메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

정숙현 (부경대학교, 부경대학교 대학원)

지도교수
한지원
발행연도
2016
저작권
부경대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수3

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to see Korean EFL(English as Foreign Language) learners'' overall awareness of metadiscourse and pragmatic competence. For this, it examined 20 Ph. D theses and investigated the way in which they used hedges and boosters; 10 were written by Korean EFL students and the other 10 were written by English native research students. Due to the fact that the writing style can be affected by writers'' major, data were collected from 3 different fields; English language and literature, Business, Engineering. It used a corpus of over 2,000 pages and 0.54 million words.
The findings in the quantity analysis show that both Korean students and English native speakers use more hedges than boosters in their doctoral dissertation. As for using hedges, Korean EFL students employ more hedges than English native speakers. This result can be interpreted that Korean students are much conscious of readers'' evaluation, so they are cautious when they claim a proposition.
The quality analysis suggests that Korean EFL students and English native speakers have different preference of employing words. In the use of auxiliary, English native speakers prefer ‘may’, but Korean students like ‘should’ the most. The Korean students'' use of ‘should’ indicates their lack of pragmatic competence, because they use ‘should’ with the same meaning as ‘must’. In addition, Koreans do not prefer using ‘know’ and ‘think’ but intensively employ ‘show’. Moreover they frequently use impersonal phrase to indicate the proposition is not a personal opinion. Consequently, it can be said that Korean EFL students can not utilize diverse verbs and they are reluctant to write a strong assertion.
Through the use of hedges and boosters, Korean students reveal their pragmatic competence and vocabulary skills are not enough. It means they are not bad at English writing but unskilful at applying appropriate words in writing. To achieve better pragmatic competence, explicit education on the concept of metadiscourse and the pragmatic function of vocabulary not limited to dictionary meaning should be recommendable.

목차

Ⅰ. 서론 1
Ⅱ. 이론적 배경 및 연구 방법 6
2.1. 상위담화(metadiscourse) 6
2.1.1. 상위담화의 정의 6
2.1.2. 상위담화의 분류와 기능 7
2.2. 유보어(hedges)와 강조어(boosters)의 개념과 분류 11
2.2.1. 유보어의 개념과 기능 11
2.2.2. 강조어의 개념과 기능 12
2.2.3. 본 연구에 유보어와 강조어 분류 기준 13
2.3. 연구 방법 18
2.3.1. 분석 자료 18
2.3.2. 분석 방법 18
Ⅲ. 결과 및 논의 21
3.1. 발생 빈도와 단어 개수 21
3.1.1. 전체 발생 빈도 21
3.1.2. 유보어 빈도 24
3.1.3. 강조어 빈도 25
3.1.4. 단어 개수 26
3.2. 어휘 분석 27
3.2.1. 유보어 상위 빈도 어휘와 특징 27
1) 서법성과 개연성 29
2) 동시성 34
3) 선호 동사 36
4) 비인칭 구문 38
5) 선호 부사 40
3.2.2. 강조어 상위 빈도 어휘와 특징 41
1) 편중된 동사 사용 42
2) 인지 동사의 부족 43
Ⅳ. 결론 45
참고문헌 48
부록1 52
부록2 54

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0