본 연구는 집단미술치료가 어린이집 만 5세 유아의 자아존중감과 사회성 향상에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고자 하는데 목적이 있다. 본 연구의 대상은 A도 B시 D어린이집의 만 5세 유아 12명을 대상으로 실험집단 6명과 통제집단 6명으로 선정하였다. 2015년 12월 15일부터 주 2회, 50분 씩 총 14회기에 걸쳐 집단미술치료를 실시하였다. 연구의 효과를 검증하기 위하여 유아용 자아존중감 그림척도, 사회성 그림척도와 사회성발달 평정척도를 사전?사후에 실시하고 그 결과에 대한 통계분석은 반복측정분산분석(RM-ANOVA)를 실시하였으며, 실험집단과 통제집단의 사전?사후 비교분석은 IBM SPSS Statistics 23을 이용하여 효과성을 검증하였다. 질적분석은 KHTP와 KSD를 실시하여 형식적?내용적 분석을 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 집단미술치료가 만 5세 유아의 자아존중감 향상에 효과가 있는 것으로 나타났다. 유아용 자아존중감 그림척도와 KHTP의 사전?사후 변화를 통해 집단미술치료가 유아의 자아존중감에 긍정적인 영향을 미쳤으며 자신감이 없고 위축되어 자기표현이 서툴렀던 유아가 집단미술치료를 통해 자기표현을 하게 되고 자신감을 갖게 됨으로써 자아존중감이 향상되었음을 알 수 있다. 둘째, 집단미술치료가 어린이집 만 5세 유아의 사회성 향상에 효과가 있는 것으로 나타났다. 사회성 그림척도와 사회성발달 평정척도의 사전?사후 비교 분석을 통하여 집단미술치료가 유아의 사회성 향상에 긍정적인 효과가 있었으며 KSD 그림검사에서 친구에 대한 구체적인 표현이 나타나 또래에 대한 관심이 높아진 것으로 보였다. 집단미술치료 프로그램 진행과정에서도 자기중심적인 태도를 보이고, 규칙 지키기가 어려웠던 유아들이 회기가 지날수록 규칙을 지키고, 양보와 배려, 협동하는 모습이 보이기 시작하여 사회성이 향상되었음을 알 수 있다. 셋째, 만 5세 유아의 자아존중감과 사회성은 정적인 상관관계가 있음이 밝혀졌다. 집단미술치료 프로그램을 통하여 자아존중감이 향상된 유아는 또래관계에 있어서도 적극적이며, 자신감이 있고, 다른 친구에게 관심을 갖고 배려, 양보, 협동하는 모습을 보임으로써 자아존중감과 사회성은 정적인 상관관계가 있음을 알 수 있다. 위의 결과를 통해 집단미술치료가 어린이집 만 5세 유아의 자아존중감과 사회성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to investigate the effects of group art therapy on the self-esteem and sociality of five-year-old children attending a daycare center. The subjects include total 12 five-year-olds at D Daycare Center in B City, A Province, and they were divided into the experiment and control group, each of which consisted of six. Group art therapy was administered in total 14 sessions with a 50-minute session twice per week starting on December 15, 2015. Effects of group art therapy were tested with a self-esteem drawing scale, sociality drawing scale, and sociality development rating scale for young children that were used before and after the therapy. The results were statistically analyzed with repeated-measure ANOVA(RM-ANOVA). The experiment and control groups were compared and analyzed before and after the therapy with the IBM SPSS Statistics 23 program to test the effectiveness of therapy. For qualitative analysis, formal and content analysis was conducted with KHTP and KSD. The findings were as follows: First, group art therapy turned out to be effective for increasing the self-esteem of five-year-olds. Changes to their results of self-esteem drawing scale for young children and KHTP before and after the therapy show that group art therapy had positive effects on the self-esteem of young children. After receiving group art therapy, the young children, who used to lack in self-confidence, were intimidated, and were thus poor at self-expressions, got to express themselves, gained self-confidence, and accordingly increased in self-esteem. Secondly, group art therapy was also effective for enhancing the sociality of five-year-olds at a daycare center. The study compared and analyzed their results of sociality drawing scale and sociality development rating scale before and after the therapy and found that the group art therapy had positive effects on the sociality of young children. Their KSD drawing test results reveal their specific expressions about their friends, which indicates their increased interest in their peers. As the group art therapy program proceeded, the young children, who used to exhibit an egocentric attitude and have a difficult time observing the rules, got to follow the rules over the sessions and started to make a concession, be considerate, and collaborate with their friends, which indicates their enhanced sociality. Finally, there were positive correlations between the self-esteem and sociality of five-year-olds. The young children improved in their self-esteem through a group art therapy program, thus becoming active with their peer relations, self-confident, and interested in their friends and developing an attitude of consideration, yield, and cooperation, which suggests positive correlations between their self-esteem and sociality. Those findings demonstrate that group art therapy has positive effects on the self-esteem and sociality of five-year-olds at a daycare center.
목차
I. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 4Ⅱ. 이론적 배경 51. 집단미술치료와 유아 51) 집단미술치료의 정의 및 특성 52) 만 5세 유아의 발달 특성 62. 유아의 자아존중감 91) 자아존중감의 정의 및 특성 92) 집단미술치료와 유아의 자아존중감 113. 유아의 사회성 121) 사회성의 정의 및 특성 122) 집단미술치료와 유아의 사회성 134. 자아존중감과 사회성의 상관관계 15Ⅲ. 연구방법 171. 연구대상 172. 연구도구 203. 연구절차 264. 집단미술치료 프로그램 내용 및 구성 285. 자료처리 31Ⅳ. 연구결과 321. 집단미술치료가 유아의 자아존중감에 미치는 영향 322. 집단미술치료가 유아의 사회성에 미치는 영향 343. 자아존중감과 사회성의 상관관계 384. 실험집단의 개인별 사전 ? 사후 변화 385. 그림검사에 나타난 유아의 자아존중감과 사회성의 변화 391) KHTP 392) KSD 516. 집단미술치료 프로그램 회기별 진행과정 및 내용 63Ⅴ. 논의 및 결론 91