지식과 정보가 고부가가치를 창출하는 지식기반사회의 진입은 인적 자원이 국가 경쟁력의 원천으로 작용하게 되었고, 이에 인적 자원이 구비해야 할 능력으로서 ‘핵심역량’은 교육의 새로운 패러다임으로 등장하였다. 이와 같은 흐름에서 최근 대학교육에 있어서도 기존의 학문중심교육에서 벗어나 지식기반사회에서 요구되는 핵심역량을 중심으로 교육에 대한 질적 기준을 마련하고 있다. 이러한 전환의 중심에는 우리나라 고등교육 재정지원 사업의 일환인 학부교육선도대학육성사업(ACE)이 있으며, 이 사업에서는 ACE사업 선정 대학들에게 핵심역량 중심 교육을 요청하고 있다. 따라서 본 연구에서는 2010-2014년도 32곳의 ACE사업 선정대학들이 강조하는 핵심역량과 그 핵심역량을 실현시키기 위한 전략들에 대해 살펴보고, 이 실천 전략들이 지닌 교육적 함의에 대해 탐색해보고자 하였다. 먼저 ACE사업 선정대학에서 강조하는 핵심역량을 분석하기 위하여 ACE사업 선정 대학들이 제출한 사업계획서 및 관련 문헌들의 내용분석을 통해 분석기준을 마련하였다. 이를 준거로 삼아 ACE사업 선정대학들을 패널별로 구분(수도권, 지방)하여 분석을 실시한 결과는 다음과 같다. 2010-2014년도 수도권 ACE대학 10곳과 지방 ACE대학 22곳에서 강조하는 핵심역량을 분석한 결과, 고등교육단계에서 육성되어야 할 역량으로 가장 강조하는 핵심역량은 ‘창의융합역량’으로서, 지방 ACE대학 한 곳을 제외한 모든 대학에서 강조하고 있었다. 다음으로 많이 강조하고 있는 핵심역량으로서 수도권 ACE대학은 ‘글로벌역량’과 ‘의사소통역량’이 각 8곳에서 언급되었으며, 지방 ACE대학은 20곳에서 제시하고 있는 ‘글로벌역량’ 인 것으로 나타났다. 이후로는 수도권 ACE대학과 지방 ACE대학에서 강조하는 핵심역량이 미미한 차이를 보여, 수도권 ACE대학에서는 ‘전공직무역량’과 ‘리더십역량’, ‘인성역량’은 각각 5곳의 대학에서, ‘자기관리역량’은 4곳의 대학에서 제시되었다. 지방 ACE대학에서는 ‘인성역량’이 18곳에서 언급되었고, 이어서 ‘전공직무역량’(15곳), ‘리더십역량’(12곳), ‘의사소통역량’(9곳) 순으로 나타났다. ‘문화예술역량’은 수도권과 지방 ACE대학 모두 가장 낮게 나타난 핵심역량으로서 수도권 ACE대학은 10곳 중 3곳에서, 지방 ACE대학은 22곳 중 단 2곳의 대학에서만 제시되어 있었다. 다음으로 ACE대학들이 강조하는 핵심역량을 구현하기 위한 실천 전략들을 분석하기 위해 교양교육과정과 전공교육과정영역에서 핵심역량별로 구분하여 살펴보았다. ACE대학들은 교양교육과정에서 창의융합역량 구현을 위한 실천 전략으로는 다양한 융·복합 성격의 교양교과목 개발과 강좌개설, 기초교양교육의 강화와 더불어 실시하는 문화예술교육이 있다. 글로벌역량 구현을 위한 실천전략으로는 수준별 수업지원, 글로벌 체험프로그램 운영, 다문화 관련 강좌개설 등을 통해 외국어 구사능력 함양과 문화적 다양성을 경험할 수 있는 기회를 제공하였다. 의사소통역량 구현을 위한 가장 실질적인 전략으로서 전담부서(기구)를 운영하였으며, 쓰기 교과목을 교양필수교육과정에 편성하여 이수하도록 하였다. 전공직무역량 구현을 위해서는 산업계 전문가를 대학교육에 참여시키는 것과 학생들이 재학 중 사회에서 요구하는 직무수행역량을 갖출 수 있도록 교육을 실시한 다음, 학습자의 성취결과에 따라 수준별로 인증해주는 제도의 운영이 있다. 리더십역량 구현을 위한 실천적 전략으로는 공동체 생활을 통해 리더십을 함양할 수 있는 정주대학(Residential College)의 운영과 롤모델을 제시하여 비전 및 도전의식을 고취시키는 명사초청특강이 있다. 인성역량 함양을 위한 전략으로는 바롬인성 Ⅲ프로그램의 프로젝트 중심학습을 적용한 실천중심의 인성교육이 대표적이다. 한편, 전공교육과정에서 창의융합역량 구현을 위해서는 교양교육에서와 마찬가지로 다양한 융·복합전공교과목을 개발하여 운영하고, 이와 더불어 융·복합 전공트랙과 융·복합전공과정을 개설하였다. 그리고 교육이수제도를 다양화하였고, 캡스톤 디자인 교과목을 강화하였다. 글로벌역량 구현을 위한 실천전략으로는 전공영어강의를 강화하여 운영함으로써 전공내용을 학습함과 동시에 영어능력을 향상시킬 수 있도록 하였다. 또한, 해외단기연수, 학술교류, 교환학생제도 및 복수학위제도, 국제 공동강좌 개발 등 해외대학과의 상호교류 프로그램 운영을 통해서 학생들의 글로벌역량 제고에 노력을 기울이고 있다. 전공직무역량 구현을 위해 가장 많이 실천하고 있는 전략으로는 산학연계 전공교육과정의 운영이 있으며, 구체적으로는 산학협력중점교수제(현장교수제)의 도입과 확대 실시, 산학연계교과목의 개발 및 강의개설, 인턴십교육의 강화 등이 있다. 또 다른 전략으로는 ABEEK, AACSB와 같은 학문별 인증제도 운영의 통해 실무역량 제고 및 교육의 질 관리 체계를 정립하였다. 끝으로 자기관리역량의 실현을 위해서는 PBL, TBL, CBL의 교수학습방법을 적용한 문제해결형 자기 주도적 전공교육과정을 운영하고 있다. 이렇듯 ACE대학들은 학생들의 핵심역량 육성을 위해 다채로운 실천 전략을 수행하고 있다. 핵심역량에 기반을 둔 실천 전략들은 창의성과 총체적 사유능력을 함양시킬 수 있는 융·복합 교육내용을 강조하고 있으며 액션러닝, PBL, TBL, CBL 등 학습자의 실질적 능력습득을 위한 교수학습 방법으로의 전환이 이루어지고 있다. 그리고 실천적 지식과 학습자의 수행성을 강조하는 실천 중심의 교육 및 교육과정에서부터 학습 성과까지 체계적인 교육의 질 관리를 위한 시스템을 구축하고 있다. 또한, 학사 및 교원제도 등 제도적 측면에서 혁신적 변화를 가져왔으며, 온라인 교육 플랫폼 구축을 활성화시킴으로써 미래 정보화 사회 필요한 역량개발에 중점을 둔다는 점에서 이들이 지닌 교육적 가치는 크다고 할 수 있다. 이렇듯 우리나라 고등교육단계에서의 핵심역량 기반 교육은 ACE사업과 같이 정부의 고등교육 재정지원 사업을 통해 이루어지고 있으며, 선도적 핵심역량 기반 교육과정 모델 또한 ACE대학을 중심으로 형성되고 있다. 따라서 향후 각 대학에서 핵심역량을 적극적으로 도입하여 운영할 수 있도록 정부의 재정지원 사업을 확대 실시할 필요가 있다. 그리고 대학에서의 역량기반 교육과정 운영사례 및 방향 제시, 역량기반 고등 교육과정 모형 개발 등을 통해 대학들이 핵심역량 교육을 실천하는 데 있어 실질적인 도움을 줄 수 있는 방안이 강구되어져야 할 것이며 이에 대한 지속적 연구가 필요하다.
The entry of a knowledge-based society that the knowledge and information create a high-value allows the human resource to perform as a resource of national competitiveness. Hence, the ‘core competencies’, which is a required ability to human resource appears as a new paradigm of education. Also, a current college education has been setting a quality standard for education based on core competencies which are asked in a knowledge-based society, leaving conventional discipline-centered education. Advancement of College Education(ACE), as a part of Higher education finance support project, is situated at the center of this transition. They request core competencies centered education to the universities participating in the ACE project. Therefore, this research will investigate core competencies that were emphasized by thirty-two universities participating in the ACE project from 2010 to 2014 and explore educational implications of strategies for realization. To begin with, the standard of analysis was developed to analyze core competencies that universities participating in the ACE project are stressing by content analysis of their business plan and related document. The results based on the analysis with categorized universities by panel(metropolitan area, non-metropolitan area) is as follows. After analyzing core competencies which are marked by ACE university, ten in metropolitan area and twenty-two in the non-metropolitan area from 2010 to 2014, ‘creativity cohesion competency’ was the most important competency to be developed at the higher education level. They have been stressing about this except for one ACE university in the non-metropolitan area. ACE universities in the metropolitan area suggested ‘ global competence” and ‘communicative competency’ in eight places after ‘creativity cohesion competency’ and ACE universities in the non-metropolitan area proposed ‘global competence’ in twenty places. In other criteria, there is a fine line of the core competencies that are marked by ACE university in the metropolitan and non-metropolitan area. In ACE university in the metropolitan area, ‘job competency’ and ‘leadership competency’ was suggested five places respectively, and ‘self-regulation competency’ was proposed in four places. In ACE university in the non-metropolitan area, ‘personality competency’ came up in eighteen places. It appeared ‘specialty job competency’(fifteen places), ‘leadership competency’(twelve places), and ‘communicative competency’(nine places) in order. As ‘Culture art competency’ is the lowest suggested core competencies both ACE universities in the metropolitan area and non-metropolitan area, it is only proposed from three places out of ten places at ACE university in the metropolitan area and two places out of twenty-two places at ACE non-metropolitan area. Next, general education curriculum and specialty curriculum areas were categorized by core competencies to analyze its’ practical strategy for the realization that is highlighted by ACE universities. For the practical strategy of creativity cohesion competence, there is a various convergence characteristic development of liberal arts, opening class, and culture artistic education which is carried out by reinforcement of basic liberal arts education. For global competency, various offers were provided such as differentiated education support, global experiential program, multi-culture related class to help them improve foreign language skills and experience a cultural diversity. As the most practical strategy for the communicative competency, complete charge department(organization) was managed, and writing course was organized in the compulsory liberal art curriculum to make them complete it. For a specialty job competency, the system such as inviting an industrial expert to a college education, educating students which allow them to achieve requested specialty job competency by society and approves them by the achievement they obtained, while they are in school is considered. Leadership competency can be realized with the management of Residential College, which allows developing leadership and special personage lecture which inspires prospect and challenging spirit by providing role-model, engaging with the community. For achieving personality competency, the practice centered personality education is a representative strategy, applying a project centered education of the Right personality program Ⅲ. Meanwhile, Convergence and integration related major and the curriculum was invented and managed to realize a creativity cohesion competency in specialty education curriculum , as well as liberal education. Also, they diversified an educational system and intensified Capstone design module. As practical strategies for the realization of global competency, they reinforced English major course to enhance English ability, while they study the contents. In addition, diverse attempts such as short-term overseas training program, student exchange program, dual degree system, and development of joint international lecture are carried out to improve student’s global competency through mutual interchange program with foreign universities. School-work links specialty education curriculum is used the most to materialize a job competency, specifically the introduction and expansion of Industry-University Collaboration priority professor system(on-site professor system), development of school-work links subject, opening a lecture and reinforcement of internship education. Another strategy is the management of task competence improvement and quality of education, running educational certificate systems like ABEEK and AACSB. Last but not least, problem solving self-directed specialty education curriculum is run to materialize a self-regulation competency, applying a teaching-learning method of PBL, TBL, and CBL. Thus, ACE universities have been carrying out a various practical strategy to promote student’s core competencies. The practical strategies based on core competencies have been pointed out contents of convergence education which build up creativity and ability of overall thinking, switching over teaching-learning method to achieve learner’s practical ability such as action learning, PBL, TBL, and CBL. From education and educational curriculum to achievement, the system has set to manage the quality of education systemically, emphasizing practical knowledge and performance of learner. Also, it brought innovative changes of an institutional aspect like bachelor’s degree or teacher system. As it activates the establishment of online education platform, their educational implication is remarkable considering their focus on competence improvement for the future information-oriented society. This research is what suggests more specific and more visualized theoretical alternative in the operation of Korean higher education based core competencies through analyzing it. ACE universities emphasize that with consideration on the educational implication of practical strategy. Therefore, the result can be utilized as positive data which can be referred in the introduction and application core competencies curriculum at the universities hereafter.
목차
국문요약Ⅰ. 서론 = 11. 연구의 필요성 및 목적 = 12. 연구문제 = 4Ⅱ. 이론적 배경 = 51. 고등교육에서의 핵심역량 = 52. 대학생의 핵심역량과 학부교육선도대학육성사업(ACE) = 113. 대학생 핵심역량진단(K-CESA) = 19Ⅲ. 연구방법 = 241. 분석대상 및 영역 = 252. 분석방법 = 27Ⅳ. 연구결과 = 331. ACE대학에서 강조하는 핵심역량 = 332. 핵심역량 구현을 위한 실천전략 = 393. 핵심역량 구현을 위한 실천전략에서의 교육적 함의 = 97Ⅴ. 결론 및 제언 = 108참고문헌 = 115ABSTRACT = 126<부록> 2010-2014년도 ACE대학의 핵심역량 = 130