이 논고는 회화의 대중화에 기여한 목판민간연화의 일반적인 제작기법을 소개하고, 동시에 수인목판화 제작기법에 회화성을 더하기 위한 조각기법, 인쇄기법, 채색기법에 대한 고찰이다. 민간연화는 중세에서 근대를 향해하는 시기에 활발하게 제작되어 회화의 대중화에 기여한 대표적인 중국의 민간미술이다. 수인 목판민간연화에 회화성을 더하기 위한 민간화단의 노력과 창의성은 민간회화의 예술성으로 나타났다. 18세기 소주지역의 민간예술가들은 회화적인 아름다움을 갖춘 연화판화를 제작하기 위하여 반인반화(半印半畵)의 방식을 사용하면서 세 가지 기법을 적용하였다. 첫째, 인물의 얼굴부분과 이목구비는 반드시 채색을 하는 것이다. 둘째, 2-3장의 농담흑판으로 인쇄하여 수묵화의 우아하고 자연스러운 멋을 표현하는 방법이다. 셋째, 다양한 선판을 활용하여 인쇄한 후 채색하는 방법으로 판화예술의 아름다움을 극대화하는 것이다. 18세기 소주지역의 민간화단에서는 새로운 화법과 소재를 선택하여 예술성이 두드러지는 연화가 제작되었다. 소주의 조각공들은 청 왕궁의 판화제작에 참여한 경험, 문인화의 모각, 서적 삽도 제작, 전승되어오는 화보의 활용 등에 이르기까지 연화의 제작에 다양한 시도를 하였다. 소주민간화단에서 추구한 새로운 화법으로 제작된 작품은 세화용의 화조 및 화훼연화, 풍경과 풍속을 그린 연화, 다양한 풍속과 길상을 표현한 인물연화에서 쉽게 찾아볼 수 있다. 오랜 세월에 걸쳐 형성된 문인들의 전통산수화와 당시 소주 주변의 풍경과 풍속을 결합시킨 독특한 구도와 내용으로 아름다움을 드러내었다. 그 중에서도 두드러지는 특색은 서양화법의 도입과 새로운 화법에서 찾아 볼 수 있다. 서양 동판화의 선각기법과 조감도 방식의 투시법을 전통기법과 적절히 운용하는 방법으로 새로운 형식의 판화를 만들었다. 소주 민간연화는 전통적인 소재를 계승하고, 당시 유행하던 문화를 종합적으로 수용하여, 예술품이자 상품으로 제작하여 도시시민계급과 경제력이 있는 일반 대중에게 보급된 문화상품의 성격을 뚜렷하게 보여준다. 당시의 민간연화는 상품성과 예술성을 동시에 추구한 민간미술이자, 경제적인 번영 후에 자연발생적으로 생겨나는 대중의 문화적인 욕구에 응답한 대중미술이라는 것이다.
This article is not only an introduction to the general manufacturing process of woodblock-printed New Year paintings, which was a major contribution to the popularization of folk paintings, but also a study of carving, printing, coloring skills used on the manufacturing process that substantially added the realistic presentation of the woodblock paintings with watercolors. New Year painting is a representative form of visual folk art in China, which was immensely produced and popularized during the transition period between the medieval to the modern era. Folk artists’ relentless effort and creativity to add the realistic presentation of the world into the woodblock paining became unique artistic value of the folk art. In the eighteenth century, folk artists of Suzhou area used half-print half-paint method to create New Year paintings with realistic presentation, and the method can be characterized into three techniques. First, faces and facial features of humans were always painted, not printed. Second, artists printed with two to three black color woodblocks, so that they could depict the natural yet elegant beauty of the ink-and-wash painting. Third, various relief printmaking woodblocks were used to print the bases, and, subsequently, the artists painted and colored the arts. This technique maximized the beauty of printed artworks. Folk arts from Suzhou inherited traditional subject matters and accepted the popular cultures at its time, so the arts display some quintessential characteristics of cultural art that were spread out to the citizens and wealthy populations: namely, the paintings were created as an art and commercial products. New Year paintings, by then, were folk arts that pursued both the commercial and artistic values and a popular art that answered to the general publics’ needs for culture after the economic success. By the eighteenth century, artists of Suzhou produced some remarkable New Year paintings by choosing the new techniques and subject matter. Sculptors of Suzhou made various attempts to produce the new form of art, by utilizing their previous experiences from creating arts for the Royal Palaces of Qing dynasty, mimesis of Southern School of Chinese panting, producing illustrations for books, and using the sketches from previous generations. The artworks of the folk artists of Suzhou with the new techniques can be easily found in paintings for wishing good luck, New-Year paintings, and painting of persons that depicted the customs and Gil-sang(Auspicious Sign). The beauty of these paintings lied on the unique composition and contents, which were a mixture of traditional paintings of landscape and the customs and views of Suzhou at the time. One of the salient features of the paintings was a usage of western techniques, which evolved into a new drawing technique. By adopting the ‘Etching’ and ‘Perspective drawing method’ from aerial view, which were common techniques in Western copperplate-printed paintings, into a traditional techniques, the artists of Suzhou was able to produce the new form of woodblock printed paintings. The artistic value and realistic presentation of the Suzhou woodblock New Year paintings are results of effort and strong will of the folk artists. The effort to maintain the traditional art and creativity to mix the tradition and the new technique resulted in a form of art that showed a novel form and composition. Such effort and creativity resemble the passion of today’s folk artists.