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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

장양 (대구가톨릭대학교, 대구가톨릭대학교 대학원)

지도교수
박영아
발행연도
2016
저작권
대구가톨릭대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

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The purpose of this study is, firstly, to identify the characteristics of mobile SNS WeChat; secondly, to analyze the impact of brand awareness information sharing moment in Korea; thirdly, to analyze the effect of sharing information moment on purchase; and fourthly, to analyze the effects of the purchase intention on Korean brand. The questionnaires were distributed to Chinese people who have experienced using WeChat from 1 October till 6 November in 2015. The self-administerd survey was undertaken for 316 respondents. Excluding missing data, 307 usable data were used for analysis. The results were as follows: First, it has found that the effect of the characteristics of the mobile SNS WeChat about moment information sharing is positive (+) familiarity. Second, the accessibility of mobile SNS features, this newness was found to give a positive effect on brand awareness of Korean. Third, the information sharing moments of WeChat has been found to give a positive effect on brand awareness of Korean. Fourth, the moment showing of information sharing is not significant on purchase intention. Finally, it was found to affect the brand awareness of Korean positive (+) purchase intention. Through these results of this paper study, for the future the Korea cosmetics brand and company will improve and outperform the Chinese market by WeChat, establish marketing strategies through the development of the platform and provide a practical implications for the mobile SNS WeChat marketing plan.

목차

Ⅰ. 서론 1
1. 연구배경 및 필요성 1
2. 연구의 목적 4
3. 연구의 구성 5
Ⅱ. 이론적 배경 6
1. 소셜 네트워크 서비스 (SNS) 6
1) SNS 개념 및 특징 6
2) SNS 마케팅 9
3) 폐쇄형 SNS 개념 및 특징 11
4) 모바일 SNS 특성 13
5) 중국 모바일SNS현황 18
2. SNS의 정보공유 23
1) 정보공유 개념 및 특징 23
2) 위챗 모멘트 정보공유 특징 26
3. 브랜드 인지도 28
1) 브랜드 인지도의 개념 28
2) 브랜드 인지도의 중요성 29
4. 구매의도 31
1) 구매의도의 개념 31
2) 구매의도의 선행연구 31
Ⅲ. 연구 방법 33
1. 연구가설 및 연구모형 33
1) 연구가설 33
2) 연구모형 36
2. 분석방법 및 절차 37
Ⅳ. 실증분석 38
1. 조사설계 38
1) 조사설계의 방법 38
2) 조사설계 및 자료수집 39
2. 표본의 특성 40
1) 표본의 인구통계학적 특성 40
2) 위챗 이용행태 분석 41
3. 타당도와 신뢰도 평가 44
1) 측정개념에 대한 확인적 요인분석 44
2) 구성개념들에 대한 확인적 요인분석 45
3) 구성타당도 검증 47
4. 가설검증 49
Ⅴ. 결론 54
1. 연구의 이론적·실무적 시사점 54
2. 연구의 한계점 및 향후연구 57
참 고 문 헌 58
부록: 설문지 71

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