본 연구는 초임교사의 낮은 교직수행능력 및 교직적응에 대한 문제의식을 토대로 이에 영향을 미친다고 알려진 교장의 수업지도성, 교사학습공동체의 중요성을 실증적으로 밝히고, 특별히 다른 학교급에 비해 초임교사에 대한 관심이 적었던 고등학교 수준에서 이를 탐색해보고자 수행되었다. 이를 위해 한국교육개발원의 「학교교육 실태 및 수준 분석」의 2012년 일반고등학교 조사자료 가운데 초임교사 398명의 응답자료를 최종 분석에 활용하였다. 분석에 사용한 문항은 교장의 수업지도성 12문항, 교사학습공동체 6문항, 초임교사의 교수효능감 5문항, 총 23문항이다. 선행연구에 근거하여 교장의 수업지도성에 대한 문항은 학교미션정의, 수업프로그램관리, 교사전문성 개발 촉진, 긍정적 학습풍토 조성으로 하위요인을 구성하였다. 교사학습공동체는 규범과 가치공유, 교사 간 집단학습 및 협력으로 구분하였으며, 초임교사의 교수효능감 문항은 조사자료에서 관련 문항을 선별하여 활용하였다. 분석방법 및 절차는 다음과 같다. 먼저 기술 통계 분석과 t검증 및 분산분석을 실시하여 고등학교 초임교사가 인식한 교장의 수업지도성, 교사학습공동체, 교수효능감 수준과 교사 배경변인에 따른 인식 수준의 차이를 분석하였다. 그리고 구조방정식모형, 매개효과 분석을 통해 교장의 수업지도성과 교사학습공동체가 초임교사의 교수효능감에 미치는 영향을 분석하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 고등학교 초임교사는 교장의 수업지도성, 교사학습공동체, 자신의 교수효능감에 대해 긍정적으로 인식하고 있었다. 배경변인별 차이 분석 결과 남교사이며, 학력이 높을수록, 교육대학원 출신이며, 담임을 맡지 않은 초임교사가 수업지도성과 교사학습공동체에 대해 긍정적으로 인식하였으며, 특별히 교직경력이 축적될수록 수업지도성, 교사학습공동체, 교수효능감에 대해 더 긍정적으로 인식하는 것으로 나타났다. 둘째, 변인 간 영향관계에 있어 교장의 수업지도성이 초임교사의 교수효능감에 미치는 직접효과는 통계적으로 유의미하지 않았다. 반면에 교장의 수업지도성이 교사학습공동체를 매개로 하여 초임교사의 교수효능감에 간접적으로 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 분석 결과를 통해 도출한 시사점은 다음과 같다. 첫째, 초임교사의 교직수행능력을 제고하기 위해서는 교사 개인의 특성에 따른 맞춤형 지원이 필요하다. 둘째, 교사 간 전문적 협력활동이 학교문화로 자리 잡을 수 있는 제도적 기반을 강화할 필요가 있다. 셋째, 교장이 학교환경에 적합한 지도성을 발휘할 수 있도록 특화된 교장연수를 제공하는 등 초임교사에 대한 지속적 지원을 보장하기 위한 방안이 마련될 필요가 있다.
This research is based on the challenge of beginning teachers’ low practical ability and adaptation to teaching profession, thereby, seeks to reveal the importance of instructional leadership and teacher learning community that is known to influence the problem. Specifically, it is conducted in the high school level which did not receive much attention. Survey data of 398 beginning high school teachers collected by KEDI in 2012 as part of “An Analysis of the Level of School Education and Its Actual Conditions” is utilized. Based on the previous literature, twelve questions on principal’s instructional leadership are composed of: definition of school mission, class program management, promotion of teacher profession development, and creation of positive learning environment. Other six questions regarding teacher learning community are divided into sharing of norms and values, collective learning and cooperation among the teachers. While the rest of five questions on beginning teachers’ teaching efficacy is utilized from relevant items in the survey data. Methodology and procedure is as follows. First, difference on the level of awareness of beginning teachers between principal’s instructional leadership, teacher learning community, teaching efficacy and teacher’s background variable is analyzed using descriptive statistics, t-test and ANOVA. Also, the influence of instructional leadership of the principal and teacher learning community on the beginning teachers’ teaching efficacy is analyzed using structural equation model and mediated effect analysis. The result shows high school beginning teacher has recognized positively the principal’s instructional leadership, teacher learning community, and one’s own teaching efficacy. The background variable shows a beginning teacher who: is a male, has a higher academic background, is from graduate school of education, and is not assigned as a homeroom teacher recognizes instructional leadership and teacher learning community positively. Especially, more positive recognition is found through accumulation of teaching experience. Second, the direct impact of principal’s instructional leadership on beginning teachers’ teaching efficacy does not show statistical significance. On the other hand, principal’s instructional leadership is found to have indirect effect on beginning teachers’ teaching efficacy by using teacher learning community as mediation. Implications of the research are the following. First, tailored support specific to the characteristics of each teacher is required to improve performance. Second, institutional framework needs to be strengthened in order to establish professional activities among the teachers as a school culture. Lastly, it is necessary for the principals to prepare plans, such as specialized training, to ensure continuous support for beginning teachers which can enable them to present leadership appropriate to school environment.
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 43. 연구의 제한점 5Ⅱ. 이론적 배경 61. 교장의 수업지도성 6가. 수업지도성의 개념 6나. 수업지도성의 구성요인 102. 교사학습공동체 13가. 교사학습공동체의 개념 13나. 교사학습공동체의 구성요인 163. 초임교사의 교수효능감 18가. 초임교사의 개념 18나. 초임교사의 특성 19다. 초임교사 교수효능감의 정의 21라. 초임교사의 특성과 초임교사 교수효능감에 영향을 미치는 요인 224. 교장의 수업지도성, 교사학습공동체, 초임교사 효능감 간 관계 23Ⅲ. 연구방법 261. 분석 자료 및 연구대상 262. 조사도구 28가. 조사도구에 대한 이론적 근거 28나. 조사도구의 신뢰도 및 타당도 검증 결과 293. 분석 절차 및 방법 334. 연구 모형 36Ⅳ. 연구결과 해석 및 논의 371. 교장의 수업지도성, 교사학습공동체, 교수효능감에 대한 고등학교 초임교사의 인식 수준 및 교사 배경변인에 따른 차이 분석 37가. 수업지도성에 대한 인식 37나. 교사학습공동체에 대한 인식 41다. 교수효능감에 대한 인식 442. 수업지도성, 교사학습공동체, 교수효능감 간 관계 47가. 연구변인의 기초통계분석과 상관관계 47나. 구조적 관계 모형의 적합도 분석 결과 49다. 변인 간 구조적 영향관계 분석 503. 교사학습공동체의 매개효과 분석 결과 524. 종합논의 54가. 초임교사가 인식한 교장의 수업지도성, 교사학습공동체,교수효능감에 대한 논의 54나. 교장의 수업지도성, 교사학습공동체, 초임교사 교수효능감 간 영향관계에 대한 논의 57Ⅴ. 결론 및 시사점 611. 요약 612. 결론 및 제언 62참 고 문 헌 65국 문 초 록 76ABSTRACT 78