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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

박석준 (동국대학교, 동국대학교 대학원)

지도교수
황경태
발행연도
2016
저작권
동국대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수3

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

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The purpose of this study is to investigate the determinants of consumer''s repurchase intention in the foreign direct sales shopping malls, focusing on the Japanese customers. Research model is composed of seven independent variables (price competitive, product diversity, reputation, country-of-origin image, ease of use, delivery service, after service), a mediating variable(trust) and a dependent variable (repurchase intention). The results of this study show that trust is an important factor affecting the repurchase intention of customers. Customers'' trust is affected by the reputation, country-of-origin image, ease of use, delivery service, after service. However, price competitive and product diversity, which are hypothesized to affect the trust, are not statistically significant. This study will provide a basis for future research on the foreign direct sales area. In addition, it will provide practical information useful in launching and/or operating the foreign direct sales malls.

목차

제1장 서 론 7
제1절 연구의 배경 및 필요성 7
제2절 연구의 목적 및 범위 9
제3절 연구 절차 및 논문의 구성 12
제2장 이론적 배경 14
제1절 국경간 전자상거래 현황 및 유형 14
1. 해외직구 17
2. 해외직판 21
제2절 인터넷 쇼핑몰 및 소셜커머스에 대한 소비자 수용 및 재구매 의도 관련 연구 30
제3절 신뢰 관련 연구 41
제4절 가격 관련 연구 46
제5절 원산지 이미지 관련 연구 52
제6절 문헌 분석의 시사점 57
제3장 연구 모형 및 가설 설정 60
제1절 연구의 모형 60
제2절 연구가설의 설정 63
1. 가격 경쟁력에 대한 가설 63
2. 제품 다양성에 대한 가설 64
3. 평판에 대한 가설 66
4. 원산지 이미지에 대한 가설 67
5. 이용 편리성에 대한 가설 69
6. 배송 서비스 및 사후 서비스에 대한 가설 71
7. 신뢰와 재구매 의도에 대한 가설 74
제3절 연구 변수의 조작적 정의와 척도 76
1. 연구 변수의 조작적 정의 76
2. 연구 변수의 측정항목 및 설문 구성 77
제4장 분석 결과 84
제1절 데이터 수집 및 표본 특성 84
제2절 측정모형의 분석 87
제3절 구조모형의 분석 91
제4절 연구가설의 검증 94
제5장 결 론 101
참 고 문 헌 106
ABSTRACT 123
부 록 125
1. 국문 설문지
2. 일문 설문지

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