본 연구는 학교보건사업의 핵심인력인 보건교사의 소진과 열의, 직무요구와 직무자원을 파악하고, 보건교사의 소진과 열의에 영향을 미치는 요인을 확인하기 위해 시행하였다. 본 연구는 자가보고식 인터넷 설문지를 활용한 탐색적 조사연구이며, 연구 대상자는 초,중,고교에 재직중인 보건교사 222명이다. 자료수집은 2016년 3월 5일부터 3월 27일까지 보건교사 커뮤니티 사이트와 서울시, 대전시, 경기도의 보건교사 전화 연락망을 통해 실시하였다. 설문지는 대상자의 일반적 특성 8문항, 소진 15문항, 열의 9문항, 직무요구 9문항, 직무자원 13문항으로 구성되어 있으며, 수집된 자료는 SPSS 22.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 대상자의 소진은 6점 만점에 2.49점이었으며, 하위 영역 중 정서적 고갈 점수가 상대적으로 높았다. 열의는 6점 만점에 3.04점이었으며, 하위 영역 중 활력 점수가 상대적으로 낮았다. 대상자의 직무요구는 100점 만점에 60.16점으로 한국인 여자 근로자의 상위 25~50% 수준이었다. 대상자의 직무자원 중 직무자율, 사회적 지지, 보상은 100점 만점에 각각 62.37점, 58.62점, 47.20점이었으며, 피드백은 7점 만점에 3.7점이었다. 직무자원 중 직무자율은 높고 사회적 지지와 보상은 상대적으로 낮았다. 대상자의 소진은 연령, 결혼 상태, 종교, 현 학교 경력에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었으며, 20~30대와 미혼, 종교가 없는 경우, 현 학교 경력 1년 이상~3년 미만인 경우 소진 점수가 높았다. 소진은 주관적 직무요구와는 양의 상관관계가, 직무자원과는 음의 상관관계가 있었다. 소진의 영향요인은 보상(β=-.51), 직무자율(β=-.15), 주관적 직무요구(β=.13)였으며, 회귀모형의 설명력은 42%였다. 대상자의 열의는 고용형태에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었으며, 비정규 보건교사가 정규 보건교사보다 열의 점수가 높았다. 열의는 직무자원과만 양의 상관관계를 보였다. 열의의 영향 요인은 피드백(β=.49), 보상(β=.21), 고용형태(β=.15), 직무자율(β=.13)이었으며, 회귀모형의 설명력은 49%였다. 본 연구 결과, 직무요구는 보건교사의 소진을 증가시키며, 직무자원 중 보상과 직무자율은 소진을 감소시키고 피드백, 보상, 직무자율은 열의를 증가시키는 것으로 나타났다. 그러므로 보건교사의 소진을 줄이고 열의를 높이기 위해서는 직무환경을 개선하여 높은 수준을 보였던 직무요구를 줄이고 보상, 직무자율, 피드백 등의 직무자원을 충분히 제공할 필요가 있다.
This study was conducted to examine school nurses'' burnout, engagement, job demands and job resources and to identify factors that influence burnout and engagement. This study is an exploratory survey research using internet-based self-reported questionnaires. The participants were 222 school nurses working in elementary, middle or high school. The data were collected on March 5-27, in 2016 via community site for school nurses and mobile telecommunication networks of school nurses in Seoul, Daejeon, and Gyeonggi Province. The questionnaires consisted of 8 questions on general characteristics, 15 on burnout, 9 on engagement, 9 on job demands, 13 on job resources. The data were analyzed using SPSS 22.0. The results of the study are as follows: The average scores were 2.49 points out of 6 for burnout, and 3.04 points out of 6 for engagement. The score of exhaustion among three dimensions of burnout was relatively high while the score of vigor among three dimensions of engagement was relatively low. The average score for job demands was 60.16 points out of 100, and it was top 25-50% among Korean women workers. The average scores for autonomy, social support, rewards among job resources were 62.37, 58.62, 47.20 points out of 100, respectively, and 3.7 points out of 7 for feedback. Autonomy showed high level while social support and rewards were relatively low. There were statistically significant differences in burnout according to age, marital status, religion, current school career. The burnout score was high in 20-30 age group, in unmarried group, in the group without religion, and in the group with 1-3 years of current school career. Burnout showed significant positive correlation with job demands, while negative correlation with job resources. The significant factors influencing burnout were rewards(β= -.51), autonomy (β= -.15), and job demands(β=.13). These factors explained 42% of the variance for burnout. There was a statistically significant difference in engagement according to type of employment, the engagement score of temporary school nurses was higher than regular ones. Engagement showed significant positive correlation with job resources. The significant factors influencing engagement were feedback(β=.49), rewards(β=.21), type of employment(β=.15) and autonomy (β=.13). These factors explained 49% of the variance for engagement . The study showed that job demands increase burnout while job resources such as rewards, autonomy alleviate burnout and job resources such as feedback, rewards, autonomy increase engagement among school nurses. Therefore, in order to reduce burnout and increase engagement among school nurses, it is necessary to reduce high level of job demands and to provide enough job resources such as rewards, autonomy, feedback by improving job environment.
국문 요지 = ⅰ차례 = ⅳ표 차례 = ⅵ그림 차례 = ⅶ부록 차례 = ⅶⅠ. 서론 = 11. 연구의 필요성 = 12. 연구의 목적 = 33. 용어의 정의 = 4Ⅱ. 문헌고찰 = 71. 소진 = 72. 열의 = 113. 직무요구와 직무자원 = 13Ⅲ. 연구 방법 = 221. 연구 설계 = 222. 연구 대상 = 223. 연구 도구 = 234. 자료 수집 = 275. 자료 분석 = 28Ⅳ. 연구 결과 = 291. 대상자의 일반적 특성 = 292. 대상자의 소진과 열의 = 313. 대상자의 직무요구와 직무자원 = 334. 대상자의 일반적 특성에 따른 소진과 열의 = 355. 직무요구, 직무자원, 소진, 열의 간의 상관관계 = 376. 대상자의 소진과 열의 영향요인 = 39Ⅴ. 논의 = 44Ⅵ. 결론 및 제언 = 50참고문헌 = 52부록 = 58영문초록 = 65