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학위논문
저자정보

이경은 (경희대학교, 경희대학교 대학원)

지도교수
변정우
발행연도
2016
저작권
경희대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

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이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

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본 연구는 최근 항공산업에서 새로운 시장으로 자리 잡은 저비용항공사들의 차별화된 조직관리를 기반으로 한 서비스전략 도출과 인적의존도 및 인적자원의 개발과 활용이 큰 산업적 전략으로 필요한 저비용항공사들의 중장기적 발전모델에 기초가 되는 인적자원관리 차원에서 진행되었다. 특히, 저비용항공사의 에어스케이프 및 종사자들의 브랜드 인식, 주관적 경력성공 등에 대한 연구의 필요성이 요구되고 있음을 주목하여 저비용항공사의 조직관리와 이를 바탕으로 한 서비스개선 전략 구축에 대한 연구의 필요성에 기초하여 저비용항공사의 특성에 기인한 경영적 특성과 저비용항공사의 물리적 환경으로 구성된 에어스케이프로부터 발생되는 종사자들의 브랜드인식을 측정하고자 하였다. 저비용항공사의 특성에서 발생하여 종사원의 내부에서 생성된 브랜드인식 수준이 종사자 개인의 주관적 경력 성공에 미치는 영향을 검증하고자 하였으며, 개인적 차원에서 경력관리를 통해 저비용항공사의 브랜드인식과 개인의 주관적 경력성공인식의 관계에의 조절효과를 검토하고자 하였다. 개별적 연구목적 달성을 토대로 저비용항공사의 종사원들이 지각하는 에어스케이프와 브랜드인식 및 주관적 경력성공, 프로틴 경력태도의 작용 등을 검증함으로써, 저비용항공사 종사원들의 효과적 관리를 위한 에어스케이프 구성 및 관리전략을 도출하고, 저비용항공사 종사자들의 인식과 태도, 행동 등의 관계에 관한 이론적?실무적 시사점을 도출하여 제안하고자 하는 바는 다음과 같다.
첫째, 저비용항공사의 종사원들이 지각하는 항공사의 에어스케이프, 즉 물리적 환경 요소들은 브랜드 신뢰와 브랜드 몰입의 기초가 되는 요소로써 확인할 수 있었다. 저비용항공사 종사원들 또한 종사하는 기업에 대하여 인식하는 서비스스케이프 관점의 에어스케이프 수준에 따라 기업의 브랜드를 인식하는 수준에 긍정적인 효과를 발생시키고 있음을 의미한다. 특히 본 연구에서는 에어스케이프를 물리적 관점에서의 하드웨어와 서비스 요소 차원의 소프트웨어, 대인적 특성에 기인한 소셜웨어 등으로 구분하여 살펴보았는데, 이들 중 특히 물리적 관점에서의 하드웨어가 주요한 영향인자로 검정되었으며, 소셜웨어 또한 하드웨어와 함께 주요한 영향요인으로 검증되었다. 다만, 저비용항공사의 종사원들이 지각하는 소프트웨어에 대한 인식수준은 브랜드에 대한 신뢰나 몰입 등 브랜드 인식에 영향을 나타낼만한 수준에는 미치지 못하는 것으로 파악되었다. 다시 말해 저비용항공사에 종사하는 종사원들은 하드웨어 및 소셜웨어에 대해서는 높은 지각수준을 나타내는 반면에 소프트웨어에 대한 지각수준은 상대적으로 낮은 것으로 해석된다.
둘째, 저비용항공사 종사원들이 인식하는 브랜드에 대한 신뢰는 브랜드에 대한 몰입에 직접적이면서 강한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 그리고 브랜드에 대한 몰입은 브랜드 시민행동에 직접적인 영향을 미치는 영향인자로 확인되었다. 본 연구를 통해 나타난 결과는 브랜드 신뢰는 몰입에, 브랜드 몰입은 브랜드 시민행동에 각각 인과하는 결과로 나타남에 따라 종사원의 브랜드 인식에 대한 학술적 플랫폼을 제공하는 계기가 되었다고 사료된다. 특히 향후 계속될 종사원의 브랜드 인식에 대한 관리적 접근방법의 차원에서 그 구조적 관계를 제공하는 연구자료로써 활용이 가능할 것이다.
셋째, 브랜드에 대한 신뢰와 브랜드에의 몰입, 브랜드 시민행동 등의 항공사 브랜드 인식 수준은 경력만족이나 직무만족 등 종사원 개인의 주관적 경력성공에 개별적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 확인되어 선행연구(Hall & Chandler, 2005)와 유사한 결과로 검증되었다. 특히, 브랜드 몰입은 경력만족과 직무만족에 매우 큰 영향을 미치는 결정인자로 검증되었고, 많은 선행연구들과 마찬가지로 종사원들이 인식하는 브랜드에 대한 몰입정도는 스스로의 만족과 직접적으로 연계되는 기업의 핵심적 역량으로 작용한다는 결과로 도출되었다. 따라서 저비용항공사에서는 브랜드 몰입 수준이 주관적 경력성공 여부에 직결되는 주요한 요인임을 상기하여 종사원의 브랜드 몰입을 유발하는 다양한 마케팅 활동과 기업 내부의 다양한 프로그램의 구비, 끊임없는 브랜드 관리에 심혈을 기울여야 할 것이다. 또한, 브랜드 시민행동은 경력만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 확인되었는데, 브랜드 시민행동은 신뢰와 몰입과 같이 브랜드에 대한 핵심적 역량으로 필요로 요구되는 구성항목은 아니지만 저비용항공사의 장기적 발전을 위한 브랜드 관리에 필요한 주요한 쟁점이다. 한편, 브랜드에 대한 신뢰수준은 오히려 직무만족에 부정적인 영향을 미치는 것으로 검증되었는데, 저비용항공사는 국내에서 대형항공사의 틈새시장에 기초하여 저비용·고효율의 상업적 목적을 달성하기 위한 경영적 접근과, 이를 위하여 필요한 원가절감 및 서비스차별화(상향적 차별화가 아닌 제품적·차원적 차별화)를 바탕으로 시장점유를 시도한 경영적 특성을 가지고 있다보니, 저비용항공사에 속한 종사원들의 경우, 기업에 대한 신뢰 및 애착과 더불어 상대적 상실감이나 취약함을 지각하고 있는 상태로 볼 수 있다. 때문에 종사원들이 지각하는 신뢰와 주관적 경력수준인 직무만족 간 관계가 부정적으로 나타날 수 있는 경우로 해석할 수 있다.
마지막으로, 저비용항공사 종사원의 브랜드 인식과 주관적 경력성공 간 관계에 대한 프로틴 경력태도의 조절효과 검증 결과, 브랜드 인식과 경력만족 간 관계에서 프로틴 경력태도가 주요한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 특히, 프로틴 경력태도 중 자기주도성은 브랜드에 대한 신뢰와 경력만족의 관계, 브랜드에 대한 몰입과 경력만족의 관계, 브랜드 시민행동과 경력만족의 관계 등을 약화시키는 조절적 역할을 하는 것으로 검정되었고, 자기주도성 스스로가 경력만족에 유의한 영향을 미치는 영향인자로 검증되었다. 즉, 자기주도적 성격의 프로틴 경력태도는 저비용항공사에 대한 브랜드의 인식과 경력만족 간 관계에 있어 경력관리를 위한 자기주도성 인식의 문제와 결부되면서 기존의 관계를 약화시키는 문제를 야기할 수 있음을 의미한다. 연구결과의 해석에 기초하여 볼 때, 저비용항공사 종사원들은 자신이 속한 항공사에 대한 브랜드적 신뢰와 몰입 수준이 높고, 이로 인해 나타나는 경력만족과 직무만족 등 주관적 경력성공의 판단이 긍정적이나, 개인적 프로틴 경력관리의 차원에서는 브랜드 인식으로 인해 경력적으로 만족하는 브랜드의 역할이 감소하게 되는 결과를 예상할 수 있다. 결국 저비용항공사가 가지는 브랜드적 취약점이 종사원으로 하여금 프로틴 경력태도나 경력관리에 대한 부정적 역할을 나타내고 있음을 의미한다. 저비용항공사의 운영 및 관리의 차원에서 구성원들의 경력태도와 주관적 만족수준을 향상시키기 위하여 물리적 환경요소를 개선한 브랜드 관리가 필요함을 의미하며, 아직은 저비용항공사 종사원들이 프로틴 경력 관리의 차원에서는 저비용항공사의 브랜드로 인해 만족수준이 저하되고 있음을 의미하는 결과로 사료된다.
본 연구는 연구의 과정 및 절차에 대한 몇 가지 한계점을 가지고 있는데, 먼저, 본 연구는 저비용항공사를 중심으로 한 연구이기에 국내 저비용항공사 전체를 대상으로 하는 전수 표본조사를 실시하고자 하였으며, 각 항공사에 동일한 설문표본을 얻고자 하였으나 항공사별로 종사원들이 불규칙하게 근무하고 있던 점, 항공사별로 종사원들의 반응이 동일하지 않은 문제, 각 항공사들이 가지고 있는 경영상의 문제들로 인해 조사표본이 균등하지 않고 몇몇 항공사의 표본이 상대적으로 많아 전반적인 결과에 있어 해당 항공사의 입장이나 의견이 많이 반영될 수 밖에 없는 한계를 가진다. 그리고 본 연구는 저비용항공사로 한정한 연구를 진행하여 저비용항공사에 한정된 연구결과를 도출하는 한계점을 가지고 있다. 후속된 연구들에서는 전체 항공사를 대상으로 하는 연구, 혹은 대형항공사와 저비용항공사를 비교하는 연구 등으로 발전된다면, 항공시장 전체의 중장기적 발전모델을 도출하는 데에 크게 기여할 수 있을 것이라 사료된다.

The objective of this study is to develop service strategies based on the differentiated organizational development of LCCs (Low Cost Carriers). which lead the new business market in the recent aviation industry, as well as human resource management strategies as the basis for mid/long-term development of LCCs which requires the development and utilization of human resources that are of great importance in this industry. In particular, in recognition of the needs for researches on brand awareness among LCCs, Air-Scape, and hands-on workers, subjective career success, etc., as well as for researches on organizational management of LCCs and strategies for service improvement, this study analyzes brand awareness among hands-on workers in relation to Air-Scape of LCCs'' physical environments and business management characteristics. Specifically, the effect of brand awareness among employees in relation to the characteristics of LCCs on the subjective career success of individuals is verified. In addition, the moderating effect of career management of individuals on brand awareness of LCCs and subjective career success is examined in reflection of a series of repeated patterns. The effects of Air-Scape recognized by LCC employees depending on achievement of individual research objectives, brand awareness, subjective career success, and protean career attitudes are verified in order to develop Air-Scape structural and managemental strategies for effective management of LCC employees. In addition, theoretical and practical significances with regard to the relation among awareness, attitudes, and behaviors among LCC employees are found out and presented in this study.
A sample of LCC hands-on workers was collected in November 2015 among low-cost carriers founded and operated in Korea including Air Busan, Eastar Jet, Jeju Air, Jin Air, and Tway Air. A survey was conducted among them for about 37 days from November 25, 2015, to December 31, 2015. 562 samples in total were included, and the collected data from the survey went through data coding and data cleaning by means of SPSS 23.0 and Amos 23.0, frequency analysis, reliability analysis, factor analysis, correlation analysis, confirmatory factor analysis, structure equation modeling, and moderating effect analysis to verify the hypotheses. Based on the analysis results, the following significances are presented:
First, Air-Scape factors of carriers recognized by LCC employees, that is, physical environment elements are the basis for brand trust and brand commitment. This means that the level of Air-Scape in terms of service scape that LCC employees recognize regarding the companies has positive (+) effect on the level of corporate brand awareness. In particular, this study examines hard-ware of Air-Scape in physical perspectives, soft-ware in terms of service elements, and social-ware in terms of interpersonal characteristics. Among these, hard-ware in physical perspectives turned out to be a major influential factor, and social-ware as well was verified as a major influential factor along with it. However, it turned out that the level of awareness of soft-ware among LCC employees had insignificant effect on brand awareness factors such as trust and commitment to brands. In other words, LCC employees turned out to be highly aware of hard-ware and social-ware while the level of awareness of soft-ware was relatively low. Of course, LCCs provide commercial characteristics of the low airfare instead of air-show or various services, but now that systems originally with limited air routes are expanding various mid/long-term routes recently, it seems that quality improvement of service will be necessary in the future. It is thought, therefore, that LCCs seek advancement in terms of service for mid/long-term growth while maintaining existing commercial characteristics.
Second, it turned out that brand trust among LCC employees had direct and significant effect on their commitment to brands, and that commitment to brands had direct effect on brand citizenship behaviors. The finding of Erkmen & Hnacer (2015) was once again verified in this study: brand trust, brand commitment, and brand citizenship behaviors are of a phased relation, and employees show citizenship behaviors following the steps of trust and commitment. While citizenship behaviors show phased patterns in the process of brand awareness, the findings of this study shows that brand trust results from commitment, and brand commitment results from brand citizenship behaviors. Thus, it is thought that this study provides an academic platform regarding brand awareness among employees. Particularly, the findings of this study can be utilized to provide the basis for structural relationships in the future study of managerial approaches to brand awareness among hands-on workers.
Third, it turned out that the factors of brand awareness of carrier brands such as brand trust, brand commitment, and brand citizenship behaviors had significant effect on individual employees'' subjective career success factors such as career satisfaction, work satisfaction, etc., which corresponds to the findings of an existing research (Hall & Chandler, 2005). In particular, it turned out that brand commitment was a determining factor with quite significant influence on career satisfaction and work satisfaction. As pointed out by many existing researches, brand awareness among hands-on workers is a core capacity of a corporation that is directly linked with one''s satisfaction. Thus, in recognition that the level of brand awareness is a major factor that decides subjective career success, LCCs need to conduct various marketing activities and internal programs that facilitate brand awareness among their employees and put for consistent effort into brand management.
In addition, it turned out that citizenship behaviors had significant effect on career satisfaction. Although brand citizenship behaviors are not a component required as a core capacity of a brand just as trust and commitment are, this is a major issue to be addressed when it comes to brand management for the long-term advancement of LCCs. Among corporate capacities to be strengthened, citizenship behaviors mean autonomous and voluntary participation, active work approaches and attitudes among employees. Such behaviors are significant in that they facilitate the effective operation of an organization without being fettered by its official representation. In this study as well, citizenship behaviors have significant effect on career satisfaction, which depends a lot on subjective perspectives, among subjective career success factors. Although work satisfaction had no significant effect in objective perspectives, citizenship behaviors are still related to career evaluation and self-satisfaction among employees. Thus, LCCs need to manage factors that induce brand citizenship behaviors for subjective career elements of employees especially facilitating brand trust and brand commitment.
It also turned out that the level of confidence in brands had negative (-) effect on work satisfaction. Basically, LCCs feature managerial approaches of low-cost, high-efficiency to niche markets of domestic large carriers for commercial purposes and attempt to maintain market shares through cost-saving and service differentiation (bottom-up differentiation but product differentiation). As a result, LCC employees are aware of a sense of loss and weakness in addition to trust in and attachment to the company. This seems to be the reason why the level of trust recognized by employees is in negative relation with work satisfaction that indicates the level of subjective career success. Although LCC may not be able to secure satisfactory incomes and promotion of employees since they seek management effects through low-cost advantages, diversified efforts need to be put forth into solving the problem of relative deprivation as well as developing various additional programs and welfare benefits.
Finally, the analysis of the moderating effect of protean career attitudes on the relation between brand awareness among LCC employees and their subjective career success shows that protean career attitudes have significant effect on the relation between these two factors. In particular, it turned out that self-directedness, one of the protean career attitudes, had the moderating effect that deteriorated the relations between brand trust and career satisfaction, between brand commitment and career satisfaction, and between brand citizenship behaviors and career satisfaction. It also turned out that self-directedness itself had significant effect on career satisfaction. In other words, self-directed protean career attitudes can deteriorate the existing relations as the issue of recognition of self-directedness for career management is involved in the relation between awareness of LCC brands and career satisfaction. In view of the research findings, LCC employees showed a high level of trust in and commitment to the company brand. Accordingly, they had positive views on subjective career success factors such as career satisfaction and work satisfaction, but it is also expected that the role of brand regarding career satisfaction would decrease because of brand awareness in the context of personal protean career management. This finding implies that the brand weakness of LCCs has negative effect on protean career attitudes and career management among their employees. Thus, to improve members'' career attitudes and level of subjective satisfaction in context of LCC operation and management, brand management with better physical environment elements is necessary. It is thought that LCC employees maintain a low level of satisfaction due to the image of low-cost LCCs in terms of protean career management.
This study verifies the relation between the level of Air-Scape recognized by LCC employees and their brand awareness and its effect on recognition of subjective career success. In this process, the verification of moderating effect of protean career attitudes contributes to establishing mid/long-term directions for human resource management of LCCs, which is of academic and practical significance. However, this study has limitations in terms of the study process and procedures. The following specific limitations are presented so that the future study can complement the weakness of this study and presents more generalized, complete results:
First of all, this study includes a sample survey conducted among all the major domestic LCCs as it focuses on LCCs. Although it was intended to obtain the same survey samples from those LCCs, the results were not uniform because the working schedules of employees were varied depending on the carriers, reactions of employees were different, and each carrier involved different management problems. Besides, samples of certain carriers were more than those of others, and thus opinions of certain carriers were reflected in the general result more than others, which is another limitation of this study. Thus, the future study needs to utilize various survey techniques to acquire uniform survey samples and to establish a survey schedule in reflection of each carrier''s work schedule.
The scope of this study is limited to LCCs in examination of development models for carrier human resource management such as relation between Air-Scape and brand awareness, its effect on subjective career success factors, etc. As a result, the findings are limited to LCCs. The future study may expand the scope to entire carriers or compare large carriers with LCCs, which will contribute a lot to developing a mid/long-term development model for the entire aviation market.

목차

제 1 장 서 론 1
제 1 절 문제 제기 및 연구 목적 1
1. 연구의 배경 1
2. 연구의 목적 4
제 2 절 연구 범위 및 연구 방법 7
1. 연구의 범위 7
2. 연구의 방법 7
제 3 절 연구 구성 및 연구 절차 9
1. 연구의 구성 9
2. 연구의 절차 9
제 2 장 이론적 고찰 11
제 1 절 저비용항공사의 개념 11
1. 저비용항공사의 정의 11
2. 저비용항공사의 발전 배경 13
3. 저비용항공사의 특성 14
4. 저비용항공사 운영 현황 19
제 2 절 저비용항공사의 에어스케이프(Airscape) 26
1. 에어스케이프의 개념 26
2. 에어스케이프의 역할 30
3. 에어스케이프의 구성요소 31
4. 에어스케이프 관련 선행연구 37
제 3 절 저비용항공사의 브랜드 인식 44
1. 브랜드 신뢰 45
2. 브랜드 몰입 47
3. 브랜드 시민행동 49
4. 브랜드 인식 관련 선행연구 50
제 4 절 저비용항공사의 주관적 경력 성공 52
1. 주관적 경력 성공의 개념 52
2. 주관적 경력성공의 구성개념 55
3. 주관적 경력성공 관련 선행연구 58
제 5 절 저비용항공사의 프로틴 경력태도 60
1. 프로틴 경력태도의 개념 60
2. 프로틴 경력 태도의 구성개념 62
3. 프로틴 경력 태도 관련 선행연구 63
제 3 장 조사설계 65
제 1 절 연구모형 및 연구가설 65
1. 연구의 모형 65
2. 연구의 가설 67
제 2 절 변수의 조작적 정의 및 설문의 구성 73
1. 저비용항공사의 에어스케이프 73
2. 저비용항공사의 브랜드 인식 79
3. 저비용항공사의 주관적 경력성공 80
4. 저비용항공사의 프로틴 경력태도 82
5. 설문변수의 구성 83
제 3 절 조사방법 84
1. 연구대상 선정 및 자료의 수집 84
2. 분석방법 85
제 4 장 실증분석 87
제 1 절 조사대상의 특성 87
1. 조사대상자의 인구통계학적 특성 87
2. 조사대상자의 항공사 종사관련 특성 88
제 2 절 신뢰성 검증 및 탐색적 요인분석 89
1. 측정문항의 신뢰성 검증 89
2. 측정문항의 탐색적 요인분석 93
제 3 절 확인적 요인분석 100
1. 집중타당성(Convergent Validity)의 검증 100
2. 판별타당성(Discriminant Validity)의 검증 104
3. 부합도의 평가 105
제 4 절 가설의 검증 108
1. 구조모형의 분석 108
2. 조절효과 분석 111
제 5 절 분석결과와 종합토의 117
1. 측정문항의 신뢰성과 탐색적 요인분석 117
2. 측정문항의 확인적 요인분석 118
3. 가설의 검증 119
제 5 장 결 론 123
제 1 절 연구의 시사점 123
제 2 절 연구의 한계점 129
참 고 문 헌 130
설 문 지 154
ABSTRACT 157

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