본 연구는 장애인활동보조인의 심폐소생술 실습교육 효과를 검증하기 위하여 시행된 비동등성 대조군 유사 실험 연구이며 D시와 G시의 장애인활동보조인 교육생을 대상으로 실시하였다. 연구 참여자는 최종 연구대상자 실험군 31명, 대조군 31명으로 총 62명이며 자료수집 기간은 2016년 1월부터 2016년 3월까지였다. 연구도구는 심폐소생술 지식, 태도, 자신감, 학습만족도, 수행능력으로 심폐소생술 지식은 박소현(2002)과 이정화(2013)의 도구를 수정하여 사용하였으며 태도는 박세훈(2005)의 도구를, 자신감은 시각상사척도를 사용하였고 학습만족도는 정혜승(2005)의 도구, 수행능력은 오수일(2007)의 도구를 수정하여 사용하였다. 실험군과 대조군은 교육전에 지식, 태도, 자신감을 조사하였고 이론과 실습 교육 후에는 지식, 태도, 자신감, 학습만족도, 수행능력을 조사하였다. 수집된 자료는 IBM SPSS Statistics 20.0 프로그램을 이용하여 실수와 백분율, 평균, 표준편차, χ²-test, Fisher’s exact test, 독립 t-test, 대응 t-test로 분석하였다.
주요결과는 다음과 같다. 1.실습교육을 받은 실험군과 받지 않은 대조군의 심폐소생술 지식 간에는 유의한 차이가 있었다(p<.001). 2.실습교육을 받은 실험군과 받지 않은 대조군의 심폐소생술 태도 간에는 유의한차이를 나타내지 않았다(t =-1.38, p=.170). 3.실습교육을 받은 실험군과 받지 않은 대조군의 심폐소생술 자신감 간에는 유의한 차이를 나타내지 않았다(t=-1.96, p=.054). 4.실습교육을 받은 실험군과 받지 않은 대조군의 심폐소생술 학습만족도 간에는 유의한 차이가 있었다(p<.001). 5.실습교육을 받은 실험군과 받지 않은 대조군의 심폐소생술 수행능력 간에는 유의한 차이가 있었다(p<.001).
결론적으로 심폐소생술 실습교육을 받은 실험군과 실습교육을 받지 않은 대조군 간에는 지식과 학습만족도, 수행능력에 유의한 차이가 나타나 실습교육의 중요성을 알 수 있었다. 실험군의 지식은 교육 전 8.5±2.48에서 교육 후 16.5±1.92로 증가하였고 학습만족도는 실험군 49.6±4.12, 대조군 41.7±7.55점으로 유의한 차이(t=-5.15, p<.001)를 보였고 수행능력은 실험군 29.2±4.12, 대조군 19.2±4.61점으로 유의하게 차이가 나타나(t=-9.02, p<.001) 심폐소생술의 효과적인 교육이 되기 위해서는 이론과 실습교육을 병행하여 실시하고 반복학습을 통하여 태도와 자신감을 향상 시킬 수 있는 프로그램이 필요하다고 본다.
The following study is a quasi-experiment of non-equivalence control group conducted to test for the effect of cardiopulmonary resuscitation (CPR) training of the helpers for the disabled. The subjects of the experiment were trainee helpers for the disabled in cities D and G. The participants were divided into an experimental group of 31 people and a control group of 31 people, making up a total of 62. Data collection would last from January, 2016 to March, 2016. The research apparatuses would be the knowledge, attitude, confidence, satisfaction, and performance of CPR. For knowledge, we modified the research apparatuses by Park So-hyun (2002). and Lee Jeong-hwa (2013).
For attitude, we referred to Park Se-hoon (2005). For confidence, the research used the visual analogue scale. For satisfaction, it referred to the research of Chung Hye-seung (2005) and for performance, modification of the research by Oh Soo-il (2007). prior to research, the participants were surveyed on their knowledge, attitude, confidence, satisfaction and performance. The same was done after a series of theoretical and practical training. Collected data were analyzed using the IBM SPSS Statistics 20.0 program in terms of their actual values, percentage, mean, standard deviation, x²-test, Fisher’s exact test, independent t-test and corresponding t-test.
The main results were as follows: 1. There was a statistically significant difference observed between the experimental group which received practical training and control group that did not in terms of their knowledge on CPR (p<0.001). 2. There was no statistically significant difference observed between the experimental group which received practical training and the control group that did not in terms of their attitude toward CPR (t=-1.38, p= .170). 3. There was no statistically significant difference observed between the experimental group which received practical training and the control group that did not in terms of their confidence in CPR (t=-1.96, p= .054). 4. There was a statistically significant difference observed between the experimental group which received practical training and the control group that did not in terms of their learning satisfaction with CPR (p<0.001). 5. There was a statistically significant difference observed between the experimental group which received practical training and the control group that did not in terms of their performance of CPR (p<0.001).
In conclusion, there were statistically significant differences to be observed between the experimental group with CPR training and the control group without on measures such as knowledge, learning satisfaction and performance. This was testament to the importance of practical training. The knowledge of the experimental group increased from 8.5±2.48 before training to 16.5±1.92 after training, learning satisfaction from 41.7±7.55 to 49.6±4.12 (with a statistically significant difference of t=-5.15, p<.001), and performance from 19.2±4.61 to 29.2±4.12 (with a statistically significance difference of t=-9.02, p<.001). For CPR training to be effective, there must be both theoretical and practical training done together, and through repetition learning enhance the attitude and confidence of the trainees participating in the program.
목차
제1장 서론 11. 연구의 필요성 12. 연구 목적 43. 연구가설 44. 용어 정의 5제2장 문헌고찰 91. 심폐소생술 교육 92. 장애인활동보조인 12제3장 연구 방법 141. 연구 설계 142. 연구 대상 및 조사기간 143. 연구 도구 154. 연구 절차 165. 자료 분석 20제4장 연구결과 211. 대상자의 일반적 특성 및 동질성검증 232. 가설검증 24제5장 논의 29제6장 결론 및 제언 341. 결론 342. 제언 35참고문헌 36ABSTRACT 41부록 44감사의 글 72