본 연구의 목적은 수업을 중심으로 하는 학교공동체 형성을 위한 방법으로 긍정탐색 모형을 제안하는 것이며, 이를 달성하기 위하여 다음과 같은 연구 과제를 설정하였다. 첫째, 학교 공동체를 구현하기 위한 공동체적 수업의 원리를 규명하고, 둘째, 공동체적 수업원리가 적용된 긍정탐색 모형의 초안을 구안하고, 셋째, 전문가 및 사용자 평가를 통해 모형의 개선방안을 도출하여 최종안을 구안한다. 마지막으로 넷째, 모형의 최종안을 실행하여 검증한다. 이상과 같은 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 공동체적 수업의 원리를 규명하였다. 공동체적 수업은 구성주의를 기저 이론으로 하고 있으며, 수업의 원리로 ‘대화’와 ‘모둠활동을 강조’를 제시하고 있다. 그리고 수업설계의 주안점으로 학생과 교사의 배움, 나아가 학교구성원과 학부모 등의 배움을 중심에 두고 있는데 구체적으로 이를 실현하기 위해 교사들이 수업에 적용해야 하는 규칙으로 ‘전체가 아니라 학생 개인과 대화하기’, ‘다양한 생각 교류시키기’, ‘적극적으로 듣기’, ‘연결 짓기’, ‘되돌리기’, ‘최소한의 말하기’, ‘ 교실 책상을 배치하기(ㄷ자 배치, 소집단 배치)’, ‘소집단 활동 시 거리를 두고 관찰하기’ 와 같은 사항을 제시하였다. 둘째, 공동체적 수업원리가 적용된 긍정탐색 모형의 초안을 구안하였다. 긍정탐색의 원리와 공동체적 수업 원리를 비교하여 긍정탐색 모형에 공동체적 수업모형이 적용되어 프로세스와 지원요소의 융합을 시도하였다. 전체 프로세스는 긍정탐색의 과정으로 진행되도록 하고, 이것이 학급에 적용되기 위해서는 차시별로 나누어 수업이 설계되어야 하는데 그 과정에서 공동체적 수업모형의 3단계 과정을 적용되도록 하였으며, 이러한 차시별 교사의 활동 안내 및 유의사항으로 공동체적 수업원리를 적용하였다. 모형의 초안은 모형이 최종적으로 지향하는 비전과 목표, 그리고 핵심역량과 이를 달성하기위한 핵심 학습활동 프로세스 그리고 지원요소로 구성되었다. 모형의 목표는 긍정탐색 모형을 활용한 학교 공동체 형성으로 잡았으며, 핵심활동 프로세스는 ‘긍정탐색 팀 형성하기’, ‘긍정 주제 선정하기’, ‘성공경험 스토리 탐색하기’, ‘성공경험 스토리의 핵심가치 도출하기’, ‘도출 한 핵심가치의 확산 전략 세우기’, ‘실행계획 세우기’, ‘실행하기’, ‘성찰하기’로 구성되어 있으며, 단계별 지원요소는 단계별 관련정보, 안내지침, 도구 등을 제시하였다. 셋째, 전문가 평가를 통해 모형의 초안을 수정 보완하여 모형의 최종안을 제시하였다. 모형의 최종안은 모형의 비전, 모형의 목표, 탐구주제, 핵심홛동 프로세스와 지원요소로 구성되었다. 모형의 목표는 긍정탐색 활동을 통한 학교 공동체 형성으로 변경하였으며, 모형의 비전은 학급 공동체를 기반으로 한 학교공동체 형성으로 제시하였다. 또한 모형의 목표를 달성하기에 적절한 탐구주제를 제시하였다. 핵심활동 프로세스는 학습자 활동내용에 추가로 퍼실리테이터의 핵심활동을 함께 표시하였으며, 지원구조에 기존의 관련정보, 안내지침과 도구에 모바일 커뮤니티를 추가로 제시하였다. 넷째, 개발한 모형의 검증을 위하여 두 차례 현장 적용을 실시하였다. 모형의 현장적용은 P 시의 A학교 초등학교 6학년 한 학급 25명, B학교 초등학교 6학년 한 학급 30명 학생들을 대상으로 순차적으로 실시하였으며, 모형의 적용 결과는 학습자와 퍼실리테이터의 성찰일지 분석과 학습자 심층인터뷰, 그리고 설문 조사를 통한 단계별 활동 및 전체 프로그램에 대한 만족도 조사를 통해 제시하였다.
The purpose of this research is to develop an appreciative inquiry model to form a school community. To achieve this purpose, set research problems are as follows. First, investigate the principle of communal learning to realize school community. Second, make a draft of appreciative inquiry model applying the principle of communal learning. Third, make a final draft by deducting an improvement plan through experts’ and users’ evaluation. Finally, implement the final draft of this model and verify it. Following is the summary of research result. First, revealed the principle of communal instruction. Communal instruction’s base theory is constructionism and it emphasizes ‘dialogue’ and ‘focus on group activity’ as its instructional principles. Learning of teacher and student moreover the learning of faculty and parents are its core instructional principles. ‘Communicating individually not the whole’, ‘Sharing various ideas’, ‘Listening actively’, ‘Connecting’, ‘Rewinding’, ‘Minimum speaking’, ‘Arranging classroom desks (Korean letter ‘ㄷ’ positioning, small group positioning) and ‘When small grouping, just observing’ are suggested as the rule that teachers should apply in their instruction to realize the core principles in detail. Second, a draft of appreciative inquiry model applying communal instruction’ principles is made. Principles of appreciative inquiry and communal instruction’ principles are compared and then applied communal instructional model to the appreciative inquiry model to try on fusion between process and supporting elements. Whole process should be run as appreciative inquiry’s process. For applying the process at class, the instruction should be designed by dividing into each occasion and during the process, communal instructional model’s 3 stage process is applied. As each occasional teacher’s guide and note, communal instructional principles are applied. The draft of this model is comprised of ultimate aspiring vision, goal and core competences, core instructional activity to achieve the core competences and supporting elements. The goal of the model is to forming a school community utilizing appreciative inquiry model. Core activity process is comprised of ‘Choosing appreciative subjects’, ‘Appreciative inquiry team building’, ‘Inquiring success story’, ‘Extracting core values of success story’, ‘Make a spread plan of extracted core values’, ‘Making implement plan’, ‘Implementing’, and ‘Reflecting’. Each phase’s supporting elements are relevant information, guideline and tools. Fourth, by expert evaluation, model’s draft was modified and made up. Then the final draft is suggested. The final draft is comprised of model’s vision, model’s goal, inquiry subject, core activity process and supporting elements. Goal of the model was changed into forming school community through appreciative inquiry activity and its vision is forming school community based on class community. Also, appropriate inquiry subject for achieving model’s subject is suggested. In core activity process, in addition to the learner’s activity, facilitator’s core activity is also indicated. In support structure, previous relevant information, guideline and tools are supplemented with mobile community. Fifth, to verify the developed model, two times of field application test is performed. The field application’s object was P city’s A elementary school 6th grade, a class of 25 students and B elementary school grade 6th grade a class of 30 students. The application was done gradually. The satisfaction research of each phase’s activity and the whole program by analyzing learner and facilitator’s self-reflection diary, learner in-depth interview and surveying is suggested as the result of the model’s application. The results of this research are as follows. First, this study suggests appreciative inquiry model for forming school community utilizing appreciative inquiry. Detailed teaching instructing activity and supporting elements are included in this research, so that it is practical in the aspect that it has high applicability in school field. Second, out of many methods for forming school community, the primary function of school, ‘Community based on instruction activity’ is commonly showing. However, the research of instructional model which aims school community is not diverse. So, this research suggests appreciative inquiry which aims school community so that it can be a turning point for the research of applicability in field. Third, this research suggested core activity process by critically considering previous appreciative inquiry model through literature analysis. It is a rare example in previous appreciative inquiry research, which suggests a new prospect as a development research by restructuring appreciative inquiry. Rather, it has meanings as critical discussion and restructure of previous model and theory. Fourth, the instruction that this study aims is processed as learner activity centered method and instructor’s activity is facilitating the learners. To process the instruction as learner activity centered method, this study suggests many supporting elements. These suggestions will support not only learner’s activity but also facilitator’s activity so that it can be an element which raises the applicability of the model.
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구 과제 8Ⅱ. 이론적 배경 91. 학교공동체의 개념과 형성조건 92. 긍정탐색과 학교 조직의 변화 193. 긍정탐색의 과정과 학습자 핵심활동 29Ⅲ. 연구 방법 361. 연구절차 372. 연구 방법 413. 모형개발에서의 타당화 과정 49Ⅳ. 모형의 초안 구안 511. 공동체적 수업의 원리 522. 공동체적 수업의 원리가 반영된 긍정탐색 프로세스와 지원요소 573. 학교공동체 형성을 위한 긍정탐색 모형의 초안 77Ⅴ. 모형의 완성안 개발 831. 전문가 평가를 통한 초안 수정 832. 모형의 타당도 검사 913. 현장적용을 통한 모형의 검증 924. 모형의 최종안에 대한 논의 1115. 모형의 최종안 113Ⅵ. 결론 및 제언 1201. 요약 1202. 결론 및 제언 122참고 문헌 126부록 138Abstract 157