this study also has importance in practical aspect since it emphasizes educational significance and necessity of school trip, and it also suggests direction for enhancing educational effects despite the fact that there is controversy whether schools should abolish school excursions due to negligent accidents including tragic Sewol ferry accident. Thirdly, in the recent process of change in the types of school trip -from large scale of existing excursion to small scale (class unit) of theme-based trip-, th
목차
표 목 차그림목차논문개요제 1 장 서론제 1 절 문제제기와 연구목적1. 문제제기2. 연구목적제 2 절 연구범위 및 연구방법1. 연구범위2. 연구방법제 2 장 이론적 배경제 1 절 수학여행1. 수학여행의 개념 및 특징2. 수학여행의 변천사3. 수학여행의 형태제 2 절 지각된 가치1. 지각된 가치의 개념2. 지각된 가치의 측정요소제 3 절 수학여행 만족 및 효과1. 만족의 개념2. 수학여행의 교육적 효과제 4 절 변수들간의 관계1. 수학여행과 지각된 가치, 만족, 교육적 효과간의 관계2. 지각된 가치와 만족, 교육적 효과간의 관계3. 만족과 교육적 효과간의 관계제 3 장 연구모형과 조사설계제 1 절 연구모형1. 연구모형2. 가설설정제 2 절 조사설계1. 조사 및 분석방법2. 설문지 구성3. 변수의 조작적 정의제 4 장 실증분석 결과제 1 절 기초자료분석1. 수학여행에 관한 일반적인 사항2. 수학여행유형(테마)에 대한 분석3. 수학여행 만족도에 대한 분석4. 신뢰성 검증5. 타당성 검증6. 상관관계 분석제 2 절 실증분석결과1. 수학여행 유형(테마)과 지각된 가치간의 관계2. 수학여행 유형(테마)과 만족간의 관계3. 수학여행 유형(테마)과 교육효과간의 관계4. 수학여행의 지각된 가치와 만족간의 관계5. 수학여행의 지각된 가치와 교육효과 간의 관계6. 수학여행 만족과 교육효과 간의 관계제 3 절 종합토의1. 분석결과의 요약2. 분석결과의 시사점제 5 장 결론참고문헌설문지ABSTRACT