기업은 로고디자인을 통해 자사가 추구하고자 하는 철학과 이념을 소비자에게 전달하기 위해 다양한 시도를 하고 있다. 로고디자인은 기업의 독창적 정체성을 반영하고 있으며, 기업의 이미지를 상징적으로 나타내는 색채가 결합될 때 더욱 효과적인 기업의 아이덴티티(Identity)를 전달할 수 있다. 따라서 기업의 정체성을 대변하기 위한 아이덴티티 컬러(Identity Color) 즉, 소비자와의 효과적인 커뮤니케이션을 위해 기업 고유의 컬러를 개발하는 것이 중요하다. 최근 급변하는 기술과 사회 변혁에 의해 소비자들의 의식은 전반적으로 변화하고 있다. 이는 기업들이 소비자들의 다양한 요구에 따라 아이덴티티 컬러에 주의를 기울여 연구할 필요성을 함축한다고 할 수 있다. 오늘날 세계적인 기업들의 로고는 단색으로 기업 이미지를 표현하던 것에서 탈피하여 2색 이상의 배색으로 전환되는 추세이다. 그러나 성공기업들의 로고디자인에 나타나는 색채 배색이 지닌 역할과 변화된 색채 활용에 대한 연구는 상대적으로 부족한 실정이다. 이러한 차원에서 본 연구는 기업의 아이덴티티를 효과적으로 전달하는 로고 색채 배색에 대하여 연구하였다. 본 연구는 글로벌 브랜드 시장 조사 업체 밀워드 브라운(Millward Brown)이 선정한 2015 글로벌 브랜드 가치 순위 100대 기업을 조사 대상으로 선정하였으며, 색채학자 볼프강 폰 괴테(Johann Wolfgang von Goethe)의 양극화 이론을 방법론으로 채택하여 기업들의 색채배색을 연구하였다. 즉, 같은 색상이라도 상반된tone(warm tone vs. cool tone)이라는 새로운 기준에 기반을 두고 글로벌 브랜드 가치 순위 100대 기업을 대상으로 Warm tone과 Cool tone이 주는 의미가 기업 로고에 어떻게 반영되어 있는지 살펴보았다. 연구의 분석 방법은 각 기업의 공식 홈페이지를 통해 기업로고 색채와 이미지 언어 자료(기업 이념, 비전, 슬로건 등)를 발췌하였다. 기업 로고 색채는 매체별로 색 오차가 발생할 수 있으므로 어도비(Adobe)사의 CMYK혼합비를 활용하여 색상 분석을 실행한 후 연구를 진행하였다. 괴테의 양극화 이론에 입각한 컬러 시스템을 기준으로 Red, Blue, Yellow, Green으로 분류하여 로고 색채 배색과 기업 슬로건을 사용하였다. 그리고 기업 로고 색채 배색이 지닌 특징과 의미를 분석하여 키워드를 도출하였다. 연구 결과는 전체의 66% 기업에서 2색 이상의 배색을 사용하고 있음을 알 수 있었다. 1980년대 이전에는 주목성이 높은 원색들의 사용 빈도가 높았지만, 최근에는 배색에서 그러데이션(gradation) 효과의 색채 표현이 어렵지 않을 뿐 아니라 매우 미묘한 색상 차이까지 표현이 가능하다. 나아가 새로운 미디어 장치인 디지털 테크놀로지의 도래와 더불어 급성장하고 있는 미디어의 발전은 다양한 온라인 미디어 중심의 디지털 색상의 중요성을 높이고 있다. 또한, Warm tone을 주조 컬러로 사용한 로고의 경우 유사 색상 배색(83.5%)을 썼고 반대로 Cool tone을 주조 컬러로 배색한 로고는 대조색상 배색(92.3%)을 사용하고 있음을 알 수 있었다. 유사색상 배색을 활용한 브랜드 로고의 특징은 색상의 가시적 측면에서 볼 때 주조 컬러 이미지가 더욱 부각될 수 있다는 장점을 지니고 있었다. 대조색상을 배색한 브랜드들의 특징은 주조 컬러와 보조 컬러가 지닌 의미를 결합하여 기업의 상징적 이미지를 보다 풍성하게 전달하고 있었다. 본 연구를 통한 시사점은 다음과 같다. 첫째, 최근 로고디자인의 컬러 배색은 단일 컬러의 기업 이미지 표현이 아닌 새로운 미디어에 적합한 배색으로 차별화된 기업이미지로 활용되고 있음을 알 수 있다. 둘째, 로고디자인에서 같은 색상이라도 상반된 톤(tone)이 존재한다는 괴테의 양극화 이론이 글로벌 브랜드 가치순위 100대 기업의 로디 디자인 배색에서도 효과적으로 반영되어 있는 것을 확인하였다는 점이다. 유사 배색을 쓴 기업일 경우 주조 컬러 이미지가 더욱 부각될 수 있다는 장점을 지니고 있었으며 대조 배색을 쓴 기업일 경우 주조 컬러와 보조 컬러의 자연스러운 조화로 인하여 시각적인 면은 물론 감성적인 조화까지 전달할 수 있음을 알 수 있다. 셋째, Warm tone 및 Cool tone 중심의 최근 로고 디자인의 배색은 시각적 조화의 측면을 넘어 변화를 거듭하는 현대 사회에서 요구되는 기업의 이념과 가치를 보다 효율적으로 전달하는 전략의 하나라고 볼 수 있다는 점이다.
Companies strive various attempts to deliver corporate philosophies and values to consumers through their logo designs. A logo design reflects a unique identity of a company and enables to efficiently convey the company''s identity when teamed with colors that symbolize an image of the corporate. Accordingly, it is significant to develop a company’s very own unique color, in other words, ‘Identity Color’ that can represent the corporate identity, in order to have effective communications with customers. Due to rapidly changing technologies and transforming societies, consumers’ consciousness has been lately shifting by and large. This may connote the need for companies that pay attention to the study of identity color in accordance with diverse demand of consumers. Today, the tendency of the global company logo has been breaking away from a single color expression for a company’s image to two or more colors arranged for doing the purpose. However, researches on the role of color arrangement and modified color utilization in terms of the logo designs of successful companies are relatively insufficient. In this prospect, this research observes the arrangement of logo colors that effectively delivers a corporate identity. In this research, as research subjects, I have selected top 100 most valuable global brands 2015 nominated by Millward Brown, a multinational market research firm, while reviewing the corporates’ color arrangement by implementing ‘Opponent Process theory’, first studied by Johann Wolfgang von Goethe, as a methodology. In other words, I have surveyed how the connotation of warm tone colors and cool tone colors are interpreted into the corporate logos of the top 100 global brands based on the new standard of contrasting tones (warm tone vs. cool tone) even in the same color. Analysis method of the study has been extracted from corporate logo colors and the information of image languages (corporate philosophies, visions, slogans, etc.) through the official website of each company. As corporate logo colors are susceptible to color error upon each medium, I have first conducted color analysis by utilizing CMYK mixing ratio developed by Adobe, then, advanced the research. Based on the color system to the grounds of the opponent process theory by Goethe, the arrangement of logo colors and slogans are used upon the colors categorized into Red, Blue, Yellow and Green. Consequently, the keywords have been derived from the analysis of the characteristics and the connotations of the arrangement of corporate logo colors. The research outcomes indicate that 66% of the whole enterprises utilize two or more colors in the arrangement of colors. Prior to the 1980s, companies frequently used primary colors that could attract more attention. Whereas, the recent trend of color arrangement can display gradation effects with ease and enable to exhibit very subtle differences. Furthermore, the advent of digital technology under new media devices together with development of media booming have enhanced the importance of diverse online media-centric digital colors. In addition, the outcome shows that if warm tone is used as the main color for a logo, similar color scheme is arranged (83.5%). On the contrary, cool tone is used as the main color for a logo, contrast color scheme is arranged (92.3%). The characteristics of a brand logo utilizing similar color scheme have the advantage of highlighting the main colors in terms of the aspect of color visibility, whereas the characteristics of a brand logo utilizing contrast color scheme affluently deliver the symbolic image of a company by combining the connotations of the main colors and secondary colors. The implications through this research are briefed as follows. Firstly, the color arrangement in a logo design these days is more of appropriate utilization as a differentiated corporate image with suitable color scheme for new media rather than a display of corporate image with a single color. Secondly, the research has confirmed that the opponent process theory by Goethe about the existence of opposed tones even in the same color has been effectively implemented in the arrangement of logo colors of the top 100 most valuable global brands. The companies that have adopted similar color scheme have taken the advantage of visibility of the main color images, while the companies utilizing contrast color scheme have enabled to convey not only visual aspects but also emotional coherence thanks to the natural harmony of the main colors and secondary colors. Thirdly, nowadays, the logo color arrangement emphasizing warm tone colors as well as cool tone colors can be seen as one of the strategies that more effectively delivers corporate philosophies and values required by modern society, which continues to change beyond the aspect of visual harmony.
목차
Ⅰ. 서론 11. 연구 배경 및 목적 12. 연구 방법 및 구성 4Ⅱ. 이론적 배경 71. 기업 로고와 색채 71.1 기업 로고의 개념 71.2 CI의 개념 91.3 색채의 개념 111.4 CI 색채의 개념 151.5 CI 색채의 역할 161.6 CI 색채의 의미 172. 기업 CI 배색의 역할 192.1 CI 배색의 역할과 변화 요인 192.2 CI 배색의 중요성 202.3 CI 배색 변천과정에 대한 사례 232.3.1 펩시(Pepsi cola) 232.3.2 쉘(Shell) 242.3.3 SK 252.4 배색관련 선행연구 273. 괴테의 양극화 이론 293.1 괴테의 색채론 293.2 괴테의 양극화 이론 303.3 양극화 이론의 난색(Warm color)과 한색(Cool color) 324. 난색(Warm color)과 한색(Cool color) 구성 344.1 Warm ? Cool Red 374.2 Warm ? Cool Blue 394.3 Warm ? Cool Yellow 414.4 Warm ? Cool Green 44Ⅲ. 연구 범위 및 방법 471. 연구 범위 및 방법 471.1 연구 범위 471.2 연구 방법 481.3 분석 도구 49Ⅳ. 현황조사 및 분석 521. 글로벌 100대 기업 실증 연구 521.1 로고디자인의 색채표현 선호 유형 531.2 로고디자인 색상 차 분류 541.3 로고디자인의 색상 차 선호 유형 56Ⅴ. 조사결과 및 분석 581. Warm tone vs Cool tone 배색분류 581.1 Warm Red 배색 기업 및 특징 581.2 Cool Red 배색 기업 및 특징 721.3 Warm Blue 배색 기업 및 특징 801.4 Cool Blue 배색 기업 및 특징 941.5 Warm Yellow 배색 기업 및 특징 1081.6 Cool Yellow 배색 기업 및 특징 1121.7 Warm Green 배색 기업 및 특징 1161.8 Cool Green 배색 기업 및 특징 1222. Warm tone vs Cool tone 배색 분석 결과 1242.1 Warm Red vs Cool Red 1242.2 Warm Blue vs Cool Blue 1272.3 Warm Yellow vs Cool Yellow 1312.4 Warm Green vs Cool Green 133Ⅵ. 결론 및 제언 137ABSTRACT 143참 고 문 헌 146