현대의 시대적 흐름에 따라 빠르게 변화하는 직업가치가 기업성과와 상호보완적인 영향관계를 이루고(최학수, 2006), 그에 따라 직업가치관이 자신의 직무와 부합하지 않는다면 기업 조직 전체에 영향을 줄 수 있다(Payne, 2000)는 문헌고찰에 기반 한 본 연구는 특히 항공사 객실승무원 취업준비생의 직업가치관과 직업이미지가 잠재적 인적자원 관리 측면에서 중요하다는 데 의의가 있다. 따라서 기초자료로서의 역할을 제공함과 동시에 항공서비스 관련대학이나 승무원 양성교육기관의 진로교육 및 상담, 뿐만 아니라 향후 항공사의 인사관리에서 이직의도나 직무만족도 개선의 토대가 될 수 있다. 실증연구를 위한 자료 수집은 설문지를 통한 자기기입법을 사용하였다. 서울, 경기지역 소재의 항공서비스 관련 전공대학생과 승무원 양성교육기관의 취업준비생 420명을 대상으로 총 420부 모두를 회수하였고, 수집된 자료 중 부실 및 오류기재 65부를 제외한 355부를 최종적으로 사용하였다. 본 연구는 이론적 배경 하에서 직업가치와 객실승무원 직업이미지 요인의 하위요인들을 구성하였으며 기초분석으로 빈도분석, 요인분석, 신뢰도 분석 및 구성개념간의 상관관계 분석을 수행하였고, 확인적 요인분석을 통해 측정변수들의 타당성을 검증하였다. 이와 더불어 가설검증을 위해 SPSS ver.18.0 과 AMOS ver.18.0을 이용하였고, 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 직업가치에 대한 요인분석으로 ‘과시적 가치’와 ‘개방적 가치’의 2개 하위요인을 명명하였고, 객실승무원 직업이미지의 ‘국제 이미지’, ‘유능 이미지’, ‘선망 이미지’ 3개 하위요인을 매개 효과로 진로결정수준에 미치는 영향관계를 도출하였다. 둘째, 항공사 객실승무원 취업준비생의 직업에 대한 ‘과시적 가치’와 ‘개방적 가치’가 진로결정수준에 미치는 영향 검증 결과, ‘개방적 가치’는 진로결정수준에 직접적 영향을 미치는 것으로 나타났으나, ‘과시적 가치’는 직접적으로 유의한 영향은 미치지 않는 것으로 나타나, 항공사 객실승무원 취업준비생이 직업에 대한 ‘개방적 가치’를 높게 지각하고 있을수록 진로결정수준도 높은 긍정적 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 셋째, 항공사 객실승무원 취업준비생의 직업에 대한 ‘과시적 가치’와 ‘개방적 가치’ 모두 객실승무원의 ‘국제 이미지’와 ‘유능 이미지’에 유의한 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 ‘과시적 가치’만이 객실승무원의 ‘선망 이미지’에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타나 직업에 대한 ‘과시적 가치’와 ‘개방적 가치’를 높게 지각 할수록 객실승무원의 ‘국제 이미지’와 ‘유능 이미지’에 영향을 미치고, ‘과시적 가치’만이 객실승무원의 ‘선망 이미지’에 영향을 미치는 예측요인임을 알 수 있다. 넷째, 객실승무원 직업이미지가 진로결정수준에 미치는 영향에서는 객실승무원의 ‘국제 이미지’와 ‘유능 이미지’는 진로결정수준에 유의한 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났으나, ‘선망 이미지’는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이는 객실승무원의 ‘국제 이미지’와 ‘유능 이미지’가 진로결정수준에 영향을 미치는 중요 예측 요인임을 알 수 있다. 마지막으로 직업에 대한 ‘과시적 가치’와 ‘개방적 가치’는 모두 객실승무원의 ‘유능 이미지’의 매개를 통해서 진로결정수준에 유의한 정(+)의 영향관계를 보이고, ‘과시적 가치’는 객실승무원의 ‘국제 이미지’의 매개를 통해서만 진로결정수준에 유의한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이와 같이 항공사 객실승무원 취업준비생의 직업에 대한 가치 중 ‘개방적 가치’를 높게 지각할수록 진로결정수준도 높아지고, ‘과시적 가치’와 ‘개방적 가치’ 모두를 높게 지각할수록 객실승무원의 ‘국제 이미지’와 ‘유능 이미지’를 강하게 인지하고 있다는 것을 알 수 있다. 또한 ‘국제 이미지’와 ‘유능 이미지’는 진로결정 수준에 직접적 영향을 미치나 ‘선망 이미지’는 진로결정수준에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to investigate how job seeking students’ occupational value and career image influence their career decision. According to Choi (2006), the occupational value and performance of company have formed complementary relationship, leading to the implication that discrepancy between them causes the problem of whole organization (Payne, 2000). The present literature-based study proposes the importance that the occupational image and value are crucial aspects for the applicants preparing to be a flight attendant. The findings of the study is expected to provide not only constructive information for employment education and consultation system of airline cabin service management training institutes and colleges, but also foundation by improving occupational satisfaction and turnover intention in human resource management. man resource management. To conduct an empirical study, 420 job seeking students who belong to educational institutes and colleges in Seoul and Gyeonggi-do province, South Korea were required to fill in the questionnaire. All participants are majoring and studying airline cabin service management and have completed the survey. Sixty-five invalid answering sheets were excluded and finally 355 were analyzed. Based on theoretical background, sub factors of the occupational value and career image were constructed. The data were mainly analyzed by means of frequency analysis, factor analysis, internal validity analysis, and correlation analysis. These major analyses were conducted using the Statistical Packages for the Social Sciences (SPSS) 18.0. Besides the main analyses, using the Analysis of Moment of Structures (AMOS) 18.0, confirmatory factor analysis was used to verify measured variables and validity. The major findings are as follows: 1. Two sub factors referring the occupational value, conspicuous value and open value, were identified by the factor analysis. On the other hand, 3 sub factors, including international image, competent image, and enviable image, were classified into the career decision level. There was mediation effect between 3 sub factors and the career decision level. 2. Only conspicuous value and open value on a career significantly have direct positive influence on the career decision level. Conspicuous value on a career, however, did not significantly influence the career decision level, which means that the participants’ high-level perception of open value showed more positive influence on the career decision level. 3. Both conspicuous value and open value on a career significantly have a direct positive influence on international image and competent image. However, only conspicuous value has significant positive influence on enviable image, which means not only that the high perception of conspicuous value and open value on a career showed influence on international image and competent image, but also that conspicuous value is the only predictive factor of enviable image. 4. Regarding the career image’s influence on the career decision level, international image and competent image have significantly positive influence on career decision level. Enviable image, however, has no significant influence on the career decision level, which means that international image and competent image are the significant predictive factors of the career decision level. 5. Conspicuous value and open value on a career have significantly positive influence on the career decision level with mediation effect of competent image. On the other hand, conspicuous value has significantly positive influence on the career decision level with mediation effect of international image. The findings of the present research suggest that the proportional relation - 1) between applicants’ open value and the career decision level and 2) between conspicuous value with open value and international image. In addition, international image and competent image directly influence the career decision level, while enviable does not.
제 1 장 서론 1제 1 절 연구의 배경 및 문제제기 1제 2 절 연구의 목적 3제 3 절 연구의 방법 및 구성 41. 연구의 방법 42. 연구의 구성 5제 2 장 이론적 배경 7제 1 절 항공사 객실승무원 71. 항공사 객실승무원의 역할 및 자질 72. 항공사 객실승무원의 이미지 10제 2 절 직업가치 111. 직업가치의 의미 112. 직업가치의 구성요소 143. 직업가치관련 선행연구 16제 3 절 직업이미지 181. 직업이미지에 대한 진로발달이론 182. 직업이미지관련 선행연구 19제 4 절 진로결정수준 201. 진로결정수준의 개념 202. 진로결정수준관련 선행연구 22제 3 장 연구 설계 25제 1 절 연구모형 및 가설 251. 연구모형의 설계 252. 연구가설의 설정 26제 2 절 조사 설계 및 분석방법 301. 표본 설계 302. 분석 방법 31제 3절 변수의 조작적 정의 32제 4절 설문지 구성 35제 4 장 실증분석 38제 1 절 인구통계적 및 일반적 특성 38제 2 절 측정도구의 타당성 및 신뢰성 401. 탐색적 요인분석과 신뢰도 검증 402. 확인적 요인분석 45제 3 절 연구 모형 및 가설 검증 501. 연구모형 검증 502. 가설 검증 52제 5 장 결론 60제 1 절 연구결과의 요약 60제 2 절 연구의 시사점 621. 이론적 시사점 622. 실무적 시사점 64제 3 절 연구의 한계점 및 향후 연구방향 66참고문헌 671. 국내문헌 672. 국외문헌 72설문지 76ABSTRACT 81