메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

직무요구와 직무자원이 보건교사의 소진과 열의에 미치는 영향
추천
검색

The Effects of Job Demands and Job Resources on Burnout and Engagement among School Health Teachers

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
권은정 (대전지족초등학교) 김숙영 (을지대학교 간호대학)
저널정보
한국학교보건학회 한국학교보건학회지 한국학교보건학회지 제30권 제2호 KCI Accredited Journals
발행연도
2017.1
수록면
103 - 112 (10page)

이용수

표지
직무요구와 직무자원이 보건교사의 소진과 열의에 미치는 영향
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
Purpose: The Purpose of this study was to examine school health teachers' burnout, engagement, job demands and job resources and to identify the factors that influence burnout and engagement. Methods: The participants were 222 school health teachers working in elementary, middle or high schools. Data were analyzed using descriptive statistics, t-test, ANOVA, Pearson's correlation coefficient, and hierarchical multiple regression. Results: The significant factors influencing burnout were rewards (${\beta}=-.51$), autonomy (${\beta}=-.15$), and job demands (${\beta}=.13$). These factors explained 42% of the variance in burnout. The significant factors influencing engagement were feedback (${\beta}=.49$), rewards (${\beta}=.21$), type of employment (${\beta}=.15$) and autonomy (${\beta}=.13$). These factors explained 49% of the variance in engagement. Conclusion: The study showed that job demands increase burnout, while job resources such as rewards and autonomy alleviate it. In addition, job resources, such as feedback, rewards and autonomy, increase engagement among school health teachers. Therefore, in order to reduce burnout and increase engagement among school health teachers, it is necessary to reduce the level of job demands and to provide enough job resources such as rewards, autonomy and feedback by improving the job environment.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (30)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0