이 연구는 초등학교 4학년생(23명)을 대상으로 창의적 체험활동에서 추구하는 목표 중 하나인 공동체의식을 함양하기 위하여 과정드라마 프로그램을 개발하고자 하였다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 이론적 배경으로 창의적 체험활동과 공동체의식 및 과정드라마에 관한 국내외 연구를 고찰하였다. 또한 과정드라마와 창의적 체험활동 및 공동체의식과의 상관성을 연구함으로써 과정드라마와 두 개념간의 관련성을 밝히고, 과정드라마를 통해 공동체의식을 함양할 수 있다는 타당한 근거를 도출하여 제시하였다. 공동체의식 함양을 위한 과정드라마를 창의적 체험활동 교육과정에서 실현하기 위하여 Dorothy Heathcote와 Cecily O''Neill을 중심으로 창의적 체험활동 중 인성 영역에 해당하는 12차시를 활용하여 총 6회기의 과정드라마 프로그램을 개발하였다. 이를 바탕으로 회기당 2차시씩(80분), 총 6회기를 6주 동안 실행하였다. 학생들의 공동체의식 변화여부를 측정하기 위해서 조성수(2007)의 공동체의식 검사지를 사전·사후에 사용하였다. 연구 결과는 통계적 절차에 의한 양적 검증 방법을 사용하고 추가적으로 학생의 학습 일지, 소감문 내용 및 연구자의 관찰 내용 등 정성적 자료를 분석하였다. 연구 결과 분석에는 SAS를 사용하였으며, 검사도구의 신뢰도를 위한 Cronbach''s α, 집단 내의 변화를 검증하기 위한 종속표본 t 검증 방법을 활용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 공동체의식 함양을 위한 과정드라마를 적용한 학생들의 공동체의식이 유의미하게 향상되었음을 확인할 수 있었다. 공동체의식 사전 ? 사후 검사 비교 결과 통계적으로 p < 0.05수준에서 유의미한 차이가 있으며, 평균점수 또한 3.20에서 4.14로 상승하였다. 이를 통해 초등학교 4학년생의 공동체의식을 함양하기 위한 과정드라마 프로그램이 긍정적 영향을 미쳤음을 확인할 수 있었다. 둘째, 회기별 학습 일지와 소감문, 면담, 교사의 수업 일지 내용을 분석한 정성적 분석에서도 공동체의식이 유의미하게 향상되었음을 확인할 수 있었다. 공동체 구성원으로서 공동체의 문제를 해결하고자 자발적으로 참여하여 다양한 방법으로 의사를 표현하는 것의 중요성을 깨닫고 효과적으로 의사를 표현하는 것이 가능해졌다. 또한 공동체와 구성원 간 서로 영향을 주고받으며 삶을 영위한다는 인지적 이해를 바탕으로 다름을 인정하고 존중하며 더불어 살아가는 자세를 견지하려는 노력을 찾아볼 수 있었다. 이 프로그램의 의의는 드라마적 경험을 통해 창의적 체험활동이 추구하는 체험적이고 자발적인 학습을 가능하게 하고 공동체의식이 함양되도록 하였다는 데 있다. 또한 과정드라마가 교과 활동 뿐 아니라 교과 외 활동과도 연결될 수 있는 가능성을 제시하였다. 과정드라마는 협업과 질문을 강조하는 현 시대의 교육에 매우 효과적인 기제로 작용할 수 있을 것이다. 이 연구가 학생들의 공동체의식을 함양하는 바탕이 되고 과정드라마의 학교 현장 적용 가능성을 높이기를 기대한다.
This study aims to improve the sense of community by applying the creative experience activity program to 4th grade elementary students. To achieve this purpose, I have completed the research jobs regarding the creative experience activity, the sense of community and the process drama as the background of the theory. And I have studied the relationship between the process drama & the creative experience activity, and the improvement of the sense of community can be drawn by the process drama according to the related evidence. Totally, 6 weeks of the process drama program has been developed by using of the personality area(12 lessons) in the creative experience activity, most notably by Dorothy Heathcote & Cecily O''Neill, to make a realization of the process drama for the improvement of the sense of community The target group of this study was one of the group of 4th grade elementary student in Seoul. I conducted the process drama 2times persession(80minutes) for 6weeks. To measure the sense of community, I used the survey sheet for checking the sense of community, revised for the elementary school for 2 times(before/after the program). To analyze the result of the study, I used quantitative verification, and further analyzed the reviews & daily record written by students. I used the SAS for analyzing the result, the Cronbach''s α, for reliability of check tools(test tools) and the t-test for verifying some changes among the subjects. The results are as follows; First, I found that the sense of community could be improved relevantly through the process drama program. Comparing the sense of community figures before & after the program, there was a statistical difference on the p < 0.05 level. Moreover the average has been increased and there were some meaningful results in the sub-level of the sense of community also. These can prove that the process drama program is efficient for improvement of the sense of community for 4th grade elementary students. Secondly, after analyzing their reviews, performance, interview, and teaching records, I found out that the sense of community could be improved relevantly, in the qualitative analysis. In the voluntary participation & expression perspective, students could have various and concrete thoughts by putting themselves into the main characters in the dramas, and they could also realize the importance of voluntary expression to solve the problem of the community effectively. And the sense of unity & co-influence perspective, they took an effort to accept the difference & try to respect each other, with understanding of the living together. So I found out that the voluntary participation & expression of the sense of community and the sense of unity & co-influence are related each other closely, because that it could help students to influence each other as a result of developing together. The importance of this program is that the creative activity can make a voluntary study & sense of community through the experience of drama. Furthermore, by integrating the curriculum and drama together, the school education could be extended to more wide level of education. The process drama could be applied to the current education system, as an effective method due to the importance of the cooperation & question. I expect that this study would be helpful for students to improve their sense of community, and to increase the possibility of applying to school education.
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 선행 연구 고찰 33. 연구문제 및 제한점 124. 용어의 정의 13Ⅱ. 이론적 배경 151. 창의적 체험활동 개념 및 특성 152. 공동체의식 및 공동체의식 함양 교육 개념 193. 과정드라마와 창의적 체험활동 및 공동체의식과의 상관성 24Ⅲ. 연구 방법 421. 연구 대상 422. 연구 설계 433. 연구 도구 434. 자료의 처리 및 분석 방법 455. 연구 윤리 및 절차 47Ⅳ. 프로그램 개발 및 실행 491. 프로그램 구성의 준거 492. 공동체의식 함양을 위한 과정드라마 프로그램 구성 533. 과정드라마 프로그램의 실행 61Ⅴ. 프로그램 적용 결과 및 분석 881. 공동체의식 검사지 반응 분석 882. 회기별 소감문 및 연구자의 관찰 내용 분석 90Ⅵ. 결론 및 제언 1071. 요약 및 논의 1072. 연구의 결론 1103. 후속 연구를 위한 제언 112참고문헌 114영문초록 118부록 122