최근 우리사회에서는 인성교육에 대한 관심이 증가하고 있다. 2014년에는 교육과학기술부 주관으로 초.중등 학생 표준화 인성검사를 개발하기도 했으며 2015년 7월 21일부터 인성교육진흥법 시행령과 함께 인성교육진행법이 발효되어 세계 최초로 인성교육을 법으로 제정하여 의무화한 나라가 되기도 하였다. 게다가 최근 들어 우리나라에서 소년사건이 증가하고 있으며 소년범들의 연령대가 점점 어려지고 있는 것이 현실이다. 전문가들은 이러한 문제의 원인들 중 하나로 특화된 인성교육의 부족을 지적하고 있다. 하지만 우리나라 청소년들은 사회로 인한 악영향과 입시만을 중시하는 학교교육에 의하여 자아 정체성을 형성하기 어려운 상황에 놓여있으며, 그 결과 청소년들의 핵심인성덕목에서 평균이하의 수준을 보여준다. 특히 자율적사고와 행동, 배려 등의 항목에서 가장 낮은 수치가 나타난다. 이러한 점들은 청소년기에 인성교육을 하는 것이 매우 중요하나 충분한 인성교육을 받지 못하고 있다는 것을 의미한다. 무엇보다 교사의 역량개발이 우선시 되어야하고 입시를 위한 지식위주의 경쟁적 학습구도가 아닌 실천이 따르는 인성교육이 실시되어야 한다. 이를 위해 본 연구는 효과적인 청소년의 인성함양을 위하여 인성교육에 코칭프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하였다. 코칭은 수직적인 관계가 아니라 코치와 코치이 간의 수평적인 관계를 바탕으로 코치이가 스스로 잠재적인 능력을 이끌어 내어 능력을 십분 발휘하고 목표하는 바를 이룰 수 있도록 돕는 것이다. 따라서 청소년이 인성덕목의 개념을 스스로 이해하고 그것의 실천의지를 기를 수 있도록 인성코칭프로그램을 구성하였다. 그러므로 본 연구의 목적은 인성코칭프로그램이 청소년의 인성에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 있다. 연구목적을 달성하기 위하여 KEDI에서 개발한 인성검사 설문지의 인성하위덕목에 도미향(2014) CPA코칭모델과 코칭대화모델을 적용하여 인성코칭프로그램을 구성하였으며 이와 같은 연구목적을 위해 Y시 소재의 G중학교, H중학교, J중학교의 중학생 30명 중 15명을 실험집단, 15명을 통제집단으로 선정하였다. 실험집단 15명을 대상으로 주 1회 인성코칭프로그램을 90분씩 총 10회기로 2015년 8월 10일부터 10월 12일까지 실시하였고 효과분석을 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 청소년 인성코칭프로그램의 구성은 어떠한가? 둘째, 청소년 인성코칭프로그램이 청소년의 인성에 미치는 효과는 어떠한가? 이다. 인성코칭 프로그램의 효과분석을 위해 KEDI인성검사를 실험집단, 통제집단에 사전, 사후로 실시하였으며 수집된 자료는 SPSSWIN 18.0프로그램을 이용하여 양적분석을 하였다. 연구결과를 바탕으로 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 실험집단의 인성지수는 10개의 하위덕목 모두에서 유의미한 차이를 나타내었다. 둘째, 하위덕목별 변화의 차이는 각각의 인성덕목의 총점이 다르다는 점을 고려했을 때 개별적인 차이를 비교하는 것은 의미가 없다는 것을 알 수 있다. 결론적으로 실험집단이 15명이라는 점과 10주간의 짧은 기간 동안 프로그램을 진행한 한계가 있음에도 불구하고 결과적으로 인성코칭프로그램을 적용한 실험집단의 인성지수에서 유의미한 향상을 나타냈으며, 이는 인성코칭프로그램이 청소년의 인성함양에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다. 본 연구가 인성코칭프로그램을 청소년에게 적용했을 때 청소년의 인성에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 볼 때, 인성코칭프로그램이 인성교육의 한계점을 극복할 수 있는 새로운 방향을 제공하였다는 점에 그 의의가 있다고 할 수 있다.
In recent years, interest in character education is increasing in our society. Standardized character test for primary and secondary students was developed in 2014 under the supervision of the Ministry of Education, Science and Technology and character education was forced by law for the first time in the world with the enactment of character Education Promotion Act and its enforcement ordinance in July 21, 2015. Furthermore, the reality is that juvenile delinquency has increased in recent years in our country and that the juvenile delinquents are getting younger and younger. Experts pointed out lack of specialized character education as one of the causes of these problems. But adolescents of our country have difficulty in forming self-identity due to adverse social influences and by school education focused on entrance examination and consequently, resulting in lower level than average in the core sub-virtues, particularly in the items such as autonomous thinking and acting and consideration for others. This fact means that they do not receive sufficient character education even though it is very important particularly in adolescence. Above all teacher''s competence should be developed with priority on practical character education in order to avoid knowledge-oriented competitive learning for entrance examination. For this purpose, the present study applies coaching program to character education for an effective cultivation of youth character. Coaching is to help coachee draw and demonstrate his or her potential ability in full to achieve goals based on horizontal relationship, not vertical relationship, between coach and coachee. Therefore character coaching program was configured so that the youth could understand the concept of each virtue and develop their practice will. Accordingly, the present study is intended to find out how the character coaching program affects the character of the youth. To this end, the character coaching program was configured by applying Do Mihyang (2014) CPA Coaching Model and Coaching Conversation Model to the character sub-virtues of KEDI. For this study, a total of 30 middle school students (15 for experimental group, 15 for control group) were sampled from G, H and J middle schools in Y city. The character coaching program was conducted on the experimental group of 15 students once a week for 90 minutes from August 10 to October 12, 2015, namely a total of 10 times, with the following study issues for effectiveness analysis: First, what is the structure of the youth character coaching program? Second, what effects does the youth character coaching program have on the character of the youth? For the effectiveness analysis of the character coaching program, KEDI character test was conducted on both experimental and control groups before and after the study, and the collected data were quantitatively analyzed by using SPSSWIN 18.0 program. The results obtained based on the study are as follows: First, character index of experimental group showed a significant difference in all 10 sub-virtues. Second, comparing individual differences was meaningless, considering that the difference of changes of each sub-virtue makes no difference in the total score of each character virtue. In conclusion, even though the program was conducted on a small experimental group of 15 people and in a short period of 10 weeks, it was found that there was a significant improvement in the character index of experimental group of the character coaching program and that the character coaching program had a positive effect on fostering the character of the youth. Given the finding that the character coaching program has a positive effect on the character of youth, the present study has a meaning in that it provides a new direction for the character coaching program to overcome the limitations of the character education.
목차
I. 서론 11. 연구의 필요성 12. 연구 문제 5II. 이론적 배경 61. 청소년의 인성교육 61) 인성과 인성교육의 개념 62) 인성의 구성요소 103) 청소년기와 인성 154) 청소년 인성교육에 관한 선행연구 162. 코칭의 개념과 프로그램 181) 코칭의 개념 182) 코칭의 모델과 기술 213) 청소년 코칭프로그램에 관한 선행연구 27III. 청소년 인성코칭프로그램 개발과 설계 301. 프로그램 개발 절차 302. 인성코칭프로그램의 구성과 내용 321) 프로그램의 구성 322) 프로그램의 내용 343. 연구설계 381) 연구대상 382) 실험설계 393) 측정도구 404) 연구절차 435) 분석방법 43IV. 프로그램 실시 및 효과검증 451. 프로그램 실시 내용 452. 인성코칭 프로그램의 효과 561) 실험 전 그룹의 인성검사 562) 실험 후 그룹의 인성검사 비교 57V. 논의 및 결론 671. 요약 672. 결론 및 제언 70참고문헌 72부 록 80국문초록 86ABSTRACT 89