이 논문은 18세기 회화의 대중화에 기여한 소주 민간연화의 예술적인 특색과 회화사적 의미에 관한 연구이다. 과거 중국은 동아시아 문화의 중심부 역할을 하며 주변국들과 영향을 주고받았다. 따라서 중국의 대표적 민간예술인 민간연화에 대한 연구는 동아시아 민간회화의 역사와 기준을 세우는 중요한 역할을 제공할 것이라고 여겨진다. 18세기 소주는 중국 문화의 중심지 역할을 하였던 곳이다. 당시의 강남 문화는 동아시아로 유입되어 근대를 향해 나아가는 아시아의 여러 지역들에 영향을 끼쳤다. 옹정-건륭연간의 전성기 소주 민간연화에서도 대중문화의 중심역할을 찾아볼 수 있다. 그러므로 당시 소주 민간연화에 대한 연구는 조선민화의 사상적 배경과 도상의 기원을 제공해 줄 수 있다. 소주 민간연화는 명말·청초 형성되어 옹정(雍正, 1723-1735)-건륭(乾隆, 1735-1795)연간에 전성기를 이룩하였다. 전성기 소주 민간연화는 당대 중국 문화와 예술을 대표할 만한 특색을 보여주는 작품이다. 소주 민간연화는 목판인쇄로 다량 제작하여 회화와 예술의 대중화에 큰 기여를 하였다. 당시 새로운 형식과 내용을 보여주는 연화의 제작은 경제적인 번영을 기반으로 생겨난 일반대중의 문화적인 요구에 따라 나타난 현상이었다. 옹정-건륭연간에 이르는 동안 소주민간에서는 서양의 화법을 차용하고 전통적인 삼원법(三遠法)과 계화(界畵)기법, 원체(院體)화풍을 결합시켜 새로운 형태의 민간연화를 선보였다. 중(中)·서(西)절충화법을 적용한 연화의 제작은 궁중에서 경험한 서양의 기법과 영향, 자유로운 국제무역항의 역할을 담당한 소주지역의 사회환경과 관련이 있다. 이러한 중·서절충화법을 적용한 연화 중에서 소주 지역과 주변 환경을 사실적으로 묘사한 대형의 실경(實景)판화는 현실생활을 반영한 독특한 예술세계를 보여준다. 이러한 종류의 연화는 풍경과 풍속화적인 요소가 결합한 새로운 화풍을 구사하였는데, 중국 전통 풍속화인 <청명상하도(淸明上河圖)>와 <고소번화도(姑蘇繁華圖)>의 전통을 계승한 작품으로 볼 수 있다. 전성기 소주 민간연화는 당시에 유행하던 문화를 수용하여 제작된 대중적인 미술품이었다. 소주 민간연화는 전통적인 소재를 계승하고, 당시 유행하던 문화를 종합적으로 수용하여, 예술품이자 상품으로 제작하여 도시시민계급과 경제력이 있는 일반 대중에게 보급된 문화상품의 성격을 뚜렷하게 보여준다. 그 이유는 송대부터 명·청대까지 이어져오던 전통회화와 길상적인 성격이 두드러지는 궁중회화, 강남문화를 형성한 문인들의 회화, 소설삽도, 화보 등을 참고하여, 오랜 시간 축적된 목판인쇄기법을 이용하여 제작되었기 때문이다. 민간회화는 동일한 내용과 형식으로 출발하였지만, 각각의 지역적 특색이나 환경에 따라 변화하고, 발전하여 독특한 예술적인 특징으로 나타난다. 소주 민간연화는 한자문화권이라는 동아시아 형식으로 표현된 회화이다. 그 결과 소주 민간연화의 내용은 한국과 일본에도 적지 않은 영향을 미쳤다. 다양한 소주 민간연화에서 조선시대 회화, 민화와 관련이 있는 도상을 찾을 수 있는 것은 중국 강남문화의 유입과 영향을 의미한다. 이 논문은 중국 전통회화가 한국의 회화에 끼친 영향관계와 중국의 민간회화가 한국 민화에 미친 영향을 파악하는 계기를 제공하고자 하였다. 이 논문이 18세기 한국과 중국의 대중문화와 민간회화 교류 측면을 파악하는 기초자료로서의 역할을 수행할 수 있기를 기대해본다.
This dissertation is a research of historical significance and artistic values of New-Year paintings of Suzhou, which contributed to the popularization of paintings during the Eighteenth century in East Asia. China was a cultural center of East Asia and exchanged cultural influences with the adjacent countries. Therefore, studying the New-Year paintings, a representative form of folk art, shall suggest a standard of understanding the history of folk arts in East Asia. In the eighteenth century, Suzhou was a cultural capital of China. Chinese culture from the south of the Yangtze expanded and influenced various areas of East Asia, which was headed to a modernization. Since New-Year paintings of Suzhou are great example of the Chinese culture at the time, studies on the paintings can provide the origin of ideological backgrounds and figures of Joseon Min-hwa (folk arts). New-Year paintings of Suzhou was formed around the end of Ming dynasty and the early Qing dynasty and met the heydays during the Yongzheng (A.D 1723-1735) and Qianlong (A.D. 1735-1795) era. New-Year paintings of Suzhou in this time period show distinct characteristics of Chinese culture and arts. These paintings proliferated with wood-block printing techniques and contributed to the popularization of paintings and art. The production of the New-Year paintings with the new forms and ideas was a result of public’s growing demand for arts as the economy thrived. During the Yongzheng (A.D 1723-1735) and Qianlong (A.D. 1735-1795) Era, civilians of Suzhou introduced a new form of the New-Year paintings by applying the drawing techniques from the Western world and combining various styles of painting such as the “Three Distances (三遠),” “Gye-hwa (界畵),” and “Style of the Royal Court (院體).” Production of the New-Year paintings with eclectic styles of East and West (中·西折衷畵法) was closely related to the social environment of Suzhou area, an international trade port, and the influence from the Western art in the Royal Court. Among these New-Year paintings, a large scale and painting of realistic scenery of Suzhou area depicted the life of Suzhou in a unique way. These types of New-Year paintings demonstrated a new style, which was a mixture of landscape and genre paintings; they shall be considered as inheritors of Chinese traditional genre paintings such as “Along the River During the Qingming Festival (淸明上河圖)” and “Prosperous Suzhou (姑蘇繁華圖).” In the heydays of the Suzhou New-Year paintings, the paintings were trendy forms of art that fully accepted the popular culture at the time. The paintings were produced as art and cultural goods, which showed the characteristics of goods enjoyed by citizens and people with economic power at the time. These heterogeneous characteristics of the paintings could be created due to the accumulated woodblock printing techniques and various influences from the traditional paintings, paintings from the Royal Court with prominent characteristics of Gilsang (Auspicious Sign), and paintings and works of literatures from the scholars in the Southern Yangtze River area. The same format and contents of folk paintings spread throughout the East Asia, yet the paintings evolved according to the regional differences and developed into unique forms of art. As Suzhou folk New-Year paintings are folk paintings in a Chinese and East Asian style, the painting’s contents considerably influenced Korea and Japan. Similar figures are found in the Suzhou folk New-Year paintings and in the paintings and folk arts of Joseon dynasty. These similarities show the influx and influence of Chinese culture. This dissertation attempted to provide an opportunity of understanding the influence of Chinese folk arts on Korean folk art and relationships between the traditional Chinese paintings and the traditional Korean paintings. This paper can be used as a baseline data of understanding the cultural exchange and influences of folk arts between China and Korea.